Gå til innhold

Hvordan drive økologisk?


ah09

Anbefalte innlegg

Er veldig opptatt av at vi ikke bruker sprøytemidler osv i hagen, bruker økologisk gjødsel i kjøkkenhagen, og sånne ting, men lurer på hvordan det vil være å drive økologisk med vaktler?

Hva skal til for å få det til? Jeg fikk høre av felleskjøpet at de hadde øko for til de, men hva med alt det andre, skal halmen komme fra en øko gård, den de sover på, viss bonden ved siden av her har gjødsel med sin kuskit for noen år siden, er det ikke nok år til at det kan kalles økologisk da osv

Jeg trodde vi alltid har "drevet" økologisk, ved at vi ikke sprøyter osv, men en venninne av meg sa at det måtte være så å så mange år siden det var blitt gjødsel med vanlig skit, osv osv

Noen gode tips, evt linker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Har forstått det slik at alt skal vere økologisk, bonden som sprer møkk hos deg må også drive økologisk. Linkane er til økologisk drift av høns, finn ingenting om vaktler desverre.

http://www.agropub.no/asset/2482/1/2482_1.pdf

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20011212-1494.html#map005

http://www.nationen.no/2012/07/13/nyheter/slf/hons/egg/frukt/7546274/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt i annet innlegg, de vil ikke godta økologisk vakteldrift siden det ikke foreligger noen retningslinjer for det. Men bare mas på dem forkens :) Da gidder de kanskje ta seg bryet med å lage noen rettningslinjer for vaktelhold. Der er jo populært og virkelig på vei inn landbruket.

Har sendt brev til prior(nortura) også, men får ikke svar fra dem. Det hadde vært supert om de kunne ta imot livdyr(haner) for slakt. Reglene er jo så strenge om man skal kunne slakte og selge vaktekjøtt til resturanter og lignende. Men vil jo tro at prior med fordel kunne tilby resturanter gourme kjøttet. De trenger jo fornye seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det visste jeg ikke, men jeg skal ikke levere annet enn egg, håper det ikke er mange strenge regler på det, vi skal i første omgang drive økologisk for vår egen del, å ha dyr og egg selv, å så er det familie som ønsker å få egg, men om det skulle bli egg til overs vil jeg gjerne selge de, men regner med at mesteparten forsvinner til oss selv :)

Men syns det burde vært regler for vaktel også så kanskje jeg skal hive meg på den karusellen og mase litt også, jo flere jo bedre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mattilsynet sa til meg er at man trenger et kurs som er godkjendt av mattilsynet for å kunne levere kjøtt hjemmen ifra til resturanter, men dette kurset har de ikke i norge. Har vært i kontakt med livsmedelverket i sverige, for der har de kurs. Men det kurset innebærer to langhelger i sverige på kurs pluss flere ukers praksis hos slakter. Man må også bestå en praksis prøve som skal oversees av godkjent veterinær. Virker seriøst, men litt for mye jobb for meg akkurat nå med små barn og mye å gjøre. Man må søke om å få kurset godkjent i norge.

Tror jeg satser på å selge kjøttet til venner og bekjente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det er litt dumt når man sitter på hver sin haug og skal passe på sitt og ikke dele. Dersom man ønsker å få noe gang på vaktelegg og kjøtt produksjonen må man samarbeide. Selvfølgelig er det noen som tar en større andel av markedet, men veldig mange vet ikke hva en vaktel er engang, og dersom flere vet om eggene og det nydelige kjøttet jo mere får man solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Det mattilsynet sa til meg er at man trenger et kurs som er godkjendt av mattilsynet for å kunne levere kjøtt hjemmen ifra til resturanter, men dette kurset har de ikke i norge. Har vært i kontakt med livsmedelverket i sverige, for der har de kurs. Men det kurset innebærer to langhelger i sverige på kurs pluss flere ukers praksis hos slakter. Man må også bestå en praksis prøve som skal oversees av godkjent veterinær. Virker seriøst, men litt for mye jobb for meg akkurat nå med små barn og mye å gjøre. Man må søke om å få kurset godkjent i norge.

Tror jeg satser på å selge kjøttet til venner og bekjente :)

 

Hva slags kurs er dette? (hva heter det?)

 

Hvor kan jeg lese mer om dette? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tor du skal glemme økologisk drift angående Vaktler.


 


Er karenstid, økologisk fòr skal benyttes og man får besøk av Debio,s kontrollorgan regelmessig og dette koster penger.


 


For å kalle varer man selges for økologisk - skal det være godkjent av Debio og ha Ø merket.


 


Har selv agronomutdanning via økologisk landbruksskole og var gårdsbestyrer på denne skole en kort i i ferietiden.


Begynner å bli noen år siden dette.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Et av mange spørsmål som man før eller siden møter ved å "drive" økologisk, er hvorfor?

Er det kun til egen konsum, eller også ment for salg.

Er det til deg selv, trenger du bare å passe på at alt vaktlene får i seg eller kommer i kontakt med er økologisk, gi de gjerne også da regnvann eller vann uten klor, fluor, tungmetaller o.l så har du grunn til å ha god samvittighet

Men, hvis du skal selge eggene som økologisk, eller skrive det på f.eks en etikett, da må du melde deg inn i en forening kalt Debio.

Det koster deg kr 1.400,- i innmeldingsavgift, og kr 7.000,- hvert år, så lenge du skal bruke ordet økologisk om eggene dine.

Det er også et privat firma som heter Debio. Jeg er litt usikker på om betalingen går til firmaet eller foreningen, jeg fikk dessverre ikke med meg alt de sa når jeg ringte de, da jeg ble litt forstyrret av å få høre kostnaden som ordet økologisk medfører...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...