Gå til innhold

Maran


GryNistadFrankland

Anbefalte innlegg

avem

Er ikke alle maraner egentlig franske? Sånn opprinnelig mener jeg?

Har lest at i UK har de blandet maran med feks sussex i håp om å kunne kjønnsortere tidligere, derfor har noen linjer fått mye lysere egg. Spør oppdretter om bilder av eggene før du kjøper kyllinger/rugeegg. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kobberhals og Stripete Maran skal vel begge ha mørke eggene, men som Lil sier over her ville jeg undersøkt fargen på eggene hos den oppdretteren du skal kjøpe av. Ikke alle linjer som har så mørke egg og det er hanen som er bærer av det mørke genet. Alle egga som blir lagt av ei høne skal være samme fargen om litt nyanse forskjell så får du et mørkt egg så skal resten bli det å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

kansje litt vankskelig å svare på men hvor mørke er de eggene som komme fra henne? begynner søken etter de mørkeste eggene jeg kan finne nå

Det finnes en skala som man kan bruke for å vurdere fargen på egga. Søk maran color scale eller noe sånt, du kan gjerne ta en kikk her:
/>http://maransofamericaclub.com/page1.php

Det er også visstnok slik at maranene i slutten av en verpesesong legger litt lysere egg enn de gjør normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei er veldig mørke, ho har skaffa ny hane så egga eg vil få av mine kan verte endå mørkare enn dei som ligg i maskina no..håpar i det minste at det vert ei høne av dei :tongue::dans:

Oi høres spennende ut, kansje noen å kontakte på vårparten når det er tid for nye egg. Ja håper du får mange høner :)

Det finnes en skala som man kan bruke for å vurdere fargen på egga. Søk maran color scale eller noe sånt, du kan gjerne ta en kikk her:

http://maransofameri...b.com/page1.php

Det er også visstnok slik at maranene i slutten av en verpesesong legger litt lysere egg enn de gjør normalt.

Ja har funnet den skalan, så nå når vinter er kommet å dratt å våren igjen er her så håper jeg å komme et godt stykke ned på den skalan :) Å få noen flott høner her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...