Rakeliren Posted August 22, 2012 Report Posted August 22, 2012 Har en venn som spurte meg om hva som skjedde hvis man fryste ned egg og tinte dem etterpå. kan man spise dem da? Noen som vet? Quote
andvor Posted August 22, 2012 Report Posted August 22, 2012 ikkje ferske egg hvertfall. dei vil sprekke sund..men kokte egg kan du fryse, men lite vits tror eg.. Quote
cammie Posted August 22, 2012 Report Posted August 22, 2012 Jeg hadde noen egg innerst i kjøleskapet som var hadde frosset og selvsagt sprukket. Jeg la dem på benken en times tid og etterpå ble det omelett til kveldsmat - vi ble ikke dårlig av det i allefall Quote
bobq Posted August 23, 2012 Report Posted August 23, 2012 Vi fryser eggehvite som blir til overs når vi lager pasta, sauser etc, og eggehvitene fungerer utmerket til "eggehviteting" (marengs, marsipan etc) Quote
Skiftestads Posted August 23, 2012 Report Posted August 23, 2012 Jeg har hørt at man kan knekke egg og fryse det ned til senere bruk. I går hørte jeg også noen fortelle om salting av egg (med skallet på) for å få lang holdbarhet. Jeg kjenner dessverre ikke detaljene vedr hvordan det gjøres Quote
Camilla R.H Posted August 24, 2012 Report Posted August 24, 2012 Nå er jo hele egg så holdbare at jeg ser ikke helt poenget med å fryse dem, men som det skrives over her kan man fint fryse eggehvitter til senere bruk. Ifølge min nå avdøde bestemor er eggene holdbare i flere måneder om man oppbevarer kjølig. Hun la av egg til jul siden hønene hadde verpestopp fra mørketida satte inn, og til det ble lysere dager. Quote
Rakeliren Posted August 27, 2012 Author Report Posted August 27, 2012 Er ganske fersk, synes det er så sprøtt med holdbareheten Quote
Recommended Posts