44so77 Posted September 22, 2012 Report Share Posted September 22, 2012 Har valgt å satse på jærhøner for å slippe å fore opp så mange kyllinger som til slutt blir haner. Og nå har eg et problem, hvordan skal eg klare å ta livet av disse små uskyldige nøstene, bare fordi de er hankjønn. Hvordan er den mest skånsomen måten å gjør det på? Både for de og meg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Villa Høne Posted September 22, 2012 Report Share Posted September 22, 2012 Jeg hadde samme problematikken her i sommer....av 23 kyllinger var 17 haner. En utrolig snill bonde tok 14 av dem - og de lever ennå! Men de siste tok jeg selv. Den første holdt jeg og ga et kakk i vasken - og jeg HYLTE !!! Nemlig min første avlivning og jeg har lest og lest om nødslakting osv...så det MÅ jeg kunne.Det gikk 2 uker, så kom turen til en hvit liten hanefar...Da kom en kollega fra ambulanse etaten innom. og han tok hanefar i armkroken, et lett grep om halsen på hanefar og et kort rykk og vred så halsen ut av ledd - slik det så ut for meg. Og hanefar sprellet ikke engang!!Så påfølgende helg, og enda en hane skulle slaktes, av meg..Og dette var en stor hane som jeg ikke trodde jeg kunne klare å knekke nakken på selv.Denne gangen puttet jeg nesten hele ham i en plastpose, og med øks og hoggestabben klar, så brukte jeg baksiden av øksa på hodet til hanefar akkurat i det jeg la resten av posen over hodet hans. Han sprelte og jeg holdt ham hardt med hele kroppen og rundt halsen til han var død. Det medførte høy puls denne gangen også, men jeg holdt munn.Siste mann gikk for en uke siden. Nå hadde jeg endelig funnet metoden som passet både meg og fugl, nemlig en stor sort søplesekk, holde hanen godt inntil kroppen og denne gangen ble hodet hugd rett av og jeg holdt hanen til han falt til ro.Makabert egentlig det hele, og slekt og venner sitter med stor undring rundt om og undres stor over at jeg slakter selv...Men det er en del av ansvaret å ha dyr, selv om det ikke går under nødslakting. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kriola Posted September 22, 2012 Report Share Posted September 22, 2012 Nei det er ikke lett å slakte kyllinger. Derfor tenkte jeg at, vel-vel jeg får la de vokse litt først da. Og alle hanene de vokste de.. lenge.. Det blir jo ikke lettere om du lar dem leve en stund. Og selv om jeg hadde satt alle disse hanene i eget hus fordi jeg viste at de skulle slaktes og hadde derfor også "minimal" kontakt med dem, så blir man jo liksom glad i dem likevel da.. Og det var min første slakting. :/ Når jeg nå velger ut haner jeg vil beholde til avl da vet jeg jo at resten må faktisk bøte med livet. Kjipt men jeg kan jo ikke ha alle de hanene! I år har jeg vært utrolig heldig med klekkingen og har få haner, bare 4 ekstra. Men så er det vanskelig å la dem leve en stund også fordi man blir jo kjent med disse herlige små personlighetene. Men å slakte grom guttene mine (jeg har jo noen favoritter) det er fryktelig grusomt! Jeg har slaktet/tatt livet av noen fantastiske haner av div lidelser, mens jeg har grått og bedt om unnskylding. Det er ikke lett piaok, men det er jo engang sånn det er å drive med disse fjærkledde skapningene. Det som er "bra" at du kan ta de mens de fortsatt er små. Slipper mye lettere unna sånn følelsesmessig ville jeg tro da..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
44so77 Posted September 22, 2012 Author Report Share Posted September 22, 2012 Ja må bare ta tre små, prøver å si til meg selv at de hadde det godt mens de levde. Ute i sol sammen med hønemor i ei uke. Og det er forsatt ikke noe gøy, og godt å høre at andre og slitter med denne delen av hønsehold. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hagen minibruk Posted April 29, 2013 Report Share Posted April 29, 2013 I følge de jeg har pratet med et det ikke "lov" eller humant å drepe de direkte. Man skal alltid slå dem i svime først, gjerne med et vedtre før man hogger hodet av dem/avlive dem..Selv greier jeg ikke den jobben så sliter med å slakte selv. Har derfor funnet noen som vil ha dem til slakt så jeg levere dem levende og går igjen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bondetutta Posted May 2, 2013 Report Share Posted May 2, 2013 I følge de jeg har pratet med et det ikke "lov" eller humant å drepe de direkte. Man skal alltid slå dem i svime først, gjerne med et vedtre før man hogger hodet av dem/avlive dem..Selv greier jeg ikke den jobben så sliter med å slakte selv. Har derfor funnet noen som vil ha dem til slakt så jeg levere dem levende og går igjen..Ja, er nok ein regel på det, sjølv om somme ikkje er klar over det eller kanskje overser det. Personleg meinar eg det er ein litt tullete regel på slike smådyr, då dei fleste uansett døyr av å få eit kakk i hovudet, i allefall når eg gjer det. Når det er sagt er det ikkje store jobben å svimeslå dei, er berre å bruke baksida av øksa før ein hogger av hovudet. Det er hardt å avlive sitt første dyr og det skal det vere. Det viser at ein har empati og respekt for dyret. Eg er heldig å ha vokse opp med eit naturleg forhold til slakting, dei som er meir urøynde får det tøffare. I det store og heile går det lettare etter kvart, det vil uansett vere ein spesiell jobb og eit liv som tek slutt.Mi oppfordring er å ha med barn/unge i prosessen, slik at dei får eit meir naturleg forhold til avliving og død generelt enn kva mykje av dagens barn og unge har. Sist eg slakta høner var ein 3,5åring med på det(såg på), vi snakka om det før både avlivinga og etterpå.Sidan denne posten er såpass gammal er nok slaktinga utført, men det kan vere nyttigt å lese for andre som måtte vere i same situasjon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts