Gå til innhold

Hva kan ha drept høna?


Djerve

Anbefalte innlegg

Ja da var det skjedd.. Vi mistet ei høne idag. Vi har hatt høns i 2 år, uten å sett noen slags rovdyr her omkring. Vi bor i nord, og her er det heller ikke så mange rovdyr/fugler som i sør. Hønsegården er inngjerdet, men ikke tak over. Den er rett utenfor stuevinduene våre og ellers er det skog bak. Hønsegården er ikke så stor, kanskje 6* 20 meter. Uansett, dette for å poengtere at de ikke går løse omkring.

Jeg kom hjem fra jobb og så ingen høns, bare masse fjær. Ånei tenkte jeg. Jeg gikk inn i hønsehuset og så hønene der inne og jeg telte over. Manglet ei høne. Jærhøna vår. Jeg begynte å lete og fant henne død i et hjørne ved gjerdet. Hun var like hel, bortsett fra hodet. Det var spist.

Jeg lurte med en gang på hvilket dyr som kunne gjort dette. Hørte med nærmeste nabo, de hadde ikke hørt noe.

Hvilke dyr har vi som trussel? Jo man har

- hunder: da vil jeg tro at fuglen er mer ødelagt/revet istykker, spist. ? Kanskje dette også gjelder rev? Ville ikke de også ha forsøkt og tatt de andre også? Eller tatt byttet med seg?

katt? Klarer ei katt og ta livet av ei voksen høne?

Ørn? Flyr ikke de bort med byttet?

Hva men hauk og slike mindre rovfugler? Ribber de hele høna?

Her var det ikke mye ribbing av høna, men hodet var spist av. (eller kraniet var igjen, sorry beskrivelsen)

Stakkars hønene er jo i sjokk og tør ikke gå ut. Tror ikke jeg skal ha dem ute alene lengere når jeg er på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Okei, nå tok vi nabo katta på fersken som var i hønsegården og snek. Hun har kommet seg inn i gjerdet. Kan dette være synderen? Noen som har erfaring med katt som tar høns?

Hun fikk foreøvrig bikkja etter seg ut av gården så håper den holder seg unna nå en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, trist med høna. :(

Må si at jeg tenkte katt umiddelbart da jeg leste om hodet som var borte. Jeg har selv seks katter. Ingen av de har noensinne prøvd seg på hønene her, men de drepte to moskusandunger her i våres. Jeg fant den ene og den var akkurat slik du beskriver. Hodet var borte, bare kraniet, eller halsbeinet stakk ut. Jeg har hørt om katter som prøver seg på høner, så det er nok ikke umulig for en katt å drepe en liten jærhøne.

Jeg mistet en gang flere høner til en rev og da var det kun fjær igjen etter dem. Ingenting annet. Hønsehauk har jeg heldigvis ingen erfaring med, men jeg vil gjette at de tar med seg byttet.

Da alle fem hønene mine + èn hane (èn hane klarte å gjemme seg) ble tatt av reven den gangen gikk alle hønene mine fritt ute på dagtid mens jeg var på jobb. Det gikk bra et helt år og jeg trodde det var trygt, men så slo reven til, midt på lyse dagen. Etter det går aldri hønene mine fritt ute hvis jeg ikke er hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er mest sannynlig. Særlig når katta var tilbake på stedet og snek rundt hønsehuset (som vi aldri før har sett ) Naboene har vært bortreist en stund nå, og jeg tror katta er sulten og derfor har tatt høna. Burde vi si ifra til naboene? Vi så jo ikke selve hendelsen.

Og hvor lenge er de andre hønene redde etter noe slikt? Tør de å komme ut igjen ever :P ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars høner.. De kommer nok ut igjen etterhvert. De får bare få den tiden de trenger. :) En ungrev gikk løs på moskusandjenta mi i mars (mens jeg var inne i huset) og det var bare flaks at det gikk bra. Jeg har hester og hovtrimmeren kom hit på det tidspunktet og ble en reddende engel. Anda var skadet, men det verste var at hun var i sjokk (og det kan de visst dø av, har jeg fått høre). Hun overlevde, gudskjelov, men hun turte ikke å gå ut igjen på mange uker.

Men jeg vil tippe at hønene dine drister seg ut igjen om ikke altfor lenge. :) Tør de ikke å gå ut i luftegården heller?

Jeg tror kanskje jeg ville ha sagt i fra til naboene, jeg. Gjort dem oppmerksomme på at katten deres muligens har drept en høne hos deg. Du har jo ingen bevis, men du kan jo nevne for dem det du skriver her.

Hvis de har vært bortreist og ikke har sørget for mat til katten, da høres det jo nesten ut til å være på grensen til vanskjøtsel, spør du meg. Det kan jo faktisk være at katten var veldig sulten og så dette som en gyllen mulighet til å få i seg litt mat. Uff, får håpe dette var et engangstilfelle. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi sett hauk flere ganger. Har "fersket" den en gang da den satt øverst på nettingen. Heldigvis kommer den seg ikke inn. Noen av hønene sto inne, men det var noen som var igjen ute. De lå heeelt stille på bakken helt til jeg måtte bort å sjekke om de faktisk hadde fått hjertestans... Trist med jærhøna di :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, Zofia, kan høner reagere slik når en rovfugl er rett i nærheten? Rart de ikke prøvde å komme seg i sikkerhet som vil si inn i hønsehuset (for de skjønner vel ikke at fuglen ikke kan komme inn i luftegården uansett..). Jeg har noen ganger lurt litt på hvordan høner vil reagere i en situasjon hvor rovdyr skulle komme nær dem. Jeg håper at de vil tenke at de skal komme seg unna, flakse opp i et tre e.l., men jeg er redd for at det er mer typisk for høner at de blir helt desperate og bare løper eller kanskje blir helt apatiske eller noe..

Stakkars små...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg håper de tør å komme ut etterhvert. Skal ha luftegården lukket en stund ihvertfall, for så å se om de har lyst å komme ut på gresset senere. Det var sjefshøna som ble tatt, så det blir vel litt omrokkering i flokken også.

Jeg hadde ikke hatt så mye imot at et villt dyr hadde gjort dette, men et annet husdyr, nei det føler jeg ble ekstra surt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hønsehauk på besøk. Hønene gikk utenfor gården da angrepet kom. Det er ingen som har sett hauken, men fuglefolk jeg har snakka med sier at det sannsynligvis er hønsehauk ut fra det faktum at den spiste maten på stedet. Den 8 uker gamle kyllingen som ble tatt, ble spist 1 meter fra hønsehustrappa, nær øvrig bebyggelse. De 7 andre fuglene våre var spredt i stjerneformasjon, og hadde gjemt seg svært godt. De kom ikke fram av seg selv før etter intensiv "tupping" og mais. Kun to hadde søkt tilflukt inne i hønsehuset (hvor de gjemte seg under rugekassa!). Men etter et par tre dager begynte stemninga å normalisere seg.

Ellers hadde jeg trodd at hauken ville starta med å spise innmat, og ikke hode, men når sant skal sies så fant vi ikke hodet etter vår kylling heller, kun føttene/lårene og skjelettet :huh: Kanskje hønsehauk har en forkjærlighet for hoder? Og hva katter anngår, så har våre høner i alle fall satt seg i dyp respekt hos naboens katter. Kattene blir kjeppjaget hvis de er for nær :cheesy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

@bobq Dette er interessant lesning, at hønsehauk spiser maten på stedet. Og at hønene gjemmer seg lenge.

Jeg er redd jeg har hatt et rovdyrangrep i dag, for jeg fant en død høne ute, som lå med hodet ned og hadde omtrent renspist rygg. Ingen skader på hodet, så det er mulig den var selvdød og har blitt spist på i ettertid. Skrekken er at den ble drept sakte med hakk/bitt i ryggen. De andre hønsene (inkludert hanen) hadde gjemt seg inne da jeg gikk ut, noe som kan tyde på at et skummelt rovdyr i hvert fall har vært i nærheten rimelig kort tid før jeg var ute og så til dem. Men det var en annen høne som også manglet. Er jeg heldig, så har den bare gjemt seg godt. Stakkar liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...