Jump to content
Budeia

Vaktler for dummies!

Recommended Posts

Jeg kan absolutt ingenting om vaktler. Annet enn at egga deres vel blir brukt i fine restauranter og sånn.

Jeg kan sikkert lære ved å søke og lese, men det kan jo være det er flere som lurer på det helt grunnleggende.

Kanskje får jeg plutselig lyst på noen når jeg har fått noen svar?

-Hvordan holder man dem? Ute, inne, inne med mulighet for utetid?

-Hva skal til av stell og innredning for at de skal trives, og hvor mye plass bør de ha?

-Holder man dem i gruppe på noen høner pr hane, eller?

-Hvor mye egg legger de? Hele året? Spiser dere dem selv eller selger dem?

-Blir de tamme og trivelige?

-Hvorfor har du vaktler?

-Finnes det mange ulike typer?

-Hva fores de med?

Vaktel holder du nesten på samme vis som høns .

De kan fint være ute men må ha en tørr og lun uteplass.

Holdes gjerne i grupper hvor forhold som 10 høner og 2 hanner går som regel fint .

Ja ,de legger mye egg men har også små verpepauser .

Ja ,de blir tamme og er trivelige fugler .

Jeg har vaktler på grunn av eggsalget

Det finnes mange forskjellige typer vaktel og mange er svært vakre . Eurovaktelen er den som er vanlig i oppdrett hos de fleste , denne kommer også i flere fargevarianter .

De spiser hønsefor og liker godt både brød og forskjellig grønt .

Vaktelen lever ikke lenge ( ca 1,5 år ) blir kjønnsmoden 6 uker gammel og legger da mye egg første leveår

• Upvote 1

Skal man drive med vaktler som næring med tanke på eggproduksjon kan et bur som det under være en god løsning.

Her det drikkenipler inne i hvert bur, og vanntanken på toppen av buret. Plass til 175-200 vaktler.

post-2-0-72111000-1346832270_thumb.jpg

De kan du få kjøpt hos meg. De er ikke lagt inn i nettbutikken ennå, men jeg har fått avtaler med produsent. De finnes i flere størrelser.

Blant annet denne denne til 12 vaktler.

post-2-0-60068100-1346836217_thumb.jpg

• Upvote 1

Interessant! Da kan det hende at det kommer en kar fra kraftlaget og henter ei bestilling når vi etterhvert får ordna rom til dem ;) Spørs om bortskjemte vaktler som er vant med en halv kvadratmeter hver, sandbad og annet inventar vil trives i mindre bur da, men skal vi ha mange så kan det bli aktuelt med slike reoler!

• Upvote 1

Jeg har mine vaktler i store kaninbur i stallen. De elsker å sandbade, men bader like gjerne i sagflisa som de har et tykt lag av i bunnen av buret. Greit å gjøre rent også da jeg måker ut all flisa og legger i ny en gang eller to i uka. Har vanligvis 3-6 høner og 1 hane i hvert bur, men har også hatt større grupper som har fungert greit. Hønsefor går ned på høykant samt litt finklipt gress eller vassarve. Mine liker ikke brød av en eller annen grunn. Vi spiser mye egg selv da de er skikkelig gode og det sies at de skal hjelpe mot allergi (er skikkelig allergisk mot burot...), men jeg selger også noe. Har av og til solgt voksne fugler og kyllinger også. Mine eldste vaktler er over et år nå og har verpet hele tiden, dog med litt variasjon i antall egg per dag. Veldig greie fugler å holde og ikke noe bråk med dem selv om noen haner skriker litt, særlig om morgenen når lyset kommer på.

Jeg har mine vaktler i grupper på 3-4 hunner med en hann. De går i utevoilere på ca 1x1,8m, og kan gå inn i et hus på ca 1x0,45m pr gruppe. De lever helt adskilt. Jeg har forstått det slik at eurovaktler trenger lite plass egentlig sammenlignet med mange andre fugler. Ser at en kvadratfot pr fugl anbefales, men har valgt å ha endel færre fugler enn det. Det finnes mange arter vaktler som krever mte mer plass, feks californisk toppvaktel. De er helt opphengt i sandbading, og ved siden av å spise er det sandbading som er tingen, dagen lang. Om natta står hannene og gauler, ikke så veldig høyt men ille nok om man har vinduet rett ut i vaktelgården.

Vi har de vanlige eurovaktlene (coturnix) i vanlig og jumbo, i flere fargevarianter. Vi holder dem for kjøttet og for egga, og fordi jeg liker vaktler. Vi driver også og koser oss med å teste hvordan farger man får med forskjellige komboer, og jeg lurer litt biologi/genetikk i ungene.

Mine var veldig tamme som kyllinger, men de er ikke så fryktelig tamme nå synes jeg.

Vi forer dem med oppdrett 2 og fri tilgang på skjellsand. De er glade i epler og oppbløtt brød også. Stell er som med høner, friskt vann og ferskt for, skifte strø/flytte traktorbur ved behov.

Interessant! Da kan det hende at det kommer en kar fra kraftlaget og henter ei bestilling når vi etterhvert får ordna rom til dem :wink: Spørs om bortskjemte vaktler som er vant med en halv kvadratmeter hver, sandbad og annet inventar vil trives i mindre bur da, men skal vi ha mange så kan det bli aktuelt med slike reoler!

Det er greit ja Spurven. :)

Hva blir prisen Tormod?

Det er alt etter hvor mange bur du skal ha i reolen. I all hovedsak er dette noe som blir bestillingsvare. Det er mulig jeg tar inn de minste som lagervare dersom interessen er bra.

Kan jeg fôre vaktlene på samma fôr som hønene mine? (verpefôr for produksjonshøns)

Hvordan innreder dere burene? Vagler vaktler, liker de å ha noe å skjule seg under (hus eller greiner eller lignende) eller vil de ha tomt og åpent bur bortsett fra vann og for og sånt? Hva med verpekasser? Vil de ha noe å verpe i eller legger de egg hvor som helst?

Og til slutt. Kan man se forskjell på kjønnene? Eller må man bare følge med på hvem som verper og ikke?

Kan jeg fôre vaktlene på samma fôr som hønene mine? (verpefôr for produksjonshøns)

Hvordan innreder dere burene? Vagler vaktler, liker de å ha noe å skjule seg under (hus eller greiner eller lignende) eller vil de ha tomt og åpent bur bortsett fra vann og for og sånt? Hva med verpekasser? Vil de ha noe å verpe i eller legger de egg hvor som helst?

Og til slutt. Kan man se forskjell på kjønnene? Eller må man bare følge med på hvem som verper og ikke?

Jeg bruker samme for til hønsene som vaktlene. De vagler seg ikke, men lager seg en grop i flisen der de ligger. Jeg har greiner og noen hule stammer som de kan gjemme seg under. Ang egglegging så kan det ofte virke som de legger de der det passer. Hos meg har de forskjellige hønene gjerne hver sin plass de legger eggene, men kan godt finne mange egg i en haug av og til. De vil gjerne ha litt halm og lage seg en god grop.

Når det gjelder kjønn så kommer det litt ann på fargene om de er lette å skille eller ikke når det gjelder euro/japanvaktel. Ofte må du vente til hanene galer før du ser det. Andre tegn er hvitt skum bak ved kloakken når du klemmer der på hannene. Du kan finne gode beskrivelser ved å søke på youtube.

Om ikkje bura er for dyre vil eg i utgangspunktet bestille 1 bur av det minste Tormod, har 5 Jumbo vaktlar no (veit ikkje kjønn enno :)

Kan man ha to flokker i samme bur? ( to haner med fem høner hver) Hvor stort bur bør man da ha? Inne og uteområde. Hvordan bør man gå fram når nye fugler skal introduseres i en flokk?

Ja det går fint å ha flere hanner sammen (eks 2 haner på 8-10 høner) Men lurt å ha greiner å andre ting som de kan gjemme seg litt bort under.

Når du skal introdusere nye individer, eller sette to flokker sammen, er det lurt å sette dem inn i et nytt bur. Eller ta ut den gamle gruppen av buret, la den nye få et par timer der alene før du setter den gamle gruppen inn igjen. De kan være nokså territoriale, og enkeltdyr som lager mye trøbbel kan være lurt å omplasere :)

Ang størrelse på buret så vet jeg ikke hvor stort eller lite det bør være. Mine vaktler bor i store bur på ca 3 m2 i grunnareal og to meter i høyden.

Ang størrelse på buret så vet jeg ikke hvor stort eller lite det bør være. Mine vaktler bor i store bur på ca 3 m2 i grunnareal og to meter i høyden.

Pleier dine å fly mye? Jeg har også brukt bur på 1,2x3m med full takhøyde, men rett som det var tok de seg en flygetur; drrrrrrrr i full fart gjennom lufta, og BOING! ....rett i nettingen med et smell for så å falle fortumla ned på gulvet. Virka som de fløy mest på gøy, for de gjorde det selv om de ikke ble skremt. Flinke flyvere, men elendige til å planlegge flyturen sin! Så nå er mine i lave bur, og har ikke mulighet til å fly og boinge så mye i nettingen :)

De kan være nokså aktive ja :) Og ja mine flyr litt. Mest på morgenen når jeg skrur på lyset, men har ikke opplevd at de har skadet seg på noen måte heldigvis.

Har ikke sett at de har klart å fly i taket enda, bare opp en 1-1.5 meter ca og ned igjen. Er mest imponert over hvordan kyllingene kan hoppe og fly i tidelig alder. Har blitt skremt et par ganger når en og annen har klart å fly ut av buret jeg har dem i og ned på gulvet. Er ca 1.30 ned. Skulle jo tro at de strøk med i fallet de små kyllingene, men de bare seiler ned og lander. (Heldigvis) Prøver så godt jeg kan å unngå at det skjer, men de er så kjappe.

Blir og fassinert av hvor tillidsfulle fuglene er, ikke noe problem å løfte dem opp eller fange dem dersom de tar seg en tur rundt i fjøset dersom en av burdørene ikke har vært ordentlig lukket.

Hei. Jeg lurer på om noen kan svare på når vaktelen begynner å legge egg regelmessig. Har ei som la sitt første egg for 3 dager siden. Tar det litt tid før det kommer hver dag? Jeg har også fått tak i noen som det ble fortalt var 7 mnd. Har hatt de i 10 dager nå og nesten alle er høner men jeg har ikke fått et eneste egg enda. Kan de være eldre.....slutter de å legge egg når de snart er så gamle at de skal dø? Leser også om verpepauser.......hvor lenge varer det?

Har mine vaktler som små grupper i store bur med varmelamper...... Håper noen kan svare :)

Har problemer med at en av vaktlene mine blir hakket på og det er ikke bra, noe tips om hva jeg kan gjøre for å stoppe/hindre dette ?

Har problemer med at en av vaktlene mine blir hakket på og det er ikke bra, noe tips om hva jeg kan gjøre for å stoppe/hindre dette ?

Er det høne eller hane?Hvor mange har du samen av hvert kjønn?Hvor stor plass går de på?Vet du hvem det er som hakker?

har 5 høner og det virker som om 4 av de hakker på den ene, kan det lønne seg og lage sjulested til den ? de bor i en stor campingvogn med masse plass, lys og luft

Vaktler kan være fæle med hverandre..Det kan være at den enne som blir hakket på alerede er svakeste individ i flokken,i dyreverden blir ofte svake individer mobbet/plaget til døde..Lurt med gjemesteder..Følg med,så lenge det ikke blir blodig el.øyehakking hadde jeg ventet og sett ann..

Den 27.10.2012 at 14.07, sigrid67 skrev:

Hei. Jeg lurer på om noen kan svare på når vaktelen begynner å legge egg regelmessig. Har ei som la sitt første egg for 3 dager siden. Tar det litt tid før det kommer hver dag? Jeg har også fått tak i noen som det ble fortalt var 7 mnd. Har hatt de i 10 dager nå og nesten alle er høner men jeg har ikke fått et eneste egg enda. Kan de være eldre.....slutter de å legge egg når de snart er så gamle at de skal dø? Leser også om verpepauser.......hvor lenge varer det?

Har mine vaktler som små grupper i store bur med varmelamper...... Håper noen kan svare :)

Dette lurer jeg på også. Når jeg hentet mine hadde de lag 4 egg i buret dem var skilt av i. Hatt dem hjemme nå 1 uke og kun kommet 1 egg på den tiden. Disse er 8 uker ca født 2. mars. Hørte hanen "gale" i dag også. Har 8 høner og en hane i flokken her.