Jump to content

Perlehøns generelt og plassbehov

Recommended Posts

Nå har jeg lett og lett, men jeg finner ingenting om hvor mye plass perler trenger. Tenker å ruge ut noen til våren. Jeg skal sette i stand et fjøsrom på ca 15 m2, og utegård på ca 21 m2. Når vi er hjemme vil de kunne gå fritt slik som hønsa. Vil dette funke til 6-7 perler?

Har hørt perler kan mobbe høns. Har noen av dere erfaring med dette? Om det ikke er tilfelle kan jeg slå sammen de to luftegårdene som vil gi litt over 100 m2, som ville vært det beste m tanke på ferie/helger hvor vi er bortreist og de bare har tilsyn/foring en gang daglig. Kan jo ikke forvente at passere skal tilbringe hele dagen her heller..

Har lest de danner par i hekkesesongen. Vil dette si at jeg bør holde en hanne per hunn, eller kan jeg ha flere hunner per hanne? Alle tilbakemeldinger mottas med takk! :)

Om noen kan anbefale litteratur blir jeg også glad!

Plassen du har tiltenkt Perlene er godnok når uteområdet er med .Perler er mer urolige av seg enn høns og derfor noe mer plasskrevende :smiley: Det er noen herlige "bråkebøtter" og riktig tøffe er de ogå ,jager det meste ( innkl nabokatta) hvis de går i flokk som de burde .En hann på fler hunner går fint da han fint befrukter 8-10 huer aleine .Jeg ar selv flere hanner sammen i flokken og de fungere greit men rangkampene er mer brutale enn hos vanlige haner...Og rangen hevdes strengt hele året . Jeg velger å ta bort den den mest dominerende hannen og lar denne bo med avkommene sine om vinteren ,Han passer godt på sine små og de følger han overalt .

Min erfaring med vanlige høns og perler er at de ofte jager hønsa bort fra matfatet så jeg synes det er best å holde de for seg selv ..

perler er utrolig produktive fugler som legge masse egg nesten hele sommeren og er artige fugler å eie :smiley: