Gå til innhold

Høns og innavl, hva tåler høns


Brahtalinoa

Anbefalte innlegg

Jeg vet at når jeg krysser 2 raser blir det 0 innavl, siden kyllingene arver 50% gener fra Far og 50% gener fra Mor. Gener består av genpar 1-1, et fra Far og et fra Mor som danner et genpar.

Men er det noen som har erfaring med innavl av høns? Jeg tenkte at hvis jeg parer to søsken etter kryssningen, og fortsetter med å pare søsken i hver generasjon fremover. Forskere som forsker på mus får frem friske mus som er så innavlet så det går an å få de, så noen linjer overlever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Bare et lite spørsmål; hvorfor vil du krysse søsken, og særlig da generasjon etter generasjon? Ved innavl forsterker man de genetiske egenskapene, på godt og vondt. Man bør absolutt tilføre nytt blod med jevne mellomrom. Om du bare skal ha kyllinger for moro skyld ser jeg ingen hensikt med innavl; dette bør skje med bevisst utvelgelse for å forsterke ønskede egenskaper, men da må man også ha i bakhodet at man samtidig forsterker feil/dårlige egenskaper. Det er også en kjensgjerning at innavl over tid har uheldig virkning på immunsystem og mentalitet, og på sikt vil resultere i svakere individer. Siden vi i Norge har begrenset tilgang på ubeslektede linjer bør innavl skje med forsiktighet. Det er i hvertfall min mening! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite spørsmål; hvorfor vil du krysse søsken, og særlig da generasjon etter generasjon? Ved innavl forsterker man de genetiske egenskapene, på godt og vondt. Man bør absolutt tilføre nytt blod med jevne mellomrom. Om du bare skal ha kyllinger for moro skyld ser jeg ingen hensikt med innavl; dette bør skje med bevisst utvelgelse for å forsterke ønskede egenskaper, men da må man også ha i bakhodet at man samtidig forsterker feil/dårlige egenskaper. Det er også en kjensgjerning at innavl over tid har uheldig virkning på immunsystem og mentalitet, og på sikt vil resultere i svakere individer. Siden vi i Norge har begrenset tilgang på ubeslektede linjer bør innavl skje med forsiktighet. Det er i hvertfall min mening! :)

Jo ved å krysse søsken så stabiliseres utseende, når det er målet ved å lage en ny rase. Før så var det vanlig å krysse foreldre med avkom, særlig innen hundeavl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke så enkelt å bare lage en ny rase. Det du ender opp med er innavlede mixhøns som i beste fall vil holde deg med mategg. Du skal vite at innavl også medfører økt fare for misdannelser og at fertilitet forringes. Hvorfor ikke heller forsøke å avle frem gode, raserene avlsdyr? Ingen vil betale for et slikt "produkt" som du planlegger. Kjenner jeg blir provosert da jeg oppfatter dette mest som et morsomt eksperiment fra din side. Særlig da du går inn med holdningen at "noen linjer overlever". Trist for dyrene dine dette.. Å trekke inn innavl blant rasehunder styrker ikke påstandene dine. Men det er en helt annen diskusjon.

Jeg er på ingen måte en rasesnobb; jeg har mixhøns, jeg, men jeg prøver på ingen måte å presentere disse som noe annet enn de er, nemlig mixhøns! Håper du slår dette fra deg. Om du synes avl og genetikk er interessant, håper jeg du bruker den interessen til noe konstruktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt det er fristende å prøve å avle fram en egen rase, for mange blandings-høns er veldig fine :) Men jeg er enig med Tuppene på Fjellhøy egentlig, og håper du heller finner en allerede godkjent rase å avle på istedet. Det er jo så utrolig mange å velge mellom, at du finner helt sikkert noen som du liker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...