Jump to content
Sign in to follow this  
Lil

Best resultat med klukkhøne eller maskin?

Recommended Posts

Ser de lærde strides om hva man får mest kyllinfer av; legge egga under klukkhøna eller legge dem i maskinen. lurer på hva som er folks inntrykk her inne?

Selv har jeg litt begrensa erfaring med klukkhøner, men synes det virker ganske likt? Tror imidlertid at de nyklekte nøstene har det best med ei levende hønemor. Men veldig kjedelig når de blir så ville ift maskinklekka kyllinger.

Eg føretrekk absolutt klukkhøner! Her har eg sluppet 3 dagar gamle kyllingar ut i det fri saman med mor. Dei finn mat sjølv og set seg til å kvile under mor når dei blir trøytte. Treng verken kyllingbur eller varmelampe :)

Eg synes det er betre at kyllingane har ei ekte hønemor enn at dei forfølgjer meg i mangel på noko betre, men også kyllingar med hønemødre kjem springande når det vankar godbitar (dei lærer jo av mora) :wink:

post-1587-0-53488600-1349472333_thumb.jp

Rugemaskina går ALDRI av eggene. Den er til å stole på. :)

Araucanaene mine går aldri av egga heller, men dei har begrensa kapasitet når det gjeld plass ;)

Sjølvsagt kan det hende at ei høne går av egga, men det hender også at rugemaskinen (iallefall adapteren) døyr brått og uventa, men slik er livet..

Er man heldig og få en klukkhøne som er til å stole på er nok den ei rugemaskin overlegen. Desverre er ikke alle hønene til å stole på, hvem har ikke opplevd at noen av eggene har blitt knust, eller at høna har gått av før kyllingene var ferdigruget? Jo, ei rugemaskin kan også klikke... poenget mitt var å nyansere litt av romantikken. :grin:

Ei rugemaskin har klart sine fordelar for oss, men for ein kylling meinar eg det er mykje bedre å vekse opp med ei mor. Trekker ein det endå lenger, kan ein bevare trua artar med ei maskin, både pluss og minus med degge deler. Men ingenting er så flott som å sjå ei mor stelle og dulle med kyllingane sine, det er iallefall ei av mine største gleder i denne hobbyen.

Klukkhøner er best synes jeg! Og har man dverkochin eller orpington så skal det mye til før de går av eggene, er min erfaring.

Jeg synes ikke det har så mye med romantikk å gjøre, men rett og slett hva som er det mest naturlige i verden, nemlig at hønemor klekker ut ungene sine og passer på dem, og lærer dem alt en kylling må kunne! Det er hun mye flinkere til enn vi er.

Jeg har erfaring med både klukkhøne og maskin, men foretrekker utvilsomt det første alternativet! :egg::dans:

Er det bare jeg som trøbler litt med at de ikke blir like håndtamme med klukkhøna? Selv om klukkhøna kommer og spiser av hendene våre så er kyllingene merkbart mer sky.

De gangene jeg har brukt klukkhøna i sommer har jeg ikke turt å gi henne alle egga av en rase, har ruga frem ca halvparten selv og gitt henne kyllingene, i fall hun skulle være uheldig eller glemme seg ut litt. Nå ha DK høna lagt seg igjen og siden hun var så flink forrige gang fikk hun bare alle 4 egga jeg hadde. Oppdretter sa at han anbefalte sterkt at jeg brukte høne istedetfor maskin, derfor jeg spurte. Hadde ikke fått med meg at selve klekkeprosenten skulle bli bedre. Tvert imot trodde jeg at om noe så var det noget mer risky ihvetfall om man bruker ei newbie klukkhøne ;)

Ser de lærde strides om hva man får mest kyllinfer av; legge egga under klukkhøna eller legge dem i maskinen. lurer på hva som er folks inntrykk her inne?

For min del svarte jeg på spørsmålet trådstarter kom med. Hva som er best for kyllingene blir en annen diskusjon. Har man ei klukkhøne og ikke trenger flere kyllinger enn hun kan produsere i løpet av sommeren, 8-12 stk ca så har man selvsagt det man trenger. :)

Dyreparker og institusjoner som har verdifulle egg fra truede arter benytter konsekvent rugemaskin. Ei høne kan du aldi stole på uansett. Det er mange variabler ute og går, med ei rugemaskin er det kun noen få.

Tror nok egentlig du har rett Tormod, tar man 1000 egg under klukkhøner og 1000 i rugemaskinen så tror jeg egentlig også at man får flere kyllinger med maskinen.

Det er nok sikkert helt riktig ja, hvis man satser så stort! Men for oss vanlige hobbyoppdrettere så er det vel ikke slike mengder vi opererer med. Og som oftest så har vi jo flere enn en rugehøne også, iallefall hvis man har dvergkochin. Jeg syntes mine dvergkochin var klukk støtt, og da plukket jeg egg fra de andre rasene også og la under dem. Men jeg har også alltid hatt en rugemaskin tilgjengelig, selv om jeg altså, som hobbyoppdretter, har foretrukket klukkhøner.

Det er nok ganske naturlig at de maskinklekkede kyllingene blir fortere tamme, ettersom vi må håndtere dem på en helt annen måte enn når hønemor tar seg av oppdragelsen. Men bruker man bare litt ekstra tid hos "mor og barn" så går det seg fort til synes jeg. :)