Jump to content
Iver1

Noen spørsmål

Recommended Posts

Hei

Jeg er ny innen hønseoppdrett, men begynner å bli klar, men har noen spørsmål jeg håper dere kan svare på.

1. Trenger jeg å kjøpe noen rist til den billigste rugemaskinen på Felleskjøpet?

2. Kan jeg ha flere forskjellige raser stående sammen?

3. Er jærhøns og lys sussex gode til å verpe?

Håper på svar:-)

Hei Iver1 :)

1: I eska med rugemaskina har du sikkert alt du trenger, det er viktig å lese manualen nøye.

2: Du kan ha det du vil av høner, men skal du ha hane må den vere av samme rase eller størrelse som den minste høna. Grunnen er at tunge hanar kan skade små høner under paringa.

3: Ja desse rasene er gode egg leggere :)

Takk for svar!

Et annet spørsmål: jeg har hørt at høner skal ha sand til å bade i, men er det en spesiell type sand eller bare helt vanlig sand slik som brukes i barnehager?

Her bader de i en blanding av torv og sand. Når de er ferdige med badet sitt og rister seg kommer det stOr støvsky som driver langt bortover før den løser seg opp. Men man kan helt tydelig se hvor mye de koser seg når de ligger der og sparker jord/sand over seg. :)

Her badar dei mest i flisa som ligg på botnen i hønsehuset.. Dei er ikkje så interessert i sand. Badar også i tørt, gammalt gras som ligg ute. Berre det er laust og luftig, virkar det som ;)

Mange bruker kattebur, gamle potetkasser, plastbokser.. Omtrent akt kan brukes :) jeg har kjøpt noen i plast som er enkle å rengjøre + at egget triller ned i ei renne. Har ikke så mange høner så har spandert på dem Chick-box'n fra Gamebird.

Hei

Har sussex og Rhode island lett for å hakke på hverandre.

Om man har en hane sammen med hønene, vil det da alltid være befruktede egg?

Min erfaring er at både sussex og Rhode island er rolige høns. Ang hakking kommer det litt ann på hønene, noen er mere kranglete av seg. De kan det være greit å luke ut slik at du får en rolig og harmonisk hønseflokk etterhvert.

De fleste av eggene vil være befruktet dersom du har haner sammen med hønene, men det hjelper at du har en hane per ca 7-8 høner( så rekker han over alle :) ) Hvis du får kyllinger så pleier unghanene som klekker å gå godt i sammen med gamlefaren å flokken. Hjemme pleier ofte begge hanene å vagle seg sammen, ha kontroll over hver sine høner, og dersom det er krangling i flokken ordner gamlefar opp og passer på unghanen.

Men kan jo være vanskeligere å ta inn en ny voksen hane i flokken, har ikke så mye erfaring med det, men vil tro at det blir mere krangling hvertfall til å begynne med.

Lykke til :)

Ta en se eller pose så klipper du hull i en av de nederste endene, etter dette putter du høna/hanen oppi da vil den automatisk stappe hode ut. så kan du ta øksa og kape hode av den.Posen hindrer høna/hanen i å flagse.!

Jeg putter dem ikke oppi fordi de skal ha det vondt, men av den grunn av at det er letter og holde når man bare er 1 og at når høna er død vil den få en god del kramper. Så da blir det ikke så mye søl med blod:D

Å holde fast høna så hun ser hoggstabben og øksa ( ikke det at jeg tror høna vet hva en øks skal brukes til), eller plastpose e.l tror jeg ikke spiller noen rolle. Jeg for min del brukte før (10år siden), å bare vri hode ut av ledd, jeg syntes dette var mest humant å minst søl...men har ikke gjort det mange ganger, men noen ganger på landbruksskolen når vi skulle slakte noen eller noen var skadd/syke.

Vaglene du tenkte på? Spørs om du har store eller små høns. Jeg har store, "tunge" høner og de hopper lett opp de ca 85 cm jeg monterte mine i. Noen mellomhopper på møkkbrettkanten som er ca 60 cm. Det gjelder mine orpington-damer :) Mitt møkkbrett stikker kanskje ut ca 15 cm ut på hver side. Her er det nok da jeg har flere vagler og hønene bruker den midterste. Ellers ville jeg sett an i forhold til høyden- 15-25 cm.