Gå til innhold

Hønsehauk


Chyraz

Anbefalte innlegg

Hei!

idag tidlig fant jeg Brahma hanen min slaktet i hagen, min samboer hadde tidligere sett noe hun trodde var en kråke.. men at den var stooor..

Vi lot liket av hanen ligge for å se om fuglen kom tilbake, det gjorde den.

har fått høre at hønsehauken er fredet?

er det andre måter å bli kvitt problemet?

Alle høns og kylliger har gått problemfritt løst i hagen i hele sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Hauken er freda ja. Du må nok berre finne deg i at han er rundt husa dine så lenge hønsa ikkje er gjerda inne. Vi har ei ugle som har slått seg til i tuntreet vårt, sidan den kom har hønsa ikkje fått gått fritt på tunet utan at eg har vore ute. God utegarde med kraftig (trål) not over skal vere nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mest aktivitet om høsten,da alle årets ungfugler er på vift for å klare seg selv,og da er hagehøns et meget lett bytte.. bare sørg for at den ikke får tak i fler så skifter den jaktmarker..Men får den stadig tak i mat så kommer den igjen..Jeg forstår sinnet ditt mot hauken ,men du kan ikke henrette noen for å være sulten.. (selv om det første raseriet over en tapt fjærkledd venn gjør at man ønsker nettopp dette.. )

Det er vårt ansvar å passe på våre husdyr,for de andre av klodens beboere kan ikke fatte at vi mener at noe vesen er vårt..for rovdyrene er det bare et forbausende lett måltid...

Dette er noe jeg tror mange hønseeiere har lært på den harde måten..meg selv inkludert... Ofte går det veldig bra en stund men plutselig er rovdyret der... Det er ofte da man lærer hva slags tiltak som fungerer... Sikre utegårder og å kun ha de løse da man selv er ute..

Hender stort sett hver høst her at vi har en og annen ungfugl som flakser utenpå nettingen og sikler på hønsene.. men de gir fort opp,tar ofte bare noen dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Da har jeg sett hønsehauken for første gang denne sesongen, en STOR en jævel også.. ingen ungfugl det nei... heldigvis satt den bare ca 30 m unna å så på hønsene... tok til vingene å stakk av idet jeg gikk ut døra.. men den kommer nok tilbake.. 


Litt synd å måtte stenge hønene inne i hønsegården igjen når de bare har fått gå fri noen dager.. men det må vell til så lenge hauken holder seg i område.. tro om det er samme hauken som på høsten i fjor.. 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...