Gå til innhold

Hyperikum - Kur mot Mareks (hønselammelse)


Anbefalte innlegg

avem

Her henger det også reinfann i alle kroker .gir god lukt i lange tider også ,men bruker lusepulveret jeg har fra Gamebird først før reinfannen henges opp .Herlig å se fornøyde høner som er helt utøyfrie ligge å blunde i en stor haug med halm inni hver sin rugekasse( de brukes nemlig som soveplass når det ikke verpes :wink: )Jeg har rugekasser som bunnen er av fluenetting av metall i bunnen og under bunnen på rugekassa legger jeg reinfann ( hønene får ikke tak i den gjennom fluenettingen) så til og med kassene lukter godt :laugh:

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg omsider fått somlet meg til å prate med pappa (han er homeopat og lege). Han mente at homeopatisk hypericum D6 og D12 fint kunne prøves, men han trodde kapsler med standardisert innhold av virkestoffer muligens er mer virksomt. Han foreslo i tillegg arnica mot infeksjoner. Og selvfølgelig hvitløk i vannet. Men om noe av dette skulle klare å ta mareks var han ikke helt overbevist om, men som han sa; om man skulle få det, skader det ikke å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare pleid å få av pappa ved ønske/behov, men mener å huske at hvertfall svaneapotekene selger det. Ikke umulig at andre apotek har, eller kan skaffe.

Har nå snakket med både MT og legemiddelverket angående import (til eget forbruk) av hypericum, og svaret er at man må bestille innen EU/EØS, og ikke i større kvanta enn tilsvarende 3 mnd bruk. Tenkte jeg skulle se om jeg finner noe i Tyskland da det er mye brukt der som alternativ til antidepressiva. Håper det er bedre utvalg der. Hittil funnet noen fine sider i USA, men det var ikke lov..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hyperikum har jeg ikke prøvet for fulg før.


-men det er veldig fint for folk, så sikkert også for fe :-) 


 


En av mine ender hadde bihulebettense av svært alvorlig grad med stor hevelse med puss i over nebbet. Etter at puss og blod var blitt trukket ut av byllen med en sprøyte, fikk vi bleskjed om hva som skulle gjøres:


 Dyrlegen forordnet Arnica i homøoptisk oppløsning. Piller oppløst i vann. Bade i dette hver dag i en uke. Hun ble så fin igjen, så! :) Og hun har vært fin i nebbet helt siden da. 


 


Hyperikum/ Perikum/ Prikkperikum/ johannesurt / St Johns worth,  - ikke forveksles med firkant perikum. - Kan man gjerne plukke selv. tørke og oppbevare tett . Det er ikke en krypende plante men opprett,  40 cm,  med gule blomster. Bladene inneholder noen porer med virkestoff, du ser dem om du holder den opp mot sola.


Tørkes og brukes til te eller fotbad ( for folk) Smaker ikke så ille... men ... vel. virker fint mot depresjon og er beroligende ved søvnbesvær også. 


Hilsen en som har studert europeisk urtemedisin for noen år tilbake. :-)

  • Upvote 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mann får kjøpt homeopati midler,tinkkurer og alt mulig ved å bestille det fra helios i england og det er MYE billigere en å få et apotek i norge til å bestille det for deg...


og det som er enda bedre er at viss du lurer på noe så er det bare å skrive til de i bestillinga så gir de deg et godt svar oxo...


Vi har brukt homeopati på kuene her på gården i mange år og det er skjeldent vi har måtte ty til atibiotika...


Homeopati er helt topp


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...