Gå til innhold

Lyst på vaktler, mange spørsmål!


Nøtteliten

Anbefalte innlegg

Hei :smiley:


 


Jeg har hatt lyst på vaktler i flere år, men først nå det endelig passer seg slik at jeg kan ha det. Og jeg vet absolutt ingen ting om det! Så da spør jeg litt her :) 


 


Ettersom jeg har skjønt så er det flere forskjellige raser vaktler? Hvilke av rasene egner seg best når det er ganske kalde vintre her jeg bor? (Trysil) 


 


Kan man ha bare tre sykker, og kan alle sammen være høner?


Hva skal de spise? 


Hvor ofte/hvor mange egg legger de? 


Flyr de? 


 


Hadde noen av dere orket å fortelle hva man må ha av utstyr og hva man må vite før man skaffer seg vaktler når man ikke vet noen ting? Eller kanskje dere har en link? 


 


Takk for at dere tok dere tid til å lese :)


 


 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Hvis du skal ha vaktler først og fremst for eggene, så er japansk vaktel et godt valg. De kalles også eurovaktel. De finnes i vanlig størrelse, jumbo og magnum, der størrelsen på fuglene og eggene er det eneste som skiller de. Jeg har inntrykk av at de fleste som har japanske vaktler har en blanding av vanlig og jumbo størrelse.


Tre vaktelhøner i lag går som regel helt fint, og de har det best uten hane hvis du ikke skal drive avl på de.


De spiser vanlig hønsefôr. Mine legger som regel ett egg daglig, men de skal kunne legge ca.10 egg i uka hvis man treffer blink med lys og temperatur mm. Og de er gode til å fly!


Det du trenger av utstyr er et rømningssikkert bur, en fôrautomat og vannautomat. Det er lurt å ha f.eks. tykk plankebit å sette disse opp på. siden vaktler roter mye med strøet og blir fullt av flis i maten og vannet hvis det ikke flyttes litt opp. De elsker å bade i sand, men nøyer seg også med flis. De tåler kulde godt, og den vinteren vi ikke hadde skillevegg mellom kald-stallen og hønsehuset var det omtrent 15 minusgrader. Vaktlene la til og med egg i denne temperaturen :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar og mange gode råd! :) Syns jeg leste noe et sted om at man må ha så-så høyt under taket så ikke vaktlene kan treffe det når de flyr og bli skadet... Hvor høyt skal det være under taket? 


 


Jeg har et lite "hus" i laftet tømmer, dukkestue-størrelse... En gang i tidien brukte jeg det til hundehus så det er et "hull" i ene veggen hvor vaktlene kan gå ut og inn som de vil i et innhegnet, sikkert område. Kan det duge til hønsehus? Har planer om å isolere det og ha en varmelampe der også. 


Trenger vaktler vagler? Og så leste jeg også noe om skjellsand... Hva er det for noe? 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vaktler blir skremt kan de fly rett i været med en voldsom fart. Er det lav takhøyde (husker ikke akkurat cm, men ser at 40-50cm går bra hvertfall), da rekker de ikke å få så stor fart. Er det full takhøyde på over to meter går det også bra, for da har rakettfarten avtatt. Men er takhøyden på rundt meteren kan det visstnok skje at de skaller hodet så hardt i taket at de dør. Om det stemmer vet jeg ikke. Har hørt om de som har vaktler med ugunstig takhøyde, uten at de har tatt skade Og jeg har ikke hørt om noen som har vært ute for at de flyr seg i hjel.


Vaktler vagler seg ikke, de liker best å holde seg på bakken.Skjellsand brukes for å gi verpende fugler nok kalk, men så lenge de lever hovedsakelig på verpefôr skal ikke dette være nødvendig


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Asbjørg! Har visst enda noen spørsmål jeg!  :blush:


 


Der jeg tenker å ha dem er det akkurat 2 meter under taket, så da går det kanskje greit?? 


Skal de ha noe slags vaksiner/ormekurer? 


Oog så lurer jeg på litt mer om maten jeg! Leste også noe et sted om at man må tilsette forskjellige ting i maten, mineraler og sånt...? Og spiser vaktler restematen vår, hva er det de absolutt ikke må ha? 


 


Setter utrolig pris på at du bruker tiden din på å svare på alle spørsmålene mine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig om det kan være til hjelp :) 2 meter skal gå bra ja. Vaksiner trenger de ikke. Ormekur kan sikkert være lurt å gi dem, men jeg ikke gjort det. Det går an å bruke et par dråper av denne: http://gamebird.no/produkt/ropa-b/ropa-b-anti-orm


Selv er jeg ikke så flink til å variere kosten til vaktlene, men om hovedføden er kraftfôr så skal dette innehode det de trenger. Ser de er glade i brød og frukt hvertfall :) Salt bør man ungå, og det er enkelte matvarer hvertfall høns ikke skal ha. Jeg har ikke denne listen i hodet, men søker du nedover i trådene her så finner du masse info :) 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...