Gå til innhold

Blande skjellsand i foret?


monalisa

Anbefalte innlegg

Skallet på eggene til hønene mine er ganske tynne til tross for at de har fri tilgang til skjellsand. Jeg synes imidlertid ikke at det går så mye av denne skjellsanden. Kan jeg blande inn litt skjellsand i hønseforet? Noen som har gjort dette?

Endene (og hanene) spiser også av dette foret. Er det skadelig om de får i seg skjellsand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Ser ingen grunn til å strø det i foret, eg har ein egen galvanisert kaninautomat som er fast på veggen som eg har skjellsan i. Hønsa forsynar seg av den om dei har behov. Ingen fare... heller motsatt, om dei ikkje har tilgang er det fare for at kråsa vert tilstoppa. Alle fuglar må ha tilgang på sand/stein og dei regulerar dette heilt på eiga hand, grunnen er at dei ikkje har tenner og må ha" krosand" for å klare å knuse maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten Silke, har eggeskallene blitt tykkere etter at de har fått skjellsand i foret?

Synes det er rart at mange av eggeskallene på mine er så tynne, til tross for at de har skjellsand i hønsehuset. Vurderer å prøve Felleskjøpet sin type. Kanskje den er finere. Eller kanskje har andre egenskaper som gjør at de vil spise av den....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker skjellsanda til Mølla/kornsiloen. Litt rart, synes jeg, om det er stor forskjell på skjellsand. Men hvem vet.. Jeg får dra en tur innom FK og kjøpe sanda deres. :) Så får vi se..

Godt tips dette med å knuse eggskallene og blande det i foret. Da kommer det til nytte. Det har jeg sans for. Skal prøve det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jeg pleier å strø både korn og litt skjellsand i strøet, og det virker som hønsene liker det. De har også fri tilgang på skjellsand i en automat på veggen, men det virker som de liker å gå og leite og sparke i strøet :) hvis de ute på dagen kan du jo eks. strø litt i halmen ute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...