Gå til innhold

Masta kill på lus?


KalleAnKa

Anbefalte innlegg

avem

Jeg forstår ikke at dere er så uforsiktig med hvilke midler dere bruker på fuglene deres. Dette er et meget giftig stoff, les databladet: http://adm.nessemask... Masta-Kill.pdf

  • Meget giftig for liv i vann.
  • Oppbevares utilgjengelig for barn.
  • Unngå innånding av støv/røyk/gass/tåke/damp/aerosoler.
  • Må bare anvendes på godt ventilerte steder.
  • Inneholder Permetrin. Kan gi en allergisk reaksjon.
  • Meget giftig for vannlevende organismer; kan forårsake uønskede
    langtidsvirkninger i vannmiljøet.

Hvordan ville dere likt å få sprayet kroppen full med gift selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spray 1 gang under vinger i nakken og ved kloakken, husk at det ved slik behandling krevst tilbakeholdelse av egg i 2 veker, egga kan rugast men ikkje nytast som mat, om det er nødvendig repeter behandling etter 2 veker. Eg har slutta å bruke spray fordi den øydelegg raude blodceller hos høns, ein bør difor vere forsiktig. Eg er fornøgd med Prosmoke tablettane som Tormod selger via Gamebird.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg har fått dette for og bekjempe fluemark på sau. og dette har ikkje skadet fuglene mine. det har tatt lusene med ein gang i motsettning til dei få dråpene eg har fått av dyrleger som egentlig er berekna på katt. og som ikkje har virka serligt bra og vert svin dyrt..

er rimelig fornøyd med masta kill. og vil bruke dette til det eg har er tomt..

hva eg enentuelt skaffe rmeg neste gang hveit eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere fått anbefalt av dyrlege å bruke permetin/radar på høns med lus eller midd. Var tom og ville kjøpe ny, men da mente de på fk butikken at masta kill var helt ufarlig og mye bedre.. Har tatt på en dose på mine nå i kveld, men ble en tanke betenkt når jeg leser her.

Bra å høre at dine fugler ikke har tatt skade av det, andvor :-) Mine har blitt spayet med radar og permetin før uten å ta skade av det. Har bare hatt lus to ganger før siden 2004, så sjelden et problem her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste dyrelegene er desverre dårlig oppdatert på hva som finnes av midler for bekjempelse av utøy på fjærfe. Disse midlene er ikke beregnet på fjærfe i det hele tatt. Ingen seriøse nettbutikker for utstyr til hobbyfjærfe selger disse produktene. At de virker er vel ingen stor overraskelse, gift tar gjerne livet av det den brukes på.

En annen ting er at disse produktene er svært skadelige for miljøet, de dreper vannlevende organismer. Det er jo sånn at alt til slutt havner i vannet, alle burde ta ansvar for å unngå å bruke produkter som er skadelig for vårt levemiljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har nok helt rett i at dyrlegene er dårlig oppdatert. Jeg hater i utgangspunktet disse midlene og syntes derfor det hørtes flott ut med et som ikke var farlig.. Med nærmere ettersyn ser jeg at det står "masta protecta vit" på flaska jeg kjøpte, men det var ikke det de kalte den. Det står også på flaska mi at den er ufarlig for mennesker og dyr, men effektiv på insekter mm. Vet igrunnen ikke hva jeg skal tro. Skal ihvertfall innom butikken i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva ville du anbefalt for og ta bort Lus ?

Nå er det ikke helt uproblematisk for meg å sitte og kritisere midler som jeg ikke selger selv. Men jeg har bevisst prøvd å unngå disse produktene og heller satset på å forhandle noe som ikke skader miljøet. Det er kommet flre produkter på markdet de siste årene som bekjemper utøy uten å inneholde gift.

Disse kan blant annet brukes:

Smite middpulver:

Smite_powder_300.jpg

  • Effektiv for eliminering av midd, lus og kravlende insekter
  • Effektiv mot middegg
  • Ikke-giftig, økologisk naturlig mineral
  • Egnet for alle kommersielle lokaler og husholdninger
  • Ideell for områder der mat produseres
  • Kan påføres direkte på husdyr, rugeområder, mat og bolig
  • Ikke skadelig for kjæledyr og andre dyr
  • Kan påføres dyr
  • Kan brukes i foret, er ikke skadelig i mat.

Smite Organisk middpulver er et organisk mineralprodukt laget av de fossile levningene av kiselalger, en type alger med hardt skall. Når det er knust til et fint pulver føles det som krittpulver å ta på, men sett under et mikroskop likner de fine partiklene skår av knust glass! Det er denne "knust glass" effekten som er dødelig for noen insekt, men ufarlig for dyr, fisk, fugl, mat og mennesker. Kommer i en 350 gram "puffer" boks.

Luspulver:

31fC7dLJvtL._SL500_AA300_.jpg

Luspulver er uten giftstoffer og det aktive virkestoffet er uten midler som forårsaker kreftfremkallende effekter. Designet for å brukes direkte til alle dyr, det er egnet for bruk i økologisk landbruk, i og med det inngår i kategori av produkter som bruker kun planteoljer som aktive ingredienser, og som er oppført i Anneks IIB (plantevernmidler) i rådsforordning (EØF) nr. 2092/91.

Det brukes effektivt på dyr, inkludert storfe, hester og fjærkre, mot både sugende og bitende lus, og vil bidra til å forhindre reduserte vekstrater, noe som kan bli et resultat av lusangrep.

Innhold: Totalt giftfri, denne sterke formuleringen inneholder konsentrerte plantederivater som fungerer som en langsom aktivering til å gi opp til seks uker beskyttelse med en behandling. Inneholder 500 gram.

Barrier Animal Healthcare er det eneste selskapet til å inkludere sterilisert maispulver som basebærer for luspulver og i motsetning til andre operatører vil det ikke metaboliseres via kutt og sår og vil således ikke danne granulomer.

Behandling: Etter at problemet med lus er identifisert: Dekk grundig dyret/fuglen med produktet, med særlig vekt på halsen, under albuene/vingebuene, ben, langs ryggen og ved foten av halen/stjerten. Bruk en myk børste for å sikre at produktet er grundig arbeidet inn i pelsen/fjærene og ned til bunnen av håret/fjærene.

Dersom dyret/fuglen er kraftig angrepet, gjenta behandlingen etter 7 dager. Selv om lusa bare kan overleve noen få dager på verten deres er det viktig å huske på å behandle all halm, dyrerom osv. samtidig for å hindre nytt utbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke samme bilde på flaska. Falmet etikett på min så den så egentlig litt gammel ut.. Men det var det de kalte den.

Får håpe fuglene mine overlever behandlingen..og at det blir lenge til de får lus igjen. Nå er jeg også godt "innsmurt" siden det står på flaska at det ikke var farlig for mennesker, så får nok ikke lus med det første jeg heller :duck:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten avsporing bare, men det dreier seg om utøy og bekjempelse av sådann, men et lite krumspring over til midd.

Jeg har akkurat lest en rapport om sykdom/parasitter på fjørfe, og behandling/medikamentbruk. Der viser de til at flere stammer midd (og da spesielt rød hønsemidd) viser resistens mot permetrin. Det er jo da naturlig å tro at dette er et resultat av utstrakt bruk av slik spray. Derimot viste de til at pulver av kiselalger (så som smite middpulver) var letalt for midden (også egg og nymfestadie, om jeg ikke husker feil). Viktig få med seg i hht bruk av dette preparatet var at det mister sin virkning i kontakt med fukt.

Selv synes jeg det er toppers at vi har mulighet til å slå ned slike angrep uten bruk av giftstoffer, som jo er en fare for helse hos både folk og fe! Smite står i hvertfall på min handleliste! ;)

Enda en parentes; er det noen av dere som kjenner til bruk av dampvasker i hønsehus? Tenker da med tanke på hovedrengjøring/middbekjempelse? Dette er jo vanndamp som holder over 100'c, så tenker dette må drepe alt av parasitter og microorganismer?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok som du sier. Hørte også at noen typer hodelus hos mennesker er blitt resistente mot flere typer lusemiddel. Skremmende! Tror nok at grunnen til at permetin og lignende blir mye brukt er at dette er lettere tilgjengelig for de fleste enn annet som må bestilles gjennom internett. I tillegg anbefaler dyrlegene dette...

Jeg ønsker heller ikke å bruke gift så sant jeg ikke må, men det var jo nettopp det jeg ble fortalt i forhold til denne masta kill flasken jeg kjøpte; den var ikke giftig og ufarlig!

Kommer til å bestille smite eller et av de andre preperatene så jeg har det klart til "neste angrep". Det i forhold til bruk av dampvasker lurer jeg også på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pyretriner utvinnes ur noen krysantemum/pyretrumarter, og kan ju kalles både økologisk og naturlig :unsure:

Jeg har inkjøpt det nye "Middfri" som er kiselgur/SiO2. Venter nesten ivrig på neste gang et eller annet utøy tør å stikke fram nesen her. Eneste unntaket er fjærspisermidden som jeg uten unntak behandler med vold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Et lite tillegg spørsmål her. Inngjerdingen til noen 12 ukers kyllinger var plutselig full av maur. Vi dusja bakken med master kill etter vi tok kyllingene inn for natta. Vil dette vere skadelig for de? Kan vi bruke Inngjerdingen i morgen? De vil jo rote rundt i gresset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...