Gå til innhold

Ukens rase


admin

Anbefalte innlegg

avem

Tar utfordrinngen din Arild :azn:  .


Rasen jeg vil ta for meg er Orloff .


 


Denne rasen har sin opprinnelse i Persia og Russland .Den kom til Tyskland så seint som i 1910 , men er kjent som rase tilbake i 1774 .


Rasens opphav er noe diffus men bærer preg av å ha Malayerblod i årene .Dens særtrekk er et fullskjegg som dekker selv det ytre øret ,den er særdeles muskuløs og kraftig fugl som har en utpreget flott steil kroppsholdning .


Orloff har en tettliggenede vulstkam .


Rasen har også det karakteristiske "blikket"til kamphøns som understrekes ytterligere av den perlefargede iris .


Orloff er en fredelig og omgjengelig rase som verper godt og høna kan finne på å ruge  hvis hun får mulighet for det ,videre er rasen svært hardfør og tåler vår norske vinter uten problem . Orloff er ikke en rase hvor hanen ikke kaster bort mye energi på galing , men når den først galer så høres en melodiøs og overraskene klangfull galing :grin: .


Orloff finnes i Rød/broket og Mahognyfarget .

post-167-0-30728700-1355862320_thumb.jpg

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så godt bilde men dette er av en av unghanene fra iår .De vokser relativt seint som kyllinger men fra 4 mnd alder har de en hurtig vekst virker det som.. Kyllingene vil ha varme  lenger enn andre "vanlige "kyllinger , men vil tro dette kommer av rasens noe beskjedne kroppsbefjæring ..


Høyde og bredde ( over rygg/bryst ) følger hverandre hele veien gjennom oppveksten :smiley: . Stor forbruk av hønsefor i 4 første levemånder ,så roer det seg noe ned...


 


Karakteristiske trekk synes godt allerede ved 2 -3 mnd alder og fullskjegget utvikles fort .


post-167-0-16514900-1355939106_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg får ta utfordringen fra Pippa og legge ut en rase, lurte på å legge ut Gul Orpington men falt ned på hovedrasen som jeg har, Brahma i stor. For meg skal Brahma være i stor og ikke i Dverg eller kortvokst som det så fint heter nå.

 

Brahma for meg er en svær fugl som vandrer rundt på en elegant rolig måte med sitt hovmester blikk, når du sitter ute å betrakter dem skal det gi deg ro i sjelen og du kan stresse ned etter en strevsom dag.

 

Når du kommer inn i hønsehuset eller volieren for diverse gjøremål, så er det rolig, ingen fugler som skriker og flakser rundt, men rolige og nyskjerrige fugler som betrakter deg med sitt strenge blikk og lurer på om det vanker godbiter.

 

Det skal også være mulig å håntere dem på en grei måte, uten å sette liv å helse i fare. Det har vært mange innom som lar seg imponere over hvor rolige de er når jeg hånterer dem eller viser dem frem. Jeg har aldrig vært en som er inne å duller med hønene for å få dem tamme, så dette er rett og slett det rolige gemyttet til brahma.

 

For de som er intresert i standarden for Brahma besøk http://sbck.se/brahma/rasstandard-brahma/

 

Brahma er ikke en økonomisk rase å ha, de vokser veldig sent, synes ikke de når sitt fulle potensiale før halvanet til to års alder. De spiser rimelig mye og jeg synes det varierer mye fra individ hvor mye egg de legger.

 

Jeg observerer at mange vil ha Dk for å ruge egg på en naturlig måte, velg heller Brahma i alle fall om du liker store høns. De er noe av det mest pålitelige jeg har vært borti av Klukkhøner, når en Brahma har lagt seg til, hun reiser alle fjøra, freser og setter sitt strenge blikk i deg, da forstår du at hun mener alvor.

 

Det er jo også plass til en haug med egg under ei slik deise, tror jeg la under 17 store egg i fjor kunne nok trua under noen til. Resultatet husker jeg ikke eksagt men mellom 13 og 15 kyllinger.

 

Jeg har også ruga ut egg fra peking og løpeand under Brahma, det eneste problemet jeg ser er at Brahmaene gjerne vil ha alle kyllingene de ser under seg. De tar gjerne en slosskamp for å sikre seg andres kyllinger.

 

Jeg er ikke glad i klukkhøner da det blir dårlig med egg, liker godt svenskenes betegnelse på klukkhøne. De sier at høna har gått sur. Det er dog en naturlig oppførsel og noe en må regne med nå en velger Brahma.

 

Jeg synes også at om en velger Brahma så fortjener den å bli holdt ren i fargene, Vær så snill og ikke mix fargene. Brahma er en rase som finnes i mange farver så det skulle være muligheter for å finne din farge. Jeg anbefaler å kjøpe fra ett sted hvor du kan se foreldredyra og gjerne dyr i forskjellige alder.

 

Både jeg og andre som har handlet Brahma i god tro har gått på en smell, når kyllingen du ruger ut ikke ligner verken det ene eller andre. Da blir i alle fall jeg skuffet. De jeg har kjøpt kyllinger av har kanskje vært enda mer skuffet, foreldredyrene har korekte farger, men har gener som tilsier at de er fargemix. Det verste er at de har kjøpt av sakalte seriøse oppdrettere.

 

Det jeg vektlegger mest på en Brahma er størelsen, hodet, spesielt blikket, fotbefjøring og livskraft, holder de ikke helt standarden så er jeg like glad for det, så lenge de har livskraft.

 

Hvis du ønsker å ha flere farger sammen av Brahma er ikke det noe problem, flere av fargene kan settes sammen å gi fargerene avkom, det tror jeg også kan gjøres med andre raser, rett meg om jeg tar feil Andvor. Her ett avelsskjema for båndede farger hentet fra siden til Maria.http://brandkarsskogen.se/hons/brahma/ Hun har vidunderlig vakre Brahmaer og må i tilegg være profesjonell fotograf, Sjekk ut bildene hennes.

 

  • guld blåbandad x guld blåbandad = guld svartbandad, guld blåbandad & spättad
  • guld svartbandad x guld svartbandad = guld svartbandad
  • guld blåbandad x guld svartbandad = guld blåbandad & guld svartbandad
  • spättad x guld blåbandad = guld blåbandad & spättad
  • spättad x guld svartbandad = guld blåbandad
  • spättad x spättad = spättad

Legger ut noen bilder av mine egne Brahmaer, Brahmaer trenger jo ikke være helt etter standarden, de unike egenskapene har ikke bare med utseendet å gjøre. Har forsøkt meg på noen utradisjonelle bilder for å vise fjørdrakta

 


 

Avelshanen

post-5-0-02096100-1356258754_thumb.jpg

Gull Sortbåndet hane

post-5-0-59920900-1356258876_thumb.jpg

Vinge

post-5-0-35629000-1356258938_thumb.jpg

Gump

post-5-0-16792800-1356258998_thumb.jpg

Rygg

post-5-0-12717400-1356259061_thumb.jpg

Vinge

post-5-0-46381600-1356259117_thumb.jpg

Gull Blåbåndet unghane

post-5-0-18081700-1356258813_thumb.jpg

Gull Blåbåndet unghane

post-5-0-42757600-1356259175_thumb.jpg

Rygg hals Gull Blåbåndet høne

post-5-0-51750900-1356259234_thumb.jpg

Sølv Sortbåndet høne

post-5-0-89226300-1356259289_thumb.jpg

Sølv Sorbåndet Hane alt for liten desverre.

post-5-0-62383800-1356259350_thumb.jpg

Rygg gump Sølv Sortbåndet

post-5-0-93344800-1356259411_thumb.jpg

Gull Sortbåndet hane

post-5-0-35505700-1356258719_thumb.jpg

 

Noen gode linker som alle kanskje ikke kjenner,http://brandkarsskogen.se/hons/brahma/

                                                                            http://lantsidan.dinstudio.se/empty_3868.html

 

Håper det var en grei innføring i hvordan rasen Brahma er. Noe du lurer på så bare still spørsmål.

 

Mvh Bjørn Olav

Endret av Bjørn Olav
  • Upvote 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjempe bra skrevet Bjørn Olav.


stemmer som du sier at mye av fargene går og avles rene like vell om man krysser dei, det blir ofte det samme på andre raser med samme farger også.


 


men hvit det at fargen gjerne kan bli svakerer enn om ein berre brukte den egentlige fargen..


men i avl med gull blå båndet kan vil det vere dumt og ikkje ha gull svart båndet tilgjengelig for og mørkne fargen fra tid til annen..


 


her legger eg ved eit bilde av ein ny klekkt Gull sort båndet brahma


post-723-0-00383000-1356267362_thumb.jpg


som forøvrig er ein av mine favoritter også :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar utfordringen. Og selvfølgelig tar jeg dverg welsumer. 


 


 


Den store typen er en Hollansk rase som er fremavlet rundt 1908-1910 i byen Welsum. Men rasen var opprinnelig avlet i et område rundt elven Ysle nord for Deventer. På omtrent samme tid ble Barneverdenen avlet frem (1900-1913). Nederland avlet frem Welsumeren av blandt annet  Kochin, Wayendott, Italiener, Barnevelder og Rhode Island Red (RIR). Den ble først kjent for sine mørke egg. Welsumeren er en av de te som legger mørkest egg. De to andre er Maran og Barnevelder. 


Welsumer dverg er avlet fra den store typen i Tyskland rundt 1940 til 1950. De legger ikke like mørke egg som den store typen, men eggene er mørke med prikker. 


 


De er rolig og hardføre. De blir fort tamme og kjælne. Familie kjære. Fine førstegangs høner. Hanen er nøye med å passe på hønene sine, og rasen er flink til å søke etter mat i jord osv. Flyr sjelden. Hanene kan lett gå sammen med flere haner, de frør hele året gjennom og er ikke de verste til å gale. Hønene er "fanghøner" hos meg. Har hatt ett par som klukker, men d skal litt erfaring til å få de til å ligge. men er de blitt klukk er de helt supre mødre.


Hanen veier 1.200g og hønene 1kg


 


De er svært gode egg leggere og d er til tider litt slitsomt... blir ikke kvitt egga :P


Egget til Dverg Welsumeren er en stor bonus. De legger faktisk det nest største egget av alle dverg raser, bare slått av Dverg Kraienkoppe som har en idealvekt på 60g. Egget til Welsumeren er et av de mørkeste en kan få tak i. Den står sammen med Barnevelder og Maran. Det som skiller seg litt ut fra de andre rasene er at welsumeren sitt egg er mørkebrundt og ru av struktur. Det skal helst ha mørkere flekker som er harmonisk fordelt ut over egget. Egget er også mye rundere i form en fra andre raser.  


 


For spesielt inntriserte. her er en liste over vekta på de vanligste dverg rasene


 


Dverg Welsumer:               45 - 50g


Dverg Maran:                       45 - 49g


Dverg Barnevelder:           40 - 44g


Dverg R.I.R:                          45-50g


Dverg Kochin:                      30 - 33g


Dverg Silke:                           28 - 31g


Dverg Australops:               35 - 38g 


Dverg New Hampshire:    40 - 44g


Dverg Welsumer:               45 - 50g


Dverg Maran:                       45 - 49g


Dverg Barnevelder:           40 - 44g


Dverg R.I.R:                          45-50g


Dverg Kochin:                      30 - 33g


Dverg Silke:                           28 - 31g


Dverg Australops:               35 - 38g 


Dverg New Hampshire:    40 - 44g


Dverg Welsumer:               45 - 50g


Dverg Maran:                       45 - 49g


Dverg Barnevelder:           40 - 44g


Dverg R.I.R:                          45-50g


Dverg Kochin:                      30 - 33g


Dverg Silke:                           28 - 31g


Dverg Australops:               35 - 38g 


Dverg New Hampshire:    40 - 44g


 


Kyillingene er også 90 % kjønsvisende som er en fordel :)


Kardinalpunktene er 1 Kroppsform, 2 Rygg-halestilling, 3 Tredelt tegning/nervetegning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...