Jump to content
Sign in to follow this  
1977kjetil

Slakting av vaktel

Recommended Posts

Skal slakte vaktelhaner og lurer på greieste måte og avlive dem på? Tenker at "nakkestrek" eller hva det heter, er best da det blir lite blod søl. Har aldri gjort det før så jeg lurer på hvordan det gjøres, finnes det video på det?

Har slaktet en del høns før, bruker da slag i hode/nakke og hugge av hode. Syntes vaktler er så små og sprellete at jeg tror det kan bli vanskelig.

Håper noen har noen tips...

Mye bra på youtube :) jeg blir å knerte dem i hodet for bedøving og så rive/klipoe hodet rett av. Gjorde det idag med en 6 ukers og det var helt problemfritt. Syke kramper eneste så ha planen klar for det så den ikke spreller på et skittent underlag.

Bare hold godt rundt kroppen og vingene, så blir det ikke noe søl. Det går an å henge opp en pose ved siden av slik at en kan holde fuglen oppi der når den blør ut. Er forresten ikke så mye blod i disse små vaktlene. Har akkurat slaktet noen overskuddshaner. En real kakk i hodet og så øksa og det er gjort på et lite blunk. Syns det er greiest å flå dem. Tar ikke mange minuttene.

pleier å flå, da jeg synes skinnet er så skjørt og revner lett, men det er selvfølgelig mest stas å ha skinnet på! bruker hagesaks etter slag mot hodet , så henger jeg dem opp for best mulig utblødning.

Skrekk og gru! Skal si dere er tøffe, som klarer dette! Plana mi er å begynne med vaktel og avlive/ slakte selv! Får se til neste år om jeg klarer det :) Men applaus til dere asså :dans:

Vaktlene er små og mye lettere å slakte enn høns synes jeg. Du holder dem jo fint i en hånd, og det er ikke noe problem å svimeslå dem raskt. Jeg gruer meg mere til å slakte vanlige høns når jeg må det, synes av og til det er litt vanskelig å få svimeslått dem godt nok når jeg slakter alene. Vil jo gjerne at det skal gå fortest og greiest for hønsene.

Har gitt meg selv en rugemaskin som julegave,og dåpet dn med 50 vaktel egg til rugging, Har sel ett par fra før , så en dusin av dem er fra egen fugle hold,

de første kommer med det nye året,gleder meg enormt :egg: