Gå til innhold

Hjelp meg å være fornuftig, spørsmål om slakting.


Budeia

Anbefalte innlegg

Nå er de minste kyllingene mine 8 uker straks, og jeg er ganske sikker på kjønnene der.

Jeg har hatt utrolig flaks, og fått flere høner enn haner de to rundene som er klekket ut. Fordelingen er 11 høner, 8 haner. (+ 9 "gamle" høner.)

Jeg har hørt at haner som er vokst opp sammen, ofte kan gå godt i lag. Men 8 haner er litt vel mye. Jeg er så kynisk at jeg tenker at at de bare skal gå her og spise og gale, nei det gidder jeg ikke. Og selvsagt har alle i familien hver sin "yndlingshane", som de vil ta vare på. Men jeg KAN ikke ha 8 haner, ikke sant!?

Når gjennomsnittlig er de utvokst/når er passe slaktealder? De eldste er 12 uker. Jeg må ha hjelp av noen til selve avlivingen, det er absolutt ikke noe jeg liker nemlig.

Jeg gruer meg allerede. De er jo så fine på hver sin måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

hehe jeg vil også tru høne syns det blir for mange gutter hehe. det er nu bare sånn når man har dyr man må ta den tunge veien ta bort dyr. jeg har brukt tatt hane bort med engang når jeg sett kjønnene når jeg ikke har kunnet fore dem opp. jeg har slaktet en gang når dem var ca 3 måner da var snitt slakte vekte 1 kg men mine vekser noså fort jeg vill tippe vis det skal være noe kjøtt på dem så må man ha dem ca 4 til 6 måner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du tenker å bruke hanene til matauke bør de bli minst 16 uker før de slaktes. Hvis ikke er det bare å bli ferdig med det. Man blir bare mer og mer glad i dem ettersom tida går. Og nei: du kan ikke ha 8 haner :grin: Velg den hanen du synes er mest ok å handtere, ikke den fineste (med mindre du skal drive med avl)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...