Jump to content
Sign in to follow this  
Circameg

markkur

Recommended Posts

Hei :)

Nå har jeg leita og leita, men finner ikke svar på det jeg lurer på, så da får jeg spørre på nytt. Jeg har kjøpt ROPA - B anti orm. Det står at høns skal ha 4 dråper, men blir ikke dette feil om man har både store og dverg. Store raser trenger vel mer en små? Kan man ha dråper på f.eks brødbiter å gi, mye enklere en å true i dyrene preparatet.

Hvordan er det med sånn gapeorm? tar ropa b denne også?

Jeg har mistet en stor hane nå, plutselig satt den pjusk i et hjørne, dagen etter var den dø... Den andre syntes jeg går å gaper etter luft? Jeg må ihvertfall gjøre noe...

Tips?

Når du sier den håper etter luft, er jeg redd det kanskje kan være noe alvorligere. Mye sykdom ut å flyr for tiden, og det at den gaper etter luft er ett av symptomene på ilt.. hør om mattilsynet kan komme å ta prøve. For nå har du hvertfall ett tydelig symptom som gjør at de sikkert vil komme. Og den hanen kan du gi til mattilsynet, så de får sendt den til obduksjon. Om du ikke har kvitta deg med den da. Lykke til :)

Jeg har også lest endel om disse sykdommene her inne, men nå skal det også sies at jeg ikke har tatt noen nye fugler inn siden i fjord sommer. Burde ikke da symptomene kommet før, om det skulle vært noe alvorlig?

Viruset kan ligge i fuglen en stund før det vises symptomer. Har jeg vært deg har jeg villa sjekka det ut, for å være sikker :) Spesielt siden det er mye sykdom for tiden...

Det skader ikke å gi ormekur mens du venter på MT, om det nå skulle være gaporm. Jeg har forsøkt å gi på brød, men det var ikke interessant for mine.De bare hakket litt i brødbiten, og tørket av nebbet.. Mulig de gjenkjente lukten fra i våres, eller bare syntes det lukter for sterkt. Og sterkt er det - jeg har smakt på det selv! ;)

Gaporm står ikke på listen til ropa-b antiorm, så det tør jeg ikke svare på. Har du forsøkt å se ned i svelget på hønsa, og da fortrinnsvis hanen som døde?

Jeg synes slike behandlinger er best å gjøre om kvelden. Jeg plukker de ned fra vaglene, tar dem ut og drypper de før de egentlig har forstått hva som foregår.

Det er et typisk eksempel på gaporm dersom den "gaper etter luft". Ropa B antiorm skal være effektiv på blant andre rundormer som gaporm(syngamus trachealis) er en del av. Ropa B antiorm er et naturmiddel og inneholder ingen giftige stoffer, vær derfor ikke redd for at doseringen kan bli litt feil. Jeg har ikke hørt om at kyllinger har vært utsatt for gaporm, det er helst voksne dyr som går ute som kan få denne i seg.

Jeg ga nå 4 til mine dverghøns og ungdyr uten problemer, men ga 2 til de minste kyllingene :)

Ellers ville jeg nok også kontakta veterinær/MT hadde jeg sånne symptomer nå for tiden.

Etter at wyandott hanen min også plutselig døde, har jeg kontaktet MT og levert Wyandotten til dem for prøver. Får vel svar i løpet av neste uke. Da går det en stor hane igjen alene, selvsagt den som er sint :evil: Jeg har ikke lyst til å skaffe noen nye høner til han, ihvertfall ikke før jeg får resultatene fra MT.. og ikke har jeg lyst til å beholde han heller, siden han er sinna.

Pr nå har det død to haner, en høne og 5 kyllinger. Wyandotte hanen som ble sendt til MT er friskmeldt, fant ikke noe luftveissykdommer på han, men han hadde et veldig stort hjerte og var tynn.. MT damen hadde aldri sett et så stort hjerte på en fugl før. Mulig kyllingene har fått for mye trekk, at det er grunnen, aner ikke.. Trist er det ihvertfall, å plukke opp døde kyllinger :(