Gå til innhold

Hvetefarget DK


tuppsi

Anbefalte innlegg

avem

Oki. Jeg har en høne selv, og den er jo så fin farve synes jeg, men hun verper ikke lengre eller så har hun tatt en lang pause. Aner ikke hvor gammel hun er, men tror det er en del år, så ser ikke ut til at jeg kan regne med å få frem noe kylling fra henne selv. Så tenkte å se om jeg fant noen som hadde :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde legbarfarga for eit par år sidan og angrar bittert på at eg solgte dei. Har leita og leita og fekk heldivis napp slik eg får egg av desse neste år, eg får også egg av tverrstripa DK ( begge desse er kjønnsvisande). Det er som andmor skriv at det er fryktelig vanskelig å få tak i enkelte fargar DK, kva som er grunnen er uviss..men eg mistenkjer enkelte for ikkje ville selge verken egg eller levande dyr og det er veldig trist. Noko som igjen fører til at ein ikkje greier å skaffe nytt blod og problemer med innavl i flokken vert stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan sikkert være at mange ikke vil selge, men jeg tror nok også at en grunn faktisk er at mange av fargevariantene rett og slett er blitt borte. Da jeg hadde DK (for 8-9 år siden), så var utvalget relativt stort, og jeg hadde mange av de fargene som man nå omtrent ikke får tak i. Det er litt trist å si det, men jeg tror nok at all mixingen med farger er en av grunnene til at dette har blitt et problem. Jeg har selv opplevd å kjøpe ny avlshane f.eks, som så helt riktig ut i fargen, men som ga de forundeligste avkom! Det sier seg selv at hvis det blir ganske ille når slikt skjer, og de rene fargene er plutselig ikke så rene lenger. Det er en ganske trist utvikling for de som virkelig vil avle på spesielle fargevarianter, og som du sier, mangel på nytt blod og innavl i flokken skaper enda flere problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Men nå begynner jeg å lure om det er hvete jeg leter etter...søker på nett og da kommer det opp så mye varianter av hvetefarger, også har jeg funnet ut at hvete ikke er godkjent farge?

Jeg får ikke lagt inn bilde fra tlf over høna jeg har som har den fargen jeg lurer på. Men i avataren min så ser dere henne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://ghaglind.trip...verg_kochin.htm

Joda, hvetefarget er en godkjent farge det! Vet ikke om jeg fikk til å legge inn en link, men jeg prøver. Høna på avataren din ser ikke så værst ut i fargen den, selv om det er

vanskelig å tyde det lille bildet. Ser litt lys ut i kroppen, men som sakt, ikke lett å se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...