Gå til innhold

Melormer


Camilla R.H

Anbefalte innlegg

avem

Hei Lil, jeg bruker bare en bøtte. Men så gjør jeg ikke mye med de nå heller, jeg har ingen fugler for tiden. Melormkulturen går derfor bare på "lavgir". :)

Jeg bruker havregryn, kruskakli samt noen skiver med gulrot innimellom. Viktig med noe fukt av og til.

Takk for svar! Har brukt potet og eple til fukt, bytta idag (leste en gang i uka måtte de ha nytt). Har ikke orka å sortere ut, så alle står ilag enda. Har fått et veldig godt forhold til den ene av hønene som aldri har likt meg (eller noen mennesker) noe særlig. Melormer er magisk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Takk for svar! Har brukt potet og eple til fukt, bytta idag (leste en gang i uka måtte de ha nytt). Har ikke orka å sortere ut, så alle står ilag enda. Har fått et veldig godt forhold til den ene av hønene som aldri har likt meg (eller noen mennesker) noe særlig. Melormer er magisk :D

Hva gjør dere med billene? Spiser de disse også eller dør de etter de har lagt egg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se nærmere på den; mulig jeg bare så siste side og fikk helt angst! :wink:

jeg lurer på en ting dere som avler på melormbabyer hva gjør jeg når dise eventuelt blir biller skal de skilles fra melormbarna å bo for deg selv så de legger nye merlorm barn hadde vært gøy å prøve dette selv om jeg hater alt som kravler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får gjøre som meg - bruk en liten øse eller pølseklype!

Jeg har hørt at man bør ta ut de som er i mellomstadie mellom larve og bille, for at ikke larvene skal spise de opp. Jeg har ikke gjort det, men vurderer å gjøre det når jeg setter igang neste runde med melorm. Yngstemann tok livet av mine ved å helle en bøtte sølevann oppi avariet, og da jeg oppdaget det var både billene og larvene døde.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Spiser billene det samme som ormene? Mine melormer har akkurat gått over til å bli biller, men det ser jo ikke ut som de spiser noe, hvertfall ikke på samme måte som da de var ormer. Jeg har gitt de en blanding av havregryn og hvetemel og noen få kattematbiter og noe frukt eller grønt i blant. Billene vagger rundt i gryna/melet, men frukta og kattematen røres ikke. Ormene elsker jo dette. Hvor lang tid tar det før de begynner å formere seg etter at de har blitt biller? Og hva gjør dere med billene etter at de har fått melormbabyer? Dør de sjøl eller avler de flere runder? Kan disse billene gies til hønene også? Hønene plaukker jo alt av biller og sånt som de finner ute...


Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

For å være helt ærlig så vet jeg ikke om de legger egg i flere omganger. Jeg trodde jeg hadde mislyktes da jeg plutselig oppdaget melormbebiser i forskjellige størrelse; de minste var helt mikrominismå - oppdaget kun fordi foret rørte på seg.

Det at billene spiser lite er jo ganske naturlig i og med de har tilbakelagt vekstfasen, og nymfestadiet. Melormene har jo en nærmest eksplosiv vekst, og til det trengs det mye energi! Jeg har ikke foret med biller, men det kan du jo bare prøve. Jeg har latt de gå til de døde av seg selv da jeg ville ha dem til å formere seg. Mer næring i larvene, og om det er slik at de parrer seg og legger egg helt til de stuper så er det jo synd å fore med dem.. ;) hvor lenge de lever vet jeg ikke for jeg fulgte ikke så godt med; syntes prosessen gikk tregt fra bille til jeg oppdaget larver, og alt da hadde jeg plukket ut en del døde biller.

Kanskje noen som har bedre peil kan gi deg litt bedre info. Som sagt lengre opp i tråden så avlivet minsten min melormfarm med sølevann, og jeg har ikke fått somlet meg til å starte opp igjen, så det har foreløpig blitt med den ene gangen.

Du ble vel ikke så mye klokere av dette. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...