Gå til innhold

Rase reine høns kontra mixhøns, kva vil vi ha?


Prisilla

Anbefalte innlegg

Eg observerar og ser at enkelte rugar ut og sel mix høns over ein lav sko. Eg er svært bekymra over dette og synest at det no er på tide å ta eit lite oppgjer med dette. At enkelte driv å mixar diverse raser er svært uheldig for rasehønsa vi har i Norge, det er vanskelig nok å finne enkelte raser og med denne mixingar vert det berre endå verre. Folk burde satse på å selge rasereine høns og vere med på å opprettholde sunne friske reine raser i staden for å drive utvasking. Konsekvensane av dette kan vere dramatiske for enkelte raser, eg har vore på utkikk etter diverse raser i lang tid og har gitt opp leitinga på mange av dei. Mange av oss som driv avl har gjort det i mage år, det er ein stor jobb å avle høns etter standard..prøv det den som vil... Eg er nesten komen dit at eg ikkje klarar å ta livet av nokon av mine svarte Silker fordi det er få av dei, eg greier rett å slett ikkje å skaffe nye genar til flokken. I tillegg er det enkelte som sel rasereine høns med utvaska fargar, folk kan ikkje vere klar over kor vanskelig det er å avle fram rett farge.

Når det kjem til pris synest eg også at det er galskap at mix høns vert solgt til samme pris som rasehøns.

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Jeg er enig i at det er synd hvis vi ender opp med masse mixhøns, og få rene raser, event mye innavl innenfor rasene. Mange av hønsene er jo attraktive nettopp utifra de rasekarakteristika de har, fjærdrakten til silkehøns, størrelsen til Brahma, eggfargen hos Araucana osv. Det finnes dessuten så mange flotte raser, at det burde være unødvendig å "prøve ut" mange ulike kombinasjoner, selv om dette kanskje er spennende.

Imidlertid synes jeg heller ikke at det skal være så strengt i fht hvilke fugler man kan avle på, og tenker at ikke alle trenger å ha som mål å kreere fugler som er av utstillingskvalitet. Det er vel litt som med hunderaser der man har brukslinjer, og utstillingslinjer. Det ene passer for noen, det andre for andre. Jeg kommer selv til å klekke frem noen kyllinger for salg til våren, og er opptatt av å bruke avlsdyr som er raserene, friske, og ikke minst at vi har liten grad av innavl. Jeg prøver å lese i standarden, og se etter kjennetegn, men er ingen ekspert, så kyllingene blir neppe av utstillingskvalitet, og passer sikkert ikke for dem som driver med utstilling. Det jeg synes er viktig, er i hvertfall at man opplyser kjøper om at dyrene er / ikke er raserene, og hvordan de stemmer med standarden i fht bl.a farge etc. Dette har jeg selv hatt negative erfaringer med da jeg i begynnelsen handlet rasehøns, og senere oppdaget at de var HELT feil, feil farge, feil størrelse etc. Da forplanter jo problemet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da eg kjøpte mine australorpskyllingar fekk eg tydeligvis blå kyllingar som var altfor lyse. Dette visste sikkert han som solgte dei til meg, men det er vel sånt ein lærer av når ein er fersking? Eg har likevel muligheten til å få dei mørkare ved vidare bevisst avl, om eg vil. Eg kjem til å fokusere på å få dei blå australorpsane mine nærmare standard, men har likevel ikkje tenkt å ha berre ein rase.

Eg har foreløbig berre et individ som ikkje er heilt reinrasa, og det er isbar-mixen (det einaste egget som overlevde en rundtur på ni dagar med det norske postvesen!). Eg ser ikkje heilt problemet med å ha enkelte hagehøns som kan vere mix, så lenge ein ikkje sel mixhøns som noko anna enn det dei er eller har dei gåande i sitt eige tun.

Eg håper å få tak i ei rein isbar-høne til hanekyllingen min, men isbar er nok ein slik rase som ikkje er enkel å finne reinrasa individ av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at folk gir helt blaffen i hvordan dyra ser ut, og at raser ikke blir avlet etter noen standard. For eksempel Brahma Avls hane Med store gribbebukser, veldig stor ertekam, Lite fotbefjæring, Skjevt brystbein, veldig liten og i tillegg mix farge. Når folk avler sånn og selger kyllinger som raserene Brahma blir jo dette også helt feil.

Jeg har ingen ting imot mix høns, har selv klart å lage noen, men ikke med vilje. Men om jeg selger disse opplyser jeg jo at det er mix.

Det er en stor jobb å avle høns etter standard. Har prøvd i mange år nå og har måttet gi opp noen, fordi det ikke er mulig å få tak i rene farger eller rene raser av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.fugleprat...e__hl__raserene Tok opp litt innen dette evnet i denne tråden, synes egentlig det bare har blitt verre.

Jeg synes også mange er alt for ukritiske med å importere sjeldne farger i forskjellige raser. Fuglene er jo nydelige, men synes ikke det virker som det er tenkt på hvor en skal få tak i blodfornyelse og unngå innavel. Jeg synes det er blitt vanskelig nok å få tak i gode fugler i de vanligste fargene, lurer på om noe av grunnen kan være at vi alle sprer oss i forskjellige retninger slik at det blir veldig få som har høner i samme rase og farger.

En diskusjonspartner fra fugleforumet her våget seg på å legge ut en tråd på Face om ukritisk import av rugeegg og kyllinger og hva det kunne føre til etter en kveld på chatten her inne. Nå skal jeg ikke si at det er ukritisk import som er grunnen til utbrudd av sykdom som har funnet sted men jeg lurer? Jeg kan legge til at det var ingen som var veldig positivt innstilt til hans mer restriktive vær varsom holdning.

Selv har jeg våget meg opp på barikaden på Brahma sidene på face og hevdet at i stedet for å lage nye farger så bør man kanskje holde på de vi har? Jeg synes ikke det er lett å få tak i dyr i det som er de gammle tradisjonelle fargene som før sagt. Jeg har vel ikke fått mange positive tilbakemeldinger på det, dog har det kun vært saklige innlegg med andre meninger en det jeg har og det må en få lov til.

Nå må folk avle og mixe så mye de vil for meg så lenge de opplyser om det når kyllingene/rugeeggene skal selges, det er jo til slutt de som kjøper som bestemmer.

Det at fuglene har feil i følge standarden er jo ikke så lett for oss vanlige å se men det å holde fargene rene bør man i alle fall kunne få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så farlig, det er genbanker som tar seg av de norske rasene. de andre rasene blir holdt i utlandet. Må huske at Norge er et land i utkanten av verden, med bare ca 5 millioner innbyggere.

Må få lov til å komentere dette innlegget, hva synes du om standarden på dyrene i den norske genbanken?

På hvilken måte hjelper det standarden på våre høner om de blir holdt i utlandet? Hva tenker du her?

Hvorfor er det ikke så farlig at våre høner blir mer og mer mix og fjerner seg fra standarden og at det er vanskelig å få fatt i nytt blod?

Jeg og ser den med at vi ikke er så mange som driver med høns men vi bør vel gjøre så godt vi kan alikevel?

Nå er jeg ikke ute etter å disse innlegget dit, men er litt usikker på hva du mener med innlegget og hvor du vil hen? Ta spørsmålene mine i beste mening.

Mvh Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt delt, kjenner jeg. Først og fremst har jeg høns som hobby, og har ikke ambisjoner om å drive stort med salg av hverken rugeegg eller kyllinger i overskuelig fremtid. Først og fremst vil jeg ha en liten flokk av de rasene jeg ønsker meg. Men jeg vil ikke ha en hane av hver rase, Ergo kan det være jeg klekker mix-kyllinger en gang, for å ha til eget bruk som gårdshøns. Jeg vet ikke. Pr nå har jeg tre mix individer, resten er raserene.

Men jeg liker å ha raser, det gjør jeg. Og etter noen måneder med høns har det kokt ned til en håndfull raser jeg kjenner at jeg vil ha, og i stedet for å kjøpe mange forskjellige kommer jeg antakelig til å få tak i flere av samme rase.

Jeg gleder meg stort til utstillingen i helga, og har planer om å se etter noen fine høner som kanskje ikke når opp i toppen utstillingsmessig, men som er greie dyr til mitt bruk. Og raserene. Kanskje blir jeg mer interessert i avl og sånt etterhvert, og da er det greit å ha kjøpt rene individer som er greie.

Er selvsagt enig i at man bør opplyse om hva man selger. Trist å få noe annet enn man forventer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dette er en veldig spennede tråd:) som ny i hønsverden sitter eg med mange spm nå... kjøpte i høst 5 kyllinger ca 6uker gammle. Dei var blanda i farge, noe eg ikkje tenkte på som ny i gamet. Nå lever bare to av dei dessverre.. Det eg har funnet ut av disse mnd som høneeiger er at det utrolig MYE inneavl på renrasa høner. Har sett mange raser eg kunne tenke meg å drive seriøs avl på, men infoen eg finner viser at det er vanskelig å finne avlsdyr som ikkje er i slekt..

En oppdretter eg besøkte fortalte hårreisende ting om hvordan søsknparringer og far-datter parringer var heilt vanlig, og ble brukt i 2-3 genrasjoner før nytt blod kom inn..

Er alle opplysningene eg har funnet feil? Finnes det noen raser en nybegynner kan begynne med, uten at enn må kjøre norge rundt for å finne nytt blod? Finnes det noen som helst raser som er friske og hardføre og ikkje inneavla?

Eg har bare erfaring fra hund, og der er tilstanden dårlig, men ikkje på langt nær så ille som det høres ut som på høns. kjøpte meg ny rase for 8år siden, og på dei årene er etter min mening rasen blitt matadoravla i sterk grad, og ikkje mange linjer eg ville valgt fra viss eg skal ha ny hund fra samme rase.. dessverre..

Til trådstarter så er eg heilt enig, men viss valget står mellom å lage inneavla dyr eller begynne å få inn litt friskt blod ville eg valgt det siste.. (mange hunderaser som seriøst burde begynne å vurdere muligheten for rasen vil aldri overleve på sikt uten nytt blod). Samtidig blir ikkje avkommet bedre viss mixen er av dårlige renrasa individ.. Men virker som det er vanskelig å avle fram gode uteavla individer, og hvordan bør oppdrettere løse dette??

Som ny har eg ikkje klart å finne raseklubber, avlsråd e.l. Avl er utrolig spennende, men virker som det er endel sykdom og inneavl som ødelegger gleden min iallefall..

Men som sagt eg har lite erfaring med høns og kommentarer mottas med takk:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke innavl som er problemet, problemet er å finne de friskeste hønsa. Derfor, når man driver med raseavl så burde man vente noen år før man bruker hønsene til avl av nye kyllinger. For å se om hønsa er friske høns. De syke og svake vil dø før de blir noen år.

På den måten kan man drive avl med få individer.

Men man må jo ikke drive med raseavl, det er opp til den enkelte. Mix høns er som regel friskere på grunn av kryssningseffekten i første generasjon. Men er det svake høns så er de ikke friskere enn rasehøns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er eit problem med innavl, det er nettopp den som gir svake individ. Ein treng heller ikkje drive avl, mange har mix høns for egg og kosen sin del og rugar ut kun til eige bruk som t.d mat, dette synest eg er heilt ok. Men når folk bevisst, rugar ut mix høns for salg det uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh? Det som er viktig, er vel at selger er ærlig om hva man selger. Har høner av flere raser enn det jeg har hønsegårder til. Det betyr i praksis at det tidligere at når jeg bare hadde DK haner så var de andre eggene blanding. Ruget bevisst en del DK/Australorps blandinger fordi jeg ville ha snille halvstore høner. Solgte noen av disse som hagehøns (fortalte selvsagt kjøper hva som var blandet). Den fineste og tammeste høna jeg har nå er en DK/Brahma blanding som jeg har ruget selv. Jeg har stor respekt for avl og rene raser, men for de som bare skal ha noen få høner til selskap og for egg så kan blanding være helt greit

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garantert bedre med reine raser, ein treng ikkje blanda når det er så mange forskjellige.

Selv om du f.eks bare skal ha 1.4 høns så er det jo like greit dei er rein rasa og samme rase. Da kan du ruge ut reine raser og bedre selge det overskuddet du får. Er ikkje vits og blande raser spesielt når du hveit du skal selge kyllingene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt klart enig med at vi må holde rasene reine og avle på de gode egenskapene som disse rasene allerede har . Det mange ikke tenker så nøye igjennom når det mikses i hytt å pine er at alle våre raser har sine særtrekk . Ganske vilt å påstå at en Brahma/dk ( dverg mot stor rase ) blanding er av det gode på grunn av at den er så tam !?... Hva er vitsen med å mikse raser om er så vidt forskjellig ?? Temming av høns går ut på å skape tillit mellom eier og fugl og har ingen arvelig gen hvor dette er linket på .

Noen raser har et livlig temprament ( særtrekk ) andre er rolige ( igjen et særtrekk ) Det finnes en rase for alle uansett hva man måtte foretrekke av egenskaper hos dem .

Når det kommer til innavl så blir dette gjort både innenfor komersiell hønseavl og småskala og det er ingen uting i utgangspunket ( stor forskjell av innavl i 1 generasjon og i 5 genrasjon på samme linje ) .Noen burde kanskje spørre seg om hvordan de forskjellige fargene er oppstått også... .Farger vil/kan mutere og ny farge blir innavlet for å bli varetatt og avle reint i neste genrasjon osv...før det gjen blir tilført nytt blod..

Nytt blod er fullt mulig å få tak hvis man tar jobben med å finne oppdretter ( innenfor EØS ) få utført uttesting av flokken for sykdommer for derfor å innføre egg på lovlig vis inn til vårt land ( Rugeegg er i seg selv heller ingen bombesikker måte å slippe sykdom, men den beste til nå hvis man tar jobben med desinfisering av rugeeggene .

Når det påstås at mikser er "friskere" enn reinraset så har jeg mine tvil , virus skiller ikke på reinraset eller miks men rammer alt like hardt ....det er fuglens eget imunforsvar som avgjør om høna rammes, dør eller overlever et virusangrep ...ikke nødvendigvis hva hun er mikset av.. .

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man synst det er artig å få fram kyllinger der fargen er uforutsigbar, så vil jeg anbefale å skaffe islandshøns :) Her er det ingen krav om å avle rene farger, og de finnes i mange forskjellige fargevarianter. De er sånn passe store, tamme og trivelige, legger bra med egg, og er hardføre.

Jeg håper at det ikke blir sånn at de med mix-høns føler seg nærmest kriminalisert. Å få fram noen kyllinger av egne høner er kjempemorsomt, uansett om det er utstillingskvalitet eller eventyrblanding. Jeg mener man bør oppmuntre til å avle rent, men de som ikke gjør det, bør også få dele sin glede over hønseholdet sitt her inne uten å måtte føle seg som svikere mot fjærfeavlen i Norge. Å avle fram mix for å tjene penger blir for meg helt feil. Jeg kjøpte 4 DK-kyllinger til det dobbelte av normal pris her i vår, mens jeg var helt fersk i gamet. Må innrømme det er litt surt å ende opp med 3 av blandingsrase, og den eneste reinrasa er fargemix. Man må hvertfall opplyse om at man selger blandingshøns, og ikke ta like mye betalt som om det skulle være av ren rase!

Blir mest babbel dette, men jeg håper alle føler seg velkomne her inne, uansett hva de avler på. Så får vi heller håpe at de fleste lar seg etterhvert inspirere til å avle rent på noen av de mange flotte rasene som finnes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg i en ting Spurven .Ingen skal føle seg "krimnelle" fordi de avler miks....Det jeg blir litt oppgitt over at det mikses dverg/stor type livlig /mot rolig .enkeltkam /mot rosenkam osv...uten tanke for hva som blir resultatene av dette til slutt.. Miks av forskjellige raser burde ihvertfall ligge nært opptil hverandres særtrekk.

Joda , mikshøns er da søte og rare i all sin merkelig fremtoning...Selv har jeg handlet endel rugegg og klekket mye rart som da skal være rasereint ( fordi høna ser slik ut ifølge selger )for bruk til blodfornyelse...men desverre er det bare å kvitte seg med kyllingene ( slå ihjel) etter å blitt oppfostret i lang tid før utseende /egenskaper trer frem...

Eggene er blitt handlet både av oppdrettere og ferskinger( unnskyld betegnelsen ) og til bra pris for selger av eggene...Jeg mener med dette at alle har et ansvar for å tilegne seg kunnskap/ kompetanse ( også når det kommer til avl og selvfølgelig skal ingen forlange at alle sitter med ekspertkompetanse heller på dette

) akkurat som vi også forplikter oss til å vite om hønsas sykdommer og om dyrevelferd .

Selv så er mine rasehøns( ikke alle er opp mot standarden :wink: ) hvertfall rasereine og herlige med alle sine tildels artig særtrekk og jeg er ganske sikker på at jeg vet hva som "bor i dem " ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har hatt rene raser tidligere 2009/10, å syns de var kjempeflotte, ( og ser ikke bort fra at jeg blir bitt av den basillen igjen :P)

Men denne gangen skal jeg ha 2 raser som ikke er godkjente (standarisert?) i Norge.

En av grunnene er at ungene ønsker sine egne kyllinger som de ser forskjell på, ved at kyllingene får ulike farger, uten å mikse ulike raser. Å ikke minst fordi jeg liker veldig godt særtrekkene deres, at de er rolige, flinke å ruge ut selv, gode eggleggere, gode mødre, store egg osv, det var fra begge rasene. Begge rasene har ikke alle disse særtrekkene.

Jeg har valgt en rase som ikke ruger ut, og en som legger seg klukk rett som det er, å skal derfor evt legge noen egg fra den ene rasen, under den andre rasen, så de kan gå med den andre rasens kyllinger evt, så de også får vokse opp sammen med en mor.

Jeg skal avle rent på de, altså deres rase, med deres rase, samt skaffe nye blodslinjer til de.

Men jeg trodde ikke det var "ok" i fuglemiljøet at jeg valgte som jeg gjorde, jeg trodde man måtte ha rene raser, som var godkjent, og gå på utstilling osv.

Så jeg syns det er kjempeflott at også andre (som meg selv i dette tilfellet) også er velkomne her med lidenskapen sin :D Setter stor pris på det, og at erfarne folk her inne velvillig deler av kunnskapen sin, til ferskinger som meg selv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk i stort mindre tall, dei som avler og stiller ut rene raser kontra alle som har div. Høner i flokken og koser seg med det.

Derfor er alle velkommen, og synest du skal legge deg selv under dei som driv avl, for det er like fult et avls arbeid og rene raser ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver mest seriøs sultanavl, men har også en del miks ved siden. Av og til bare må man, for eksempel når den flotte malayhanen dør og man bare MÅ ruge alt som er befruktet...

Etter å ha vært på norske LU og helgen etter svenske LU må jeg si at Norge slett ikke ligger så dårlig an! Nesten tusen flotte dyr, mot under femhundre på svenske utstillingen. I tillegg synes jeg kvaliteten på de norske var høyere, 92 p var mer eller mindre standard. Må si det blir spennende med europautstillingen neste helg, der blir det nok mye flotte dyr :dans:

post-20-0-58204300-1354207753_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...