Jump to content
Sign in to follow this  
Djerve

Kan høner blir senile?

Recommended Posts

Høres nok litt dumt ut, men jeg lurer på om høner kan bli "senile" når de blir gamle? Jeg har ei høne som er 5-6 år. Hun er kanskje ikke såå gammel, men hun legger lite egg naturlig nok. Men det siste halve året har hun begynt å gå mest alene og kakle/prate for seg selv. Hun er veldig opptatt av oss mennesker og henger rundt beina våre. Sitter mye ved stuevinduet vårt og ser inn, mye mer enn før. Om kvelden er hun igjen utendørs når de andre har gått inn. Da går hun rundt og småspiser eller sitter bare på et sted helt alene. Vi må ofte gå ut når det begynner å bli mørkt og bære henne inn. Igår satt hun ute i skumringa sammen med skjæra og spiste på noe på plena hehe. Artig.

Men dog litt merkelig :tongue:

BTW: I rugetiden har hun alltid lagt seg ned med halen opp og klar for parring når vi har kommet. Stryker vi ho på ryggen rister hun seg etterpå. akkurat som at hun har blitt parra. Så har vi fått litt egg i samme periode. Ser hun på oss som hanen da kanskje? Ingen andre høner vi har gjør dette.

Har hørt at høner kan bli 8 -10 år. stemmer dette? Noen som har gamle høner?

Dessverre kan ikke jeg svare på spørsmålene dine, men jeg måtte le litt for meg selv etter å ha lest om tuppa di :) hun høres ut til å være noget spesiell :) :) skikkelig gromhøne!

Har aldri hørt om senile høner..men kven veit... :) Eg har ei slik frøken eg også, det kjem ikkje mange egg frå henne lenger. Dei andre damene i flokken bestemte seg for å legge seg klukk her i haust, da skulle plutselig ho også, ho la to egg som ho fekk ruga ut 2 fine kyllingar av. Ho er veldig tam og let seg klappe på samme måte som du beskriv, ho ser nok på oss som dominante ja. Det stemmer det at høner kan verte så gamle.

Ja hun er ei skikkelig go høne :) Derfor hun har fått vært hos oss så lenge. Hun skal få være her til hun dør av seg selv, siden hun er som hun er. Tenkte at hun kanskje kunne være ett godt forbilde for kyllingene vi kjøpte oss. Men foreløpig er det bare hun som er sosial av de vi har.