Jump to content
kmh83

Ønsker tegninger/bilder av enkle hønsehus.

Recommended Posts

Som det står i overskriften så ønsker jeg tegninger/bilde av enkle hønsehus. :rolleyes: Rett opp og ned med tak for å ha i hagen. Må være plass til 7-10 høner men må ikke være for stort. Noe dukkehus-lignende kunne jeg tenke meg. Har prøvd å lete etter bilder ol på nettet, men finner kun slike dyre og overdådige hus. Jeg trenger noe enkelt som jeg selv kan sette opp uten å må være utdannet snekker for å kunne klare. Kan det være nok med sponplater innvendig + isolasjon og borkledning utenpå? Hva med taket? Noen som har bilder eller tegninger å dele? Begynner å haste litt nå når kulden er på vei. :unsure:

Sponplater, isalasjon er greit. Men det bør vere astfalt plater eller vind papp på utsiden av stenderene, så lekter deretter bordkledning, dette for og få luft bak kledningen så den ikkje råtner og for og hindre ialasjonen pg bli fuktig, da mygler den.

Ellers er det rimelig enkelt og sette opp. Taket kan også brukes sponplater eller tynne bord, her kreves takpapp og lekter for eventuelt bølgeblikk plater eller takstein, enklest er vell takpapp og shingel opppå. Det fungere bra så lenge taket ikkje er flatt..

Det var noe slikt jeg tenkte ja. Må jo selvfølgelig være litt mer enn kin plater og isolasjon, det forstår jo jeg også! :azn: Asfaltplater er jo ganske dyrt...det tror jeg ikke jeg kommer til å bruke. Har ikke hørt om vindpapp...er det det samme som pappen man legger under laminat/parkett? I så fall så har vi en god del av det. Tenker det blir bølgeblikk på taket da takpapp også er dyrt (syns jeg da). Noe veldig dyre greier er uaktuelt med vår økonomi. Billigst mulig helst! :wink:

vindpapp eller veggpapp, fåes kjøpt i alle byggevare forteninger. type : Byggeren, byggeriet, byggmakker, coop obs bygg.. osv.

eg synst ikkje asfalt plater er så veldsig dyrt, men eg er da tømmrer og opptatt av og bygge det best mulig.

men det er slett ikkje nødvendig med hverken plate eller papp i utgangspunktet, men i og med at det skal isoleres er det lurt og ha det..

bølge blikk er ein grei løsning.

enkleste vert vel da og berre bruke spon / finer plater på taket, eller "10 bord" og så legge tak papp opppå dette (dette for og hindre lekasje i tilfelle vannen kjem i gjenom takplatene) og så lekte på og legge bølge blikk, husk skikkelige mønestykker så det vert tett der oppe.

men allt dette finner dere ut av under veis, ved og se på andre bygg..

veldig greit og få informasjon i bygge vare handelen, der er ogfte greie folk osm har litt peiling :)

Vi har et super enkelt hønsehus. Vi har brukt sponplater innvendig og på gulvet og dette er kledd med vanntett presenning på gulv og vegger. Så panel på utsiden med glava isolasjon inni. Så har vi bølgeblikk tak oppå. Så en liten luke, ei dør og et luftehull i veggen. Huset er laget litt over bakken på små påler.

Der er det fint plass til 10 høner. Og det var heller ikke veldig dyrt å sette det opp. Alt går an så lenge hønene har det tørt og trekkfritt. :)

Ja det var det vi også tenkte. Så lenge det er tørt og trekkfritt. :) Det blir noe helt enkelt her ja. Og skal ha det litt opp fra bakken for å slippe mus...jeg hater mus som kommer og forsyner seg av halve hønsforet! Huff...

Har ei veninne som la inn ei annonse i lokalavisa etter dåkkestue, ho fekk flust av tilbud og kunne velge frå øverste hylle. Ho enda med ei ho fekk gratis mot henting. Du treng nødvendigvis ikkje ha ei som er isolert, men det avhenger sjølvsagt av kva rase du vil ha, høns tåler meir enn vi trur. Sørg for at det er trekkfritt og tørt, for å løyse problemet med frose vatn er ei varmeplate både praktisk og økonomisk.

Har ei veninne som la inn ei annonse i lokalavisa etter dåkkestue, ho fekk flust av tilbud og kunne velge frå øverste hylle. Ho enda med ei ho fekk gratis mot henting. Du treng nødvendigvis ikkje ha ei som er isolert, men det avhenger sjølvsagt av kva rase du vil ha, høns tåler meir enn vi trur. Sørg for at det er trekkfritt og tørt, for å løyse problemet med frose vatn er ei varmeplate både praktisk og økonomisk.

Jeg hadde tilbud om tre små hytter som jeg kunne få gratis mot henting. Men det koster flesk å leie stor bil for dette... =(

Søk på nettet etter noe de kaller hønsefreser det er tegninger på et flott hagebur:)

Ja de husene har jeg vært over på nettet tidligere...men det er ikke akkurat slik jeg hadde tenkt meg... :blush: