Jump to content
Sign in to follow this  
Budeia

Hva synes dere om raser som har mye fremavlet "pynt"?

Recommended Posts

Visste ikke helt hvordan jeg skulle ordlegge meg her. :tongue:

Men jeg ser jo at det finnes raser som har mye rar "pynt". Ett eksempel er vel en polsk rase, som ser ut som hele hodet er en fjørball, og disse har vansker med å se og orientere seg, og blir lett hakkeofre med andre typer hønsefugler. Jeg er generelt motstander av alle typer dyr som er avlet frem slik at dyret på noen måte plages av utseendet/kroppsbyggingen sin.

Jeg har ingen slike selv, men grunnen til at jeg begynte å tenke på dette, er at de to faverollesene jeg har virker irriterte på "skjegget" sitt. Jeg synes det virker som at det er i veien, og at de rister på hodet ganske ofte, som for å se bedre. Hvis så lite skal til for å irritere, så kan ikke disse polske (husker ikke riktig navn akkurat nå) ha det så greit i det hele tatt?

Har fugler med både fotbefjæring, skjegg og topp

Dette irriterer dei ikkje pn dei er like aktive spm andre raser

Jeg må nok si meg litt enig med Budeia her. Jeg hadde selv toppet hollender for noen år siden, og jeg syntes absolutt at de digre toppene deres var til hinder for dem. Jeg måtte klippe dem relativt ofte for at de skulle kunne se på en naturlig måte, ble "håret" for langt over øynene ble de veldig skvetne syntes jeg. Men jeg merket ikke noe til at de ble hakkeofre i hønseflokken, men så var de da også svært tøffe høner når de bare fikk fritt utsyn og kunne se hva som foregikk rundt dem.

Toppet hollender heter forresten polish på engelsk, kanskje det er den rasen du tenker på?

Jeg kommer nok ikke til å ha denne typen høns flere ganger, selv om jeg synes de er veldig flotte! Er nok mere begeistret for raser som ser mere "naturlig" ut, og som man slipper å frisere så ofte! :dans:

Jeg liker det ikke. Har to paduanere og den ene har så stor topp at den nesten ikke ser! Ser det tydelig at den bruker de andre hønene som guide og den blir lett forvirret. Så nei takk til flere slike høner med topp på hodet!