Gå til innhold

Tynne eggeskall


Anbefalte innlegg

Vi har en liten flokk høner her hjemme, og har en tid slitt med tynne eggeskall. Har tenkt at hønene sikkert fikk for lite kalk, men lurer nå på om det kanskje kan være noe annet. De har tilgang på skjellsand(og har alltid hatt det) og spiser verpefôr. I tillegg går de mye løs og får annen snacks innimellom. Søkte på nettet og fikk frem at det slett ikke bare er kalsiummangel som fører til tynne eggeskall, men at det også kunne være et symptom på f.eks. infeksiøs bronkitt.

Hønene er 2 og 3 år gamle. Vi har ikke merket noen symptomer hos dem, bortsett fra at en av hønene døde rundt juletider. Vi var bortreist og en venn passet dem, men vi merket i alle fall ingen symptomer hos denne hønen(eller hos de andre) før vi dro på ferie. På denne tiden la hønene veldig få egg, og mytet stort sett alle sammen, men de tynne eggeskallene begynte nok å komme i vinter/vår en gang når jeg tenker meg om.

Nå om dagen er det bare én høne som legger egg(de andre myter eller har ligget klukk og går og passer på kyllingene sine). Både voksne og kyllinger virker helt friske, men de eggene som kommer er stort sett så bløte at de går i stykker i rugekassen, eller så er de veldig skjøre og går nesten i stykker bare jeg plukker dem opp. Det kommer noen egg med ok skalltykkelse, men en del av disse eggene har gjerne litt "grums" på toppen, altså de er ikke helt glatte og fine som de skall være, men er ruglete. Ellers så har eggproduksjonen gått kraftig ned.

Vi kjøpte sist inn kyllinger for to år siden, bortsett fra noen rugeegg vi fikk tidligere i sommer, men de tynne eggeskallene begynte en god stund før det.

Kan det hende at vi har hatt infeksiøs bronkitt eller noe annet i flokken? Er det ellers noen som har forslag til hva dette kan være? Og er det noe som kan bedre seg i fremtiden? Er det noe vi kan gjøre?

Vi har hatt disse hønene en del år og vil nødig kvitte oss med dem selv om eggproduksjonen er heller laber om dagen. :sad: De har jo blitt mer kjæledyr enn produksjonsdyr etter hvert... :blush::smiley:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem
  • 4 uker senere...

Det kan ha noko med alder å gjere, 2- 3 år gamle høner har ofte avvik i organa som dannar skalet og har lagt 30 gongar meir enn si eiga kroppsvekt i egg. Så eg tenkjer at dette er forklaringa. Etter myting eller ved eggstart etter pause ser ein ofte at skal kvaliteten kan variere, dette er også normalt. Hos gamle høner skjer gjerne eggløysinga men egga vert absorbert inn att fordi det ikkje dannar seg skall. Du har rett i at enkelte sjukdommar kan gi symptom som stemmer med dette, med sidan du ikkje har observert noko som kan indikere slik sjukdom trur eg du kan ta det med ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...