Gå til innhold

Kan høns spise...


Silketopp

Anbefalte innlegg

avem

Mine er ikke noe glad i brokkoli, men fisk og pasta er veldig populært! De er også veldig glade i kjøttrester. Siden jeg har barn blir deg en del halvspist frukt, og det er veldig populært (men husk at mango og avokado er giftig for høns!). Høns er veldig glad i rømme og yoghurt, så om du har en klatt til overs så blir det vel mottatt. :) jeg pleier å gi mine yoghurt naturell innimellom for magens skyld, men ikke innendørs! De søler fælt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene mine synes det er gøy når vi gir de spagetti rester. Da blir de helt ville(det ligner jo litt må mark :) ) Ellers får hønene våre det meste av restemat og det hønene ikke vil ha tar kalkynene seg av :) Henter endel rester fra lokalbutikken. Der får jeg både frukt, grønnsaker, brød og av og til kjeks og knekkebrød som er gått ut på datoen. Kalkunene er veldig glade i bananer.

Prøver å unngå løk og ting som kan være giftige for dem selvfølgelig, men artig å se hvordan plomma forandrer farge etter de har spist rekeskall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk og kjøtt er super, mine er spesielt glade i svineribbe...Pasta, ris, mais, kolrot, eple, apelsiner, banan, druer (ikkje for mykje) melon og tomat (ikkje planta) er mat mine elskar...pass på at du har skjellsand slik dei får fordøya maten. Det er veldig viktig ellers kan dei få tilstoppa kro. Mine får "Hønseguffe" ein gong i blant det er dei veldig glade i.

Oppskrift på "Hønseguffe"

1 dl biloa eller anna syrna melk med acidolphilus- kultur.

1 ts potetmjøl

1 ts kvitløkpulver (ikkje salt)

Bland godt.

Her kan du tilsette litt tran eller andre vitaminer etter behov

Ha i kruskakli (kveitekli) til blandinga vert som ein seig graut.

Ha så i havregryn til blandinga ikkje lenger er våt, men framleis fuktig. Den skal ikkje klistre seg til hendene når du tek ei handfull, men sleppe relativt lett.

Vil du gjere noko ekstra kan du blande i revet eple, gulrot og andre ting.

Du kan også ta vare på eggeskall som du knuser til fint mjøl i ein blender, på denne måten får hønsa tilbake kalk.

Hønseguffe er godt for hønse magar:

- biola held tarmfloraen i orden

- olivenolje smør tarmane og gjer at parasittar har vaskar med å feste seg, vidare har olivenolje mange andre gode egenskapar som hønene har godt av.

- kli, havregryn oglitt potetmjøl er godt for fordøyelsen og lause magar.

Ellers er det ein del høns ikkje skal ha, legg ved ein link til "Svartelista": http://www.123hjemme...pdrett/39335925

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...