Gå til innhold

Bygger hønehus. Ny med høner..


Morkl

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg bygger et hønehus på 10m2 innv. + utegård, med tak over. isolert bygg.

Har ikke hatt høner før så leser mye her :) blir ca 8 høner og en hane(Orpington muligens)

Har et par spørsmål:

Jeg har flere ny ruller med netting jeg kjøpte for en stund siden. Den har maske str, 50mm

2.5mm tykk ståltråd er plastbelagt. kan jeg bruke dette?

Er det lurt og ha høneluka f.eks 30cm opp på vegg for og unngå trekk??

Tenkte og ha ventil med vifte i den ene gavelen og lufte luke i den andre. blir dette mye trekk?

Lest at det er viktig med mye utlufting. men er litt redd det skal bli mye trekk..

Håper det er noen som har noen gode tips... :)

Mvh

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Nettingen kan du fint bruke, husk å rovdyrsikre godt ved å grave den ned.

Det er lurt å plassere luken litt opp på veggen. For det første ta hensyn til hvor mye flis/strø du beregner å ha innendørs (ønsker du å talle tar dette mer "høyde" enn om du skifter strøet regelmessig). Også plusser du på minst 10 cm slik at hønene må hoppe opp litt, da drar de ikke med seg så mye flis ut.

Tja, dette med avtrekk/ventilering har ikke jeg bestemt meg for enda, nettopp pga dette med trekk. Men prøv å unngå luftstrømmen rett over vaglene dine :)

Men du, i og med du er ny med høns... Du kommer garantert til å bli bitt av basillen og et hønsehus på 10m2 er et stort ønske for de fleste av oss. Det er flere her inne som har lagt ut ideer til tilsvarende hus som er inndelt i avdelinger til ulike raser ol. Ta et raskt søk - kanskje noe for deg? Ellers en en fin +/- regel 5 høner pr. 1m2 innendør og 1 høne pr 1m2 ute.

Jeg er akkurat ferdig med mitt hønsehus og utegård og det er allerede for lite... Må begynne å planlegge flokk nr 2 hehe...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra :) Jeg skal låne en minigraver for og drenere og isolere rundt bygget. Tenkte da og grave ned netting på

hele gulvet i uteburet..

Bra tips ang. luke . Da trekker jeg den litt opp :)

Tenkte og lage et lite rom før høne rom. til mat, flis etc. Så får de litt god plass til og begynne med . regner med at jeg blir helt hekta. er det nesten allerede:-)

Har støpt gulv. så innen en mnd. bør det bli ferdig. Skal legge ut noen bilder etter hvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hold oss oppdaterte på bilder, alt for lite bildeinspirasjon å finne altså :P har selv spamet galleriet med 60 bilder av prosessen. Tror forresten ikke du trenger å grave ned nettingen i hele arealet. Ca 30 cm ned og 30 cm i vinkel under dekket er anbefalt. Vi grov ca 50x50 og det er hardt som støp... Netting e'kke gratis - for meg i hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bygget nytt hus til hønene , et rom på 25 kwm til tuppene og et mindre rom til flis , mat og diverse. Utegården , firkant nettingen har vi ikke gravd ned , men i bunnen har vi lagt ca. en halv meter bortover bakken. Gresset gror fort over der, så den synes nesten ikke allerede. De som som har greie på det sier at reven vil prøve å grave nederst på nettingen for å komme inn i hønsegården . Slik holder vi reven ute. Lykke til med hønsehus ! Kjempespennende !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var stort sikkert veldig fint hønehus :) Gleder oss veldig til og få det ferdig... :)

Jeg skal ha minigraver for og drenere og isolere rundt huset. så da graver jeg ned nettingen. men hadde jeg ikke

hatt den, ville jeg nok gjort som dere. funker sikkert helt bra det også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...