Gå til innhold

Regler jeg må vite om, for å kunne selge egg?


ah09

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lyst å selge egg, om vi skulle få for mange, noe jeg ikke tror blir et problem på leeeenge enda, da vi er 6 i familien, samt trenger flere kyllinger, før det blir aktuelt, men når/viss jeg begynner å selge, hvilke regler er det å forholde seg til da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Du må registrere hønseholdet/eggsalget hos Mattilsynet. Egga skal selges på brett -ikke i kartong- så kunden skjønner at egga ikke har vært innom godkjent pakkeri. Merk også brettet med best-før-dato som er 28 dager etter at egget er produsert.

Dette var helt kort det jeg kommer på i farten. Ta for sikkerhets skyld kontakt med ditt lokale Mattilsyn (det må du uansett i forbindelse med registrering) så får du nødvendig informasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må registrere hønseholdet/eggsalget hos Mattilsynet. Egga skal selges på brett -ikke i kartong- så kunden skjønner at egga ikke har vært innom godkjent pakkeri. Merk også brettet med best-før-dato som er 28 dager etter at egget er produsert.

Dette var helt kort det jeg kommer på i farten. Ta for sikkerhets skyld kontakt med ditt lokale Mattilsyn (det må du uansett i forbindelse med registrering) så får du nødvendig informasjon :)

Jeg registrerte hønseholdet i 2009, men sa ikke noe om eggesalg, kanskje jeg må kontakte de igjen, at det ikke er nok med kun registrering fra 2009? Jeg har kjøpt blanke plastkartonger, og bestilt etiketter fra e-bay, da jeg syns det var så stilig når vakteleggene kunne ses gjennom, men da er nok ikke det heller godkjent, skal høre med de igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg registrerte hønseholdet i 2009, men sa ikke noe om eggesalg, kanskje jeg må kontakte de igjen, at det ikke er nok med kun registrering fra 2009? Jeg har kjøpt blanke plastkartonger, og bestilt etiketter fra e-bay, da jeg syns det var så stilig når vakteleggene kunne ses gjennom, men da er nok ikke det heller godkjent, skal høre med de igjen.

Sikkert greit å kontakte dem og få registrert salget, så slipper du evt problemer i ettertid :)

Selger du til kjentsfolk som kommer på døra så bør du kunne bruke kartongene, da vet de at egga kommer direkte fra hønsehusset ditt. Men etter regelverket er det brett som gjelder, så det er nok tryggest å selge på brett om du skal stå på torget el.lign :)

Edit: Jeg har ikke link til regelverket, men det var dette jeg fikk opplyst da jeg skulle starte med småskala eggsalg. Jeg har også fylt ut et slik KSL-skjema fra Matmerk. Vi hadde KSL-revisjon på saueholdet og grasproduksjonen og han "KSL-mannen" mente jeg måtte ha et på hønene også. Det skjemaet er beregnet på dem med 7500 høns så det passer ikke helt til min "produksjon", men men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert greit å kontakte dem og få registrert salget, så slipper du evt problemer i ettertid :)

Selger du til kjentsfolk som kommer på døra så bør du kunne bruke kartongene, da vet de at egga kommer direkte fra hønsehusset ditt. Men etter regelverket er det brett som gjelder, så det er nok tryggest å selge på brett om du skal stå på torget el.lign :)

Edit: Jeg har ikke link til regelverket, men det var dette jeg fikk opplyst da jeg skulle starte med småskala eggsalg. Jeg har også fylt ut et slik KSL-skjema fra Matmerk. Vi hadde KSL-revisjon på saueholdet og grasproduksjonen og han "KSL-mannen" mente jeg måtte ha et på hønene også. Det skjemaet er beregnet på dem med 7500 høns så det passer ikke helt til min "produksjon", men men..

Tusen takk for hjelpen, skal ringe de igjen over helgen. Greiest å ha alt på det rene, tenkte å selge egg til venner og kjente om jeg hadde noe til overs, å muligens til en restaurant i bygda, om det ikke er en papirmølle uten like, da skipper jeg lett det å holder meg til venner og kjente, om vi ikke bruker alt selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var noen som nemte det å stå på torg å selge...digresjon:

I England har det blitt populert med egg fra hobbybrukere, og når de selger på torg så ligger egga i en flettakurv e.l med høy oppi og litt skittent...dette øker salget da kunden vil ha egg der det ser ut som i gammle dager :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde for ikke lenge siden en lang og hyggelig prat med mattilsynet ang dette. Ville også ha formalitetene i orden selv om vi så langt har spist unna/delt ut hele produksjonen. Fikk også høre det med å registrere hønseholdet og bruke åpne kartonger der det fremgår at det er gårdsutsalg samt merke med dato og ikke oppbevare for varmt. I tillegg ble det nevnt et skjema på alltinn der man skulle registrere detaljomsetning av mat til konsum. Det var ikke det minste problem så lenge man ikke skulle selge VELDIG store mengder fikk jeg oppgitt. Dette sjjemaet fant jeg ikke, så jeg må lete videre og koser meg med masse gode egg i mellomtiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med stråkurv var jo genialt :D , men har allerede bestilt kartongene så kan ihvertfall gi de til venner og familie da for å få de bort. Viss regelen er 300 kg pr uke, så kommer jeg aldri opp i det ihvertfall, men skal dobbeltsjekke med de i vår kommune, for sikkerhets skyld, de har ikke vært vanskelige på noe til nå :) De er hjelpsomheten selv :)

Spørst om ikke vi også spiser opp det meste selv, skal jo ikke ha så mange vaktler, men vi får se etterhvert. Akuratt nå har det ikke kommet ett eneste egg siden vi hentet de, håper det er noen høner inni der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært i kontakt med mattilsynet ang salg av egg fra gården. I følge dem var dette helt uproblematisk (så lenge det var i liten målestokk: jeg har ca 50 høns og 40 vaktler), og jeg er ikke pålagt å selge på brett. Det de presiserte var at dersom vi skulle selge i nærbutikk eller lign. så må vi ha en ny godkjenning, med skjerpede krav. De som kommer og kjøper her på gården skjønner jo at dette er egg som ikke har vært innom et pakkeri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Grensen går ved 200 stk, men jeg husker ikke om det da er at du maks kan ha 199 før det er nye regler som gjelder, eller om det er maks 200.


 


Om du må betale skatt avhenger av hvor mye du faktisk tjener på hønseholdet. Dersom dokumenterte (og sannsynlige) utgifter i stor grad oppveier inntektene, anses dette som hobby, og du trenger ikke å betale skatt. Dersom du faktisk tjener en del på dette, så regnes det som næringsvirksomhet, og du må betale skatt. Dette vil imidlertid avhenge av hvor mye du faktisk tjener, dersom det er minimale beløp, så anses det fremdeles som hobby. Jeg er litt usikker på hvor grensen går, men mest sannsynlig så vil Skatteetaten foreta en skjønnsmessig vurdering.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da går det nok greit her også, men i min uvitenhet, hva er det de er redd for dersom vi skulle selge til nærbutikken? Siden folk må være obs på at eggene ikke har vært innom et pakkeri?

Det hender at det er en brun prikk -eller i verste fall en blodflekk- inni egget. Det kan vel hende en stakkar som aldri har spist andre egg enn gjennomlyste Prior-egg hadde fått psykiske problemer etter å ha funnet noe slikt i egget :wink: Når man kjøper egg rett fra gården kjøper man "på eget ansvar" :)

 

Dette var egentlig litt gjetning fra min side :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,men jeg skal selge til et bakeri og der blir jo eggene kun brukt til baking, og der vil det fort bli oppdaget om de ikke er som de skal. Jeg skal ha ca 60 høns og selge eggene fra, og må nok sende regning. Jeg tjener jo ikke over 40 000, så dette tviler jeg på at jeg vil bli trekt i skatt for. Jeg har ikke oppført hønene som noe annet enn hobby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,men jeg skal selge til et bakeri og der blir jo eggene kun brukt til baking, og der vil det fort bli oppdaget om de ikke er som de skal. Jeg skal ha ca 60 høns og selge eggene fra, og må nok sende regning. Jeg tjener jo ikke over 40 000, så dette tviler jeg på at jeg vil bli trekt i skatt for. Jeg har ikke oppført hønene som noe annet enn hobby.

Om du vil registrere deg hos Mattilsynet eller ikke blir opp til deg. Har du registrert deg så er det iallefall ingen som kan "ta" deg for å gjøre noe ulovlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...