Jump to content

Tåler ikke haner hønsefôr?

Budeias verden

Recommended Posts

Fikk beskjed av en dame for litt siden at jeg ikke måtte gi hanene mine fôr med kalk tilsatt, altså det gode "eggefôret, da hanen ville etter hvert få en nyresvikt av for mye kalk, da dette ikke skilles ut som egg på hanen..

Er dette tilfelle?

Ble litt paff!!!

[move] z:z[/move]

Jeg har også hørt dette, og har valgt å bruke for uten kalk når jeg har hane.

For å kompensere dette har jeg på flere steder satt ut tilgang

til kalk i form av skjellsand (ikke den groveste) noe jeg ser av

damene forsyner seg av. Hanen vil da ta det han selv synes

han trenger (antakelig)

Det er det jeg også gjør nå, men er det ikke sart at man ikke får beskjed om dette på FK da?

Noen som har mistet en hane sånn plutselig eller har alle bare hørt om det?

Jeg legger ut skjellsand i tillegg uansett hva fôr jeg bruker, de elsker jo å "bade" i det og så...

[move] <.<.<[/move]

Om du bruker oppdrett2 fra Felleskjøpet tror jeg ikke hanen tar særlig skade av det. Kalkinnholdet der er en del lavere enn i foreks. egg1 og egg2.

Det er likevel nok kalkinnhold til at prydhøns kan legge egg. De verper jo ikke så intensivt som produksjonshøns, og har dermed ikke behov for samme mengder kalk.

Jeg har ikke sett på sekken fra felleskjøpet men jeg har fått info om at den jeg vanligvis kjøper er uten kalk..... (akkurat nå har jeg bare høner og har valgt "med kalk")

skal gå ut å se om jeg finner en gammel sekk ...

Den jeg bruker nå heter: Kromat Egg 110

Gammel sekk har påskrift: Kromat Avl Egg 1

begge hadde anbefaling om tilskudd av sjellsand i tillegg til foret.

... forvirrede.

Jeg har ikke sett på sekken fra felleskjøpet men jeg har fått info om at den jeg vanligvis kjøper er uten kalk..... (akkurat nå har jeg bare høner og har valgt "med kalk")

skal gå ut å se om jeg finner en gammel sekk ...

Den jeg bruker nå heter: Kromat Egg 110

Gammel sekk har påskrift: Kromat Avl Egg 1

begge hadde anbefaling om tilskudd av sjellsand i tillegg til foret.

... forvirrede.

Egg 110 er tidligere egg 1. FK har endret navn på en del for.

Jeg er nok ikke oppdatert på de nye betegnelsene..... Uansett så var det bare noen uker siden jeg kjøpte oppdrett2 her på det lokale usalget fra Felleskjøpet. Detet foret blir produsert i Trondheim så vidt jeg vet. Det er sikkert noen lokale variasjoner i hva som tilbys.

Her er listen med Felleskjøpets sortiment:

/>http://www.fk.no/article/articleview/543/1/117/

Jeg bruker kromat opdrett2. De andre er det kalk, o det kan ikke hanene ha forde det ødlegegger dem :) Derfor skal ikke maten inneholdet kalk/skjellsand, men det skal gies ved siden av sånn at hanene kan velge ut det den trenger i kråsen selv ;D

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...