Jump to content

Toppvaktler, vanskelig å få tak i nye slektslinjer?

Recommended Posts

Jeg ønsker meg toppvaktler, å skal se etter de så snart utevoileren er klar, men hvordan er det å få tak i nye slektslinjer til disse, om de har like kort levetid som eurovaktel, vil en jo trenge nytt blod til tider, er det mye av de i norge, nok til at det er lett å få tak i? har hørt at det er mye innavl på vaktler generelt i norge pga det er så lite av de, er dette tilfellet?

Kaliforniske toppvaktler må overhode ikke sammenlignes med eurovaktler Anita. Dette er en art du finner i vill tilstand i Nord-Amerika, emnet er derfor flyttet til ville arter. :) De legger ikke egg året rundt som eurovaktler, men bare på våren og forsommeren som andre ville arter. De lever adskilig lengre enn eurovaktler. At det skal være innavl på de som holdes her til lands har jeg ikke hørt noe om.

Jeg hadde oppdrett av kalifoniske toppvaktler for en del år siden. De er ikke så hardføre som eurovaktler, på vinteren bør de holdes inne. De bør også gå i en voliere med tørt underlag, helst med et overbygg som hindrer fuktig bakke. Det er nydelige vaktler som absolutt kan anbefales. Det er ikke så veldig mange som driver oppdrett av de i Norge, men noen er det.

• Upvote 1