monalisa Posted September 23, 2012 Report Share Posted September 23, 2012 Skallet på eggene til hønene mine er ganske tynne til tross for at de har fri tilgang til skjellsand. Jeg synes imidlertid ikke at det går så mye av denne skjellsanden. Kan jeg blande inn litt skjellsand i hønseforet? Noen som har gjort dette? Endene (og hanene) spiser også av dette foret. Er det skadelig om de får i seg skjellsand? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morten silke Posted September 23, 2012 Report Share Posted September 23, 2012 hei vi pleier å strø litt over foret noen ganger i uken ,da er vi sikkre på at de får i seg litt.har også problem med at i noen av hønse rommene forsvinner det ikke stort av skålene.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prisilla Posted September 23, 2012 Report Share Posted September 23, 2012 Ser ingen grunn til å strø det i foret, eg har ein egen galvanisert kaninautomat som er fast på veggen som eg har skjellsan i. Hønsa forsynar seg av den om dei har behov. Ingen fare... heller motsatt, om dei ikkje har tilgang er det fare for at kråsa vert tilstoppa. Alle fuglar må ha tilgang på sand/stein og dei regulerar dette heilt på eiga hand, grunnen er at dei ikkje har tenner og må ha" krosand" for å klare å knuse maten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
monalisa Posted September 23, 2012 Author Report Share Posted September 23, 2012 Morten Silke, har eggeskallene blitt tykkere etter at de har fått skjellsand i foret?Synes det er rart at mange av eggeskallene på mine er så tynne, til tross for at de har skjellsand i hønsehuset. Vurderer å prøve Felleskjøpet sin type. Kanskje den er finere. Eller kanskje har andre egenskaper som gjør at de vil spise av den.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prisilla Posted September 23, 2012 Report Share Posted September 23, 2012 Kva type for brukar du monalisa? Kromat egg er bra om skala er tynne, du kan også knuse eggeskala og blande det i foret. Eg brukar FK sin skjellsand og er veldig fornøgd med den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
monalisa Posted September 24, 2012 Author Report Share Posted September 24, 2012 Jeg bruker skjellsanda til Mølla/kornsiloen. Litt rart, synes jeg, om det er stor forskjell på skjellsand. Men hvem vet.. Jeg får dra en tur innom FK og kjøpe sanda deres. Så får vi se..Godt tips dette med å knuse eggskallene og blande det i foret. Da kommer det til nytte. Det har jeg sans for. Skal prøve det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lil Posted September 24, 2012 Report Share Posted September 24, 2012 Har god tro på at hønene selv plukker den skjellsanda du har bruk for. Hvis du I tillegg bruker verpefor hadde jeg ikke strødd skjellsand over foret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morten silke Posted September 24, 2012 Report Share Posted September 24, 2012 vi har fått mye sterkere skall på eggene våre .... men det er som sagt bare de som har tynnt skal som får litt over maten sin..og merker helt klart forskjell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HønsFraLandet Posted April 3, 2013 Report Share Posted April 3, 2013 Må alle ha skjellsand ? Me har ikkje fått tak i enda, men egga har fine tykke skal? Hønene har berre noko kattesand foreløpog, er dette skadelig for dei? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VerGul Posted April 3, 2013 Report Share Posted April 3, 2013 Jeg pleier å strø både korn og litt skjellsand i strøet, og det virker som hønsene liker det. De har også fri tilgang på skjellsand i en automat på veggen, men det virker som de liker å gå og leite og sparke i strøet hvis de ute på dagen kan du jo eks. strø litt i halmen ute Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HønsFraLandet Posted April 3, 2013 Report Share Posted April 3, 2013 Må hønene ha skjellsand? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HønsFraLandet Posted April 3, 2013 Report Share Posted April 3, 2013 Eller, finnes det erstatningar for skjellsand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Siss Posted April 3, 2013 Report Share Posted April 3, 2013 I hønseforet jeg kjøper på mølla er det skjellsand i . Mine har en stor sinkbalje som de bader i oppi skjellsand. Jeg har for tykt skall på mine egg synes jeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simen Posted April 4, 2013 Report Share Posted April 4, 2013 Det er greit å blande inn skjellsand i foret, men husk at Skjellsand ikke er noe bra for haner. De får kalkforgiftning tilslutt. Jeg blandet skjellsand i foret en stund og fikk egg med veldig godt skall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts