Gå til innhold

Tester?


ThereseP

Anbefalte innlegg

Nå har jeg kunn kjennskap til MT i forhold til testing. Men når jeg igjen får voksne dyr vil jeg ta litt tester. Og da i forhold til å selge mategg. Blir vel ikke all verden med egg. Men å sette opp ett skilt ved veien når jeg har i overkant mye... Da kan det jo være greit å vite om alt er ok? Tar da veterinær test av egget eller hønene for å finne ut om eggene er trygge å spise? Vil jo ikke selge egg om de ikke er bra....

Og det med å teste for sykdommer, om jeg skal drive oppdrett på noen raser.. Tar veterinær prøver for ilt, ib, mycoplasmose ++++? Noen fler ting som bør sjekkes?

Siden jeg har hatt sykdommer, vil jeg være så sikker som jeg kan, før jeg selger spiseegg, rugeegg eller kyllinger vidre :) Ingen skal være redd for å handle til meg altså! Men noen er kanskje det alikevell etter jeg har "annonsert" med sykdommene :) Men de er jo borte nå da! Og karantene tiden over :dans:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Her så tar visst veterinærene på MT en test av hønsa, som de sender til vet.inst. Det ville de iallfall gjøre her sa de, også ville vi få et skriv som vi kunne fremvise ved salg slik at andre kunne se at våre dyr ikke var noen smittefare for andre lenger.

Karantenetiden er jo 6 mnd for våre så regner med at de fleste er blitt friske da det virker som IB'n har gått gjennom hele flokken siden i august og de første har kommet seg godt nå :)

Kjenner det tar på med sykdom, uro for flokken og stadig frafall...

Har det som hobby og hver fugl har ett navn her så her er jeg glad i hver enkelt personlighet...høner og haner til tross ..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på denne tråden.

Jeg har vært i kontakt med mattilsynet ang salg av egg fra gården. Dette fikk jeg tillatelse til uten videre. De ville ikke ta noen prøver når omfanget var såpass lite. Imidlertid kunne jeg likevel tenke meg å få tatt prøver både av egg, og av høns for å forsikre meg om at jeg ikke selger noe som er helsefarlig/ smittsomme dyr. Kan man be mattilsynet om å komme og teste?

Jeg har ingen sykdomstegn på hønsene mine, men har jo forstått ut fra andre tråder her på forumet, at ikke alle fugler viser sykdomstegn selv om de er bærere av sykdom. Så hvis nå ikke mattilsynet ønsker å teste her, hvem kontakter man da? Har ikke all verdens god erfaring med å kontakte de lokale veterinærene her- har ennå ikke møtt på noen som har erfaring med høns :embarrassed: Noen som vet hvor man kan henvende seg (bor i Buskerud)? Og hvilke tester man skal be om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok litt feil å kontakte MT fordi du ønsker testing av fuglene dine uten at du har en reell mistanke om sykdom hos dine høns . MT er ikke et serviceorgan i så måte . Jeg har kontaktet en dyrlege med erfaring fra storfe/husdyr når jeg har tatt tester på mine høns..En smådyrvetrinær har ingen erfaring med hudyr om regel.. ( når jeg f.eks skulle eksportere egg ,Samonellatest ) og må koste denne utgiften selv .

Velger en å selge sine egg som mategg er det veldig viktig å ha gode hygeneregler og et skikkelig eggvaskemiddel ,reine kartonger ( ikke vært brukt før ) slik de ville gjøre det i det komersielle miljøet :smiley:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er innstilt på at en veterinær skal ta prøvene ja :) (Jeg ringte jo MT sist kunn fordi jeg ikke fikk noe hjelp hos veterinær). Og det viste seg å være lurt, siden jeg hadde smitte.. Men vil teste fugler før jeg eventuelt setter meg opp som oppdretter av noen raser. Så jeg vet om jeg har friske dyr. Fått litt noia nå merker jeg.. Og må jo også vite at eggene er trygge å spise om jeg skal selge. Jeg husker å ha lest at du tester dine ja, Pippa, så håpet at du skulle svare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at "skrekken" sitter i enda og det må du ta positivt :smiley: . Jeg hadde tatt en ringerunde til dyrleger( spør om dyrlegens kompetanseområde og tro meg...det tar de ikke ille opp) i ditt nærområde eller hvis du er så heldig å ligge i nærheten av noen som driver komersiellt med høns så spør om et tips på en" god vetrinær" .Jeg gikk til min nærmeste nabo ( slaktehøns/ og storfe drift ) og fikk masse hjelp fra min nabo så jeg bruker hans dyrlege ved behov :smiley: Jeg har også lært veldig mye fra denne naboen om hønsehold ,sykdom dyrevelferd osv. og vi har mange timers prat bak oss .Ta deg god tid når du starter opp igjen og kjøp rugeegg ,følg gode rutiner gjennom ruging og oppvekst så er det ingen grunn til å få sykdom igjen og du kan selge dine egg uten å bekymre deg i særlig grad :smiley: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...