Gå til innhold

Kjønnsbestemme Isbar


Prisilla

Anbefalte innlegg

avem

Du kan nok sette et utropstegn bak den der det står et spørsmålstegn ja ;)

Dersom det er blandet inn araucana kan det hende at noen av dem har ertekam, så da kan det hende at du "oppdager" flere haner etterhvert, men forhåpentligvis er det som du tror nå :)

Ellers skal man kunne sammenligne tykkelsen på bena, hanene har kraftigere ben. Jeg kjøpte nettopp selv 5 isbarkyllinger der ingen av dem egentlig har stor kam, men jeg tviler på at alle er høner (det hadde jo vært litt "synd" da jeg kjøpte dem fordi jeg vil ha to nye haner som er ubeslektet med resten av gjengen ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt diverse fargar på mine, men dei opprinnelege isbarhønene skal ha vore blå utan for mykje "pynt". Eggstørrelse og kam avslører gjerne om det er blanda inn araucana :wink: Denne f.eks, veldig fin men ingen ekte isbar så den blei ikkje med vidare

post-1587-0-89961300-1349349185_thumb.jp

Eg håpar å få bygd opp ein stamme med "ordentlege" isbar, men er heilt i starten no :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isbar skal ha enkeltkam. Andre kamtyper er "dominante" -genet kan ikke bæres skjult- så har "isbaren" ertekam/rosenkam vet vi at noen har krysset inn et eller annet.

Når det gjelder farge på hanene så mener jeg å ha lest at de kan ha litt farge, men hønene skal være blå rundt halsen også.

Når det gjelder isbar så er kanskje ikke utseendet det viktigste. De viktigste egenskapene er vel at hønene er gode verpehøns som legger grønne egg av riktig størrelse. Blander man inn for mye araucana (for å få lekrere eggfarge?) vil eggstørrelse og eggantall synke en del vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Isbar-kyllingen min ser heilt svart ut, med en stor kvit flekk i bakhovudet... Beina er heilt svarte og. Kan isbar vere det?

Om det er den frå meg så er den ikkje reinrasa, den kom vel ut av eit brunt egg?

Ellers kan isbar vere svart (blå + blå gir statistisk 25% svarte avkom), men kor den kvite flekken kjem frå anar eg ikkje :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ikkje reinrasa, nei:-) men den er vel kanskje 75% isbar med isbar far og mor som er mix av isbar og kanskje maran, eller??

Skal få tatt et bilde!

Ja, noko sånn, bortsett frå at eg ikkje trur det var maran i hønsegarden der eg kjøpte mora. Kva ho kan vere blanding av veit eg ikkje, men ho er iallefall prikk lik "søstera" si som legg grønne egg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Heisann.


 


Eg lurer på om det er mogeleg å sjå forskjell på høne og hane hos isbar allerede etter 10 dagar? Eg har 6 stk og 3 av dei er blitt veldig mykje kraftigare enn dei tre andre, både nebb, føter og kroppsform er det forskjell på. Dei har også ein meir "voldsom" oppførsel.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine isbar kyllingar fekk halefjør alle saman etter ca ei veke, er dette eit teikn på høne? No syns eg kammen på to av dei kraftige er begynt å bli litt større enn på dei andre. Spennande å følge med på dette. Håpar å kunne skilje dei fortast mogeleg. Den eine var riktignok veldig pjusk når den vart klekt, men har komme seg fint. Men den er berre halve størrelsen av dei 5 andre.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...