Jump to content
Sign in to follow this  
Anda

Mye griseri?

Recommended Posts

Hei!

Helt ny her inne og egentlig helt ny som snart moskuseier :)

Jeg har funnet oppdretter og skal begynne å bygge et lite hus straks så alt er klart til de flytter hit.

Jeg har forstått at de griser noe veldig med vann og mat, og det er helt greit det altså, svær hage vi :)

Men, jeg har også hunder som bruker denne hagen, og vi mennesker bruker den jo også en del, også kom jeg til å tenke på avføringen. Blir det bajs over alt, eller holder de seg til ett sted?

For jeg har kommet på strender hvor Canadagjessen har vært, ingen hyggelig opplevelse og slik vil jeg ikke ha det i hagen min med tanke på firbeinte.

hei!

vi og har stor hage med moskuser, gjess, hunder og barn. endene skiter mye ja, men med stor plass er det ikke noe problem. største oppsamlingene er der de får mat/vann, og der de sover. de har ikke noe "do-sted", må de så må de :)

de pleier og å ha seg en siesta eller to i løpet av dagen, da steller de seg og legger seg for en stund. der og kan du regne med noen klatter.

hva hundene angår, så er ikke det noe problem. har ikke opplevd at de har rullet seg i skiten, men mange hunder er glade i fuglematen (!!!) og kan muligens ta seg en smakebit av skiten. uappetittelig å se på, men neppe noe farlig.

etter en stund velger de seg et favorittsovested utendørs (om du ikke låser de inn for natten da), der kan det være lurt å legge halm/høy til underlag. da er det enkelt å fjerne når de har møkket det til.

om du bruker spon innendørs så vil skiten tørke opp, og det er bare til å fjerne klattene etterhvert.

det er ikke i nærheten så guffent som canadagåseskiten, mye mindre mengder :) gjessene våre skiter noe helt vanvittig :tongue:

hvor mange ender skal du ha? så lenge du ikke har hagen full så tror eg neppe du får noe problem. jo større plass jo bedre :)

her på vestlandet tar regnet seg av endel skit og :)

• Upvote 1

Takk for svar:)

Jeg får bare ta med meg noen ekstra bæsjeposer når jeg plukker etter hundene:)

Hvordan er det å vende voksene hunder til endene? Klarer endene å sette grenser i tilleg til at jeg selvsakt forklarer hundene at endene ikke er mat?

Man bør selvsagt ikke la hundene være alene sammen med endene, men ellers så skulle ikke det være noe problem med å vende voksne hunder til å kunne omgås endene på en grei måte! :smiley:

Min foxterrier er ofte med når jeg forer og gjør rent hos endene mine, og det går helt fint. Jeg har hatt flere hunder i de årene jeg har hatt fjærfe, og det har fungert helt greit, men man må bruke god tid på tilvenningen. Når det gjelder grensesetting, så prøver nok endene på å sette visse grenser når hunden blir for nærgående, men det gjør nok ikke så veldig intrykk på hunden. Derimot har den STOR respekt for mine gjess, som setter hunden ganske effektivt på plass hvis de ikke liker oppførselen dens! :laugh:

Her i Lier tar dug og regn det meste, men det er lurt å ikke hvere alt for mye på favorittsteder. Når det gjelder hunder så er det ikke noe problem. :cheesy: Vi setter hundene alene med endene når vi er borte noen timer. Reven er redd hundene :grin: og endene koser seg :duck:

ja det er sikkert annerledes med egne hunder enn med naboens.. .. for den fikk smaken på en av endene våre, og er helt fra seg av opphisselse når den går forbi hagen vår.

Jeg ville nok ha brukt mye tid på å venne dyrene. Og andunger er nok mer utsatt en store fulger, hørte om en moskusandrik en gang som drar hunden i halen om den er for nærgående... hehe.

Våre moskusender hakker dem på snuten når de ikke likker hundene :police: Hundene har lært å holde avstand de er til og med litt redd endene :cheesy:

Bare vend hundene til endene men, du bør holde et øye med hundene eller hunden i starten :undecided:

Dette kommer til å ordne seg til slutt uansett :grin::duck: