Jump to content
Budeia

Grønne egg

Recommended Posts

Jeg har to mix høner som kom fra grønne egg. (eggenes "oppdretter" sier at de er mix av isbar)

Jeg håper selvsagt på at hønene vil legge grønne egg (har man lovet ungene grønneggleggere, så har man)

Men jeg vet ikke hvordan dette grønn-genet funker. Noen som vet noe om det?

Det at hønene kom fra grøne egg betyr berre at høna la grøne egg og da sannsynligvis er isbar. Faren kan jo vere alt mulig, det er jo ikkje enkelt å seie ut frå egget. Korleis ser hønene ut? Har du bilde? Det kan vere blanda med ein anna hane enn isbar og i så fall vil eggefargen til avkommet bli litt annleis enn kva mora hadde.

Det er sikkert nokon her som kan meir om dette enn meg! :)

Det sies at grønnanlegget er dominant, så om man krysser en grønnverper med en brunverper eller hvitverper vil avkomma legge egg i ulike grønnfarger.

At en høne legger grønne egg trenger ikke å bety at det er en isbarblanding. Det kan også være en blanding av araucana og en brunverper. Står litt om "blågenet" her. Grønn er etter det jeg har skjønt en blanding av blå og brun :)

http://www.bokeslundsgarden.com/about/9-hons/26-isbar-bla

Super link! Det som står her er at dersom min isbarhane er dobbel bærar av genet for blå egg, så vil alle hans hønedøtrer legge grøne egg, nesten uansett kva høne han får kyllingar med. Så dersom eg får kyllingar fra den og italienerhøna mi, og dei hønene legg berre grøne egg, så veit eg at hanen er dobbel bærar av blå-egg-gen? Am I right?

• Upvote 1

Super link! Det som står her er at dersom min isbarhane er dobbel bærar av genet for blå egg, så vil alle hans hønedøtrer legge grøne egg, nesten uansett kva høne han får kyllingar med. Så dersom eg får kyllingar fra den og italienerhøna mi, og dei hønene legg berre grøne egg, så veit eg at hanen er dobbel bærar av blå-egg-gen? Am I right?

Nja, eg veit ikkje om gen for blå egg og gen for grønne egg fungerer likt..

Har ikke lest linken enda, skal lese nå. Jeg kjenner eieren av hønene, og han sier de er mix av isbar. Den ene høna er nok halvt brahma/halvt isbar-mix i følge eier av hønene, men jeg mistenker litt araucana fordi høna har litt "skjegg". Den andre høna er mye mindre, og høneeier tror faren der må være enten silken eller toppet ett eller annet. Høna er grå med litt topp.

Begge klekket fra veldig grønne og fine egg.

Som det sies over her så kommer det mest an på hva slags egg hanen er klekket fra...

Why? Genet for eggfarge er ikke kjønnsbundet, så eggfargen til høna som la egget vil vel ha like mye å si som genene for eggfargen til hanen som befrukta egget?

Etter det jeg har lest så er nettop genet for eggfarge kjønnsbundet.. men jeg er jo ingen guru. Jeg tror bare det jeg har lest så det kan jo være feil. Her har jeg ihvertfall vært nøye med å bruke kun haner som er klekket fra grønne egg på grønnverperne mine.. :D

for maran skal en velge haner frå den høna som legger brunast egg, altså så bestemmer hanen mye på eggefargen:) så det vil da nok kunne gjelde med andre farger også vil eg tru?

for maran skal en velge haner frå den høna som legger brunast egg, altså så bestemmer hanen mye på eggefargen:) så det vil da nok kunne gjelde med andre farger også vil eg tru?

Grunnen til det er ikke at gener for farge følger hanen! Men som det het i gamle dager: "Hanen er halve flokken"! Ved avl på Marans er det viktig å hele tida ta vare på den mørke eggfargen, hvis ikke blir den fort svakere. 

Men hva med Araucana blå/grønne egg da?. Jeg har ei Araucana høne som legger noen nydelige egg, men jeg har ikke vurdert å krysse henne med DK eller Silke (de hanene jeg har nå) for å lage hagemix. Ville i såfall de nye hønene fått turkise egg? Jeg trodde også at eggfargen var avhenging av hanen, og at det ikke nyttet med bare en høne.

Men hva med Araucana blå/grønne egg da?. Jeg har ei Araucana høne som legger noen nydelige egg, men jeg har ikke vurdert å krysse henne med DK eller Silke (de hanene jeg har nå) for å lage hagemix. Ville i såfall de nye hønene fått turkise egg? Jeg trodde også at eggfargen var avhenging av hanen, og at det ikke nyttet med bare en høne.

Du kan godt få genet for "O"/blå eggfarge fra høna. Dette er ikke kjønnsavhengig. Forutsatt at høna di er rein for "O", vil alle hønekyllinger etter henne legge turkise egg.

Hvis hun bare har et gen for turkise egg, vil du ikke vite villke av avkommet som har arvet genet, og må vente og se.

Tusen takk, Arne. Det var nyttig :)

Vær klar over at de hønekyllingene du får etter henne, bare vil ha ett gen for blå egg. Så det vil "tynnes ut" i videre avl.

Hvis du vil ha ei linje med hagemix som legger blå egg, så sjekk det innlegget her på forumet som handler om linjeavl. Har lagt inn et par plansjer som viser hvordan det kan gjøres.