Gå til innhold

Vaktel med atferdsproblemer


Camilla R.H

Anbefalte innlegg

Har en vaktel som var så fæl til å hakke at jeg måtte skille henne fra flokken. "Over natten" ble hun helt koko, og hakket en annen høne til blods og var på henne hele tiden. Stakkaren måtte på sykestua i en uke for at sårene skulle gro mens urokråka er satt i et eget bur. Tenkte da at jeg skulle prøve å sette henne inn igjen etter et par uker, men nå lurer jeg på om jeg bare må ta henne.. Nå har hun begynt å nappe ut sine egne fjær! Vet dette er noe papegøyer gjør om de vantrives, men er dette forenlig med vaktler? Eller er hun bare så gal etter å plukke fjær at hun nå tar sine egne av mangel på noen andre å plukke? Hun kan høre og se de andre, men ikke nå dem. Hun har gjemmesteder, sandbad og svært god plass for en vaktel (1x0,5m). Hva kommer denne atferden av? Hadde håpet de kunne leve i fred og fordragelighet i drivhuset gjennom vinteren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Vaktlar er stygge slik, fann to her i går som hadde blitt hakka i auget. Hanar gjer det ofte seg imellom for å vinne hoene og territoriet, når ei hoe gjer det hadde eg nok holdt henne adskilt eller avliva henne. Det er iallefall ingenting å avle vidare på. Mulig ho treng vitamintilskudd..vel vert å prøve kanskje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, la henne hjelpe deg hvis du skal slakte haner og skal ribbe dem for fjær:) Hvis ikke det er behov for henne som fjærplukker under slakting, så tror jeg det er best for både henne selv og artsfrendene at hun sendes avgårde til vaktelhimmelen. Dyr med slik avvikende adferd har det vanligvis ikke så veldig bra, selv om hun helt sikkert har alt hun trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne oppdretteren har lang fartstid og er bevisst i sitt avlsarbeid, og han er vel ansett, men noen ganger vil det uansett dukke opp individer som bør lukes vekk. Så denne hverken vil eller kan jeg skylde på oppdretter. Det er kun denne som er skrullete. Ser jo at dette er dyr som er sosiale og kontaktsøkende, og ingen aggressive tendenser hos de andre. Men det skal sies at vi hadde et lengre strømbrudd rett før klekking, og enkelte døde i egget. Kan jo være den er hjerneskadet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...