Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

tiur

orrfuglkyllinger

Recommended Posts

Så fine de er. X-

Går det bra å ha de sammen med høns? Hva med Tiur? Kan de også gå med høner?

Mener jeg leste at skogsfugl ikke hadde samme bakterie flora som vanlige høns. Og at de derfor ikke kunne gå sammen...

Jeg bare lurer. ???

Så fine de er. X-

Går det bra å ha de sammen med høns? Hva med Tiur? Kan de også gå med høner?

Mener jeg leste at skogsfugl ikke hadde samme bakterie flora som vanlige høns. Og at de derfor ikke kunne gå sammen...

Jeg bare lurer. ???

Det må være tørt for å slippe bakterier. Bakteriefloraen skal visst være noe hardere hos høns ja, har vært flere år i fangenskap dem enn skogsfugl. Skogsfugl kan benytte samme utevoliere som høns hvis det er tørt og reint, sammen har jeg ikke prøvd i utevolieren, adferden er forskjellig, når hønemor får et anfall,  party kan skogsfugler bli unødig skremt opp i flukt X-. Har ikke prøvd å latt høns være mor for skogsfuglkyllinger mere enn en dag før, men nå er kyllingene 12 dager gamle og alt virker helt greit :D.

Har fler spørsmål også jeg.

Blir skogsfugler håndtamme?  <Z>

Vi håntderer  fuglene hver dag. Nesten alle (untatt den forskremte Gullfasan hanen,stakkar) kommer når vi kaller og kan løftes og bæres rundt av barna. Vet det blir litt annerledes med disse, da de har  mer hormoner i sving i perioder. Men kan de bli noenlunde tamme eller vil de ha skyheten i seg heletiden?

Du kan få de handtamme slik at de kommer å spiser av handa di eller kommer på kjente lyder som du bruker under foring fra de er klekt.

Fugler som du kjøper fra andre oppdrettere ligner nok den forskremte gullfasanen din, en fugl kan være svært rolig hos en oppdretter, men når den kommer til en annen, så er den helt vill.

Unntak kan det være på våren slik at en røy tar røkteren for å være den tiuren hun virkelig vill legge seg for  party da får du handkontakt.

Tiurer kan ta røktern for å være en av sine røyer, spiller så flott rundt deg og vil presse deg inn i sitt bur hvis dette skjer i utevolieren da  :)

Sjyest er de klart når de er nyflyttet , høst, vinter. ;)      (Ble mest om storfugl dette)

Korleis i alleverda ser en forskjell på kjønna på orrfoglkyllinga?? :)Dei to ej henta me dej Tiur he det kjempebra og he fått blåbærlyng oppdrett2 og nokre makk ;D det er komt nokre svarte fjør me kvite spisa i vingane på begge to, muli orrhaner?

Det er vanskelig å se kjønna på orrfuglkyllingene 4 uker gamle, du får vente 4 -5 uker til før du kan være sikker, har selv ikke hatt så mange , venter i spenning, får håpe på et par. oo

håper og venter i spenning :)

dei e veldi rolige dei to og e no favorittane i hønsehuset, neste år blir det tiur ;D he tegna hus til dei i heile natt og trur det blir noe lignende ditt opplegg, men skal ha torvtak :)

Dette var veldig positivt Hønepia, kanskje på tide å endre nick til orrhøna.  ;D

Spøk til side, jeg synes det er flott at flere her på forumet blir oppdrettere av disse spennende artene. I løpet av kort tid nå har vi fått to nye oppdrettere her, Anne Lise og Hønepia.  party

Takk :o trur ditta her blir utruli bra når alt er ferdi bygd, blir nok flere spesielle arter her på gården til slutt (grå jungelhøns feks:) ;D

kan noen legge  inn bilde av gråjungelhøns!!!!??  :-\

Her er et bilde av hanen.

/>http://www.gbwf.org/pheasants/greyjunglefowl01.html

• Create New...