Gå til innhold

Ka skjer i nord Norge.....?


btobrenn@online.no

Anbefalte innlegg

avem
  • Svar 114
  • Opprettet
  • Siste svar

Kjenne ho Ester godt igjen som du beskriv ho her BB.

Æ va alltid litt "redd" ho, for det va ei meget bestemt dame som man ikke plukke på nesen.

Men ho va snill og rettferdig, ei skikkelig Frøken.

Flott skrevet :)

;D

He he he !

Mitt vett var nok såpass redusert dengang- (men kom seg litt takket være Ester :D)- at fasinasjonen min over ho, overskygget visst det meste, enn det å være redd ho. He he he ! Vi hadde mye artig ho og æ.

Guro, fikk du twist av ho?

Kan bare si det at for meg holder det lenge å se en twistpose på butikken, og la det bli med det. He he he !

-BB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

:)

14 des-08.

Gjøremålslista er og har vært lengere enn årets 12 måneder her hos meg, i denne sprøe tida vi er inne i nu.

Må bruke ordet sprø, især når lista krav gjøres unna om natta her i nord.. ::) ;D

Ikke ser man noe særlig vettig ut på dagtid, eh he he !

Hei alle sammen, og neida, æ har ikke glemt noen av dere. Er jo innom i sekunder her på fuglepraten og taster i ny og ne.

Litt sør for Hammerfest her i vestfinnmark, er der sted på kartet som heter Seiland, ganske nært fastland og kort fergeforbindelse til Kvaløya.

Seland har et Alpint landskap, som nesten tatt utfra harry potter filmene, så hvorfor filmskapere drar langt utenlands og filmer hmmm.... ::)

Nasjonalpark er der oxo på Seiland, men der er ikke (vi er ikke bortskjemte på fasiliteter her akkurat) noe tilretteleggelse for merka stier, men trene seg på oppdatering ved å gjøre bruk av kompass kan jo øke spenningen ;D Hyttene der er åpne for bruk.

Herlige jakt og fiskemuligheter har man tilgang til, og frisk luft+masser av herlig frie tanker, så senere livstil blir greiere å takle. Sundt og godt for helsa med andre ord, og sjelebot ispedd med styrke og balanse.

Noen av fjelltoppene..Ehhh ! Ikke mount everest eller mount blancehøyder akkurat..Da fjelltoppene på Seiland strekker seg på sitt høyeste 800 moh.

Lårmuskler får snill trening her, så istedet for å bli kaputt, kan man snarere oppleve heller å få mer pepp. ;)

Der er 2 isbreer i Seilands nasjonalpark, og breene er skandinavias nordligste, og man finner ingen steder i verden at der ligger isbreer i så lav høyde over havet.

Bergrunnen på Seiland er unik, særdeles næringsrik, såkalt Ultrabasiske bergarter (for den "steingale" ;)), og gir et fantastisk rikt, frodig planteliv, uten at ens utsikt blir hindret.

Sørøya som ligger utenfor Seiland har en bergart, som kun finnes her, og i Afrika. Sort marmorstein med gullstjerner i.

Stein og berg er det jo masservis av, og som dere alle kanskje vet nu, så er Galdhøpiggen den letteste punkt i Norge målt i masse og tyngde, mens Sørøya er Norges tyngste punkt.

Hmmm..Æ prata vist om planteriket, ja. Glei litt ut. He he he !

Man skal kanskje være takknemlig her i nord om de høyeste plantene blir bortimot 70 cm, bortsett fa hvis planter buske og trær står i le, for nordøstvinden, da kan man vel muligens tilnærmeligvis ymte frempå at det er skog, kanskje.... ::) ;D

Masser av viltvoksende urter vokser overalt her i nord, og Seiland er ikke et unntak. Dette hadde nok gitt grundere med natur og fauna en "pirredirr", og hva du trur hva godt dette kunnet gjort for oss folket, og husdyrene vårs. :o ;D

Dilla de lux hadde man fått, og mer til. ^smiley

På Seiland hekker ; Havørn, Kongeørn, jaktfalk, dvergfalk, tårnfalk, og fjellvåk. <Z>

Etter kysten og i alle fjorder, fins det forskjellige raser av måser selvsagt. Våre gribber og renovatører, så takk og lov allfall av og til at dem-måsene fins oxo.

Jepp ! Vi har jo flere som ; Terner, vadere som grågås, ærfugl, og teist.

Inne i Seiland koser storlom og dverglom seg, i makaløst vakker natur og fauna.

De 4-beinte hunterne, er kun oter og røyskatt.

Harer fins det gud jammers meg overalt.

Bobesetningen på Seiland går helt tilbake til stein-og jernalder, og der er funnet fantastiske fangstredskaper, godt bevaret t.o.m.

Alle fjordene på Seiland var befolket, der arkeologer, og diverse museumer kan bekrefte funn og rester av hustufter, båtstø, og engteiger.

Reinene har sommerbeite på Seiland, og dette har eksistert og praktisert fra den første fødte ekte reindriftsame satte sine føtter her på Gaia/jorden/kloden.

Gjetende samer holder til i Lille Bekkarfjord helt mot høst, og da bær det mot øst igjen innover finnmarkvidda.

I Store Bekkarfjord holder sauegjetere til, og vil man se vakre flotte bilder, kan du gå inn på ; se www.norgesnasjonalparker.no

Folkens, det er flott her oxo, Og ressurser i masservis.

Neimen ikke rart at æ vil ha tog hit til nord. ;)

Har t.o.m tenkt ut ferdig på kanskje den rimeligste og mest effektive måten åssen togtraseen må legges, men det kan æ ta med kanskje i neste kapittel, og artig hadde det blitt om man var litt uenig, + kom med kule kreative innspill.

Få nu deilig førjulstid, alle dere, og husk å stoppe opp, puste og koze dere ofte mot julaftenen.

Hilsn fra BB 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D                                      Drømmen.

Martin Luther King ropte ut til verden  ; I HAVE A DREAM !

Trygve Hoff, vår nordnorske trubadur visesynger, sang ; HAR EN DRØM...

Her presenteres BB sin drøm ;

"Se" for deg nesten lydløse-(evnt solcelledrevet elektromagnetiske drift av tog, og/eller annet bedre miljødrevet kraft/drift)-Toger, nordgående og sørgående fra OSLO TIL NORDKAPP, der togene går på (minimum) 3 til rundtom 10 meter høye søyler, side by side, eller i 2 etg, GÅENDE ETTER HELE NORSKEGRENSEN, og bøyer av til alle urbane steder i hele landet ut mot kysten,+kanskje koble oss på dagens etablerte tog, etter hvert.

Togferger?

Togbruer?

Strømnettet hengende på stolper pr i dag i det ganske land..Hektet disse kablene fast i søylene på jernbanen?

Må det sponsorer/investorer til, i tillegg til at staten står for hovedeierskapet?

Med tog skjer følgende ; Effektiv/skånsomt frakt av alkens materiell, t.o.m folk og dyr.

Verden venter på at Norge skal få ny og bedre infrastruktur, som tog hadde bidratt til.

Turismen hadde økt=mer peng i statkassa, og hurtigrutan hadde gått for fullt, hele året.

Tenk for et løft det hadde vært for oss norske statsborgere og staten om vi hadde hatt riksdekkende togforbindelser.

Dette er en (dyr) engangsinvestering=tog-ønske-behovet vårt, som hadde tjent oss uti de neste 100 år.

Thats my dream. ^smiley

Hilsn BB ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

:)  Ting skjer, og man vet sannelig ikke hva man skal tru.... ::)

Har klødd meg i hodet her i 14 dager nu, i håp om et svar på dette merkelig fenomenet som har skjedd her, og et svar eller 2 skal bli plottet ut av tenkeboxen min....... :P

Hei foresten alle her på fuglepraten. :)

Dere alle har nu vært borti vakumpakket mat.....

Der all luft er sugd ut.....

Kan bare begynne den her historien med at storyen er 14 dager ung..... 8)

Ja, for dere skjønner det at.... :P

Det hele startet med at mine rene nystrøkne julegardiner var klar for oppheng.....

Disse gardinene er så lange at når de engang ble å henge, ble det liggende gardinslep på gulvet....

Æ sto oppi gardintrappa, og balet med disse laaange gardinene.

SMOKK !! -Sa det, og æ følte meg plutselig som en støvsuger, gående på full styrke.... ::)

Jepp ! :P

Der sto BB, fastlåst og fast innpakket i fastsugde i sateng gardiner, som ei gresk gudinne i gardintrappa i sin stivnede positur. :o

Hadde man ikke sett humoren i dette, kunne dette ha utartet seg til en forferdelig pinlig opplevelse, for ut av det blå der og da sto det ei venninne i studøra til BB, som sa forsiktig hei, med noe måpende ansiktuttrykk..... ::):P ;D

BB, kan du fortelle meg hva det er du holder på med ?????

MMmmm...BB var nødt til å spytte ut en flik av gardinet, så æ kunne svare dama.....

Det ser du vel. ::)

Kom å hjelp med ned, så ikke gulvet deiser i fjeset mitt, sa æ..... :-[

Man kan trygt si at æ følte meg som ei vakumpakket biff..... ::)

På grunn av dette merkelige fenomenet....

Damen hjalp BB ned av gardintrappa, og dette foregikk med korte skritt, takket være de hersjens gardinene.  :-[

Hadde gardinene vært av klissete materiale, hadde man måttet tatt i bruk hønsemøkkskrapa....

Hjelpsomme hender fjernet disse gardinene med noe strev fra BB, og snill som dama er, hjalp ho BB å henge gardinene på plass. ;D

Mens kaffeslabberasen, pågikk, med nytelse av pepperkake, var damen enig med meg i at ideen med å få gardinene oppuffet og posete utseende, ved bruk av store røde duskbånd hadde gjort seg.

Med dette ser vi oss rundt damen og æ...-på gardinene...

HHharrrk og hoste lyder kom fra damen, da pepperkaka holdt på å sette seg i fast i halsen hennes.

Ble nesten blå ho damen, så etter hvert hvit.... :o

Ikke rart det. BB sin kaffe skvalpet utover i ren forskrekkelse :o

Snikende begynte gardinene å strekke seg utover i sin fulle bredde, for så i snikende fart gli klistrende utover veggene, så veggene nærmest ble tapesert av disse gardinene.

Damen fikk noe engstelig ansiktutrykk, samt ansiktsuttrykket hennes endret seg til å bli måpende igjen... :o

Kaffeslabberasen, kan man trygt si, fikk en brå slutt, ja.  :(

Damen kom plutselig på at ho måtte stikke, da ho like plutselig kom på at der var noe ærend som ikke var blitt gjort..... ::):P

Dette med å rette flere gang pr dag på gardinene, tok heldigvis slutt 21 desember.

Takk og lov !

Lettet ble æ. ;D

Var mektig lei av det derre tullet, for man hadde jo så mye annet som måtte gjøres. ::):P

Med dette skulle man jo tru at denne storyen er slutt. 8)

Men, neida.... ::)

Man skal jo være pent kledt i julehøytiden, der klærne kan ha både noe luftig og romslig klassisk PEN fasong...

Vel, slik har det bare ikke vært...her.... :-\

BB har har sett ut i dagesvis nu, som om ho har hatt store puste- og gåvansker, der man har styltet rundt i alkens nødvendig gjøremål, med fastsugde klær..... :-[

Æ lyg ikke. :-\ ::)

Jepp, BB har sett ut som en vakumpakket kalkun i klesveien... :-[

Har allfall følt meg som ei svinebundet...Ehhh....-Som mangla epla og persillekvasten..... ::):P

Så hva skjer.... :o

Klø, klø..... :P

Tenke, tenke.... ::)

Hmmmm......... :-X

Hilsn fra BB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he - jeg ser det hele for meg  :)

Tenker nå på statisk elektrisitet, men har forsåvidt aldri hørt om noen som har vært så til de grader plaget av dette.

Selv om det i øyeblikket kan være komisk, ser jeg for meg at det kan bli en smule irrriterende etterhvert....

Du får ha - eh - god bedring, eller hva man skal si....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

God bedring og god bedring.... :-\

Takker, men æ trur man må la nøden settes ut i praksis. :)

Huff og neitakk, vil ikke ha noen rampete småflirende ånder lurende i hjørnene her, så for å slippe disse 2 plagene, har det blitt gjort følgende.... ozo

BB fant en god gammeldags hvitt bomullslaken.

Klippet hull på midten.

Fint antrekk/serk, ble det. :)

Bedre har BB det nu, ja.

Puster lettere nu, gjøres det oxo. Puh !

-Og "ånder" har sikkert dratt sin kos, av dette synet. ;D ^smiley

Hilsn BB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

26.1.09.

En pekefinger og en langfinger sees opp i lufta, der klippe, klippe-tegnet gjøres.

Armen med fingrene kjem opp av ei stri elv, og stri er oxo ho som ligg i elva.

Sta, var ho dama garantert der ho låg i elva i hvertfall. ;)

-Kjerringa mot strømmen...Den der eventyrhistorien dere vet. :;) ;D

Bakvendt land må ho sikkert oxo ha bodd i oxo....

Allfall, gjør BB det....

-Og må være som kjerringa mot strømmen her. ;D

For når man med gru-følelse at man gruer seg til sola kjem, her i nord..... ::):P

"Mørketid ferien" er over snart. :-\

Rettere sagt vaskebøtteFRI ferien.....

For når sola snart begynner og lar sine sladrende stråler, gli glitrende inn gjennom BB`s vinduer, streife over møblement og gulv....

Ja, ja... :-\

Da er det bare å begynne å starte med å vaske vinduer, tørke støv, og få gulv rene.

Dette + shoppe mat er det kjedeligste i hele verden for BB. :P

Ikke at det er så forferdelig skittent, nei at det må skrubbes hardt og vaskes nøye. Ingenting stinker, her nei.

Dette med vinduer sees alt nu at vask må til, for min affenpinscherhund har 2 faste vinduer, der han elsker å sitte blandt blomsterpottene, (han er bortskjemt de lux her ;D) for å se...

Tett presser han sitt skjeggete apelignende fjes i vinduene, som om vinduet var laget av bløt materiale som han vil fjeset hans skal bøye og forme ut, i dette å få med seg alt hva foregår på utsiden av disse vinduene og utelivet.

Så et par skjeggflekkede vinduer må vaskes bort, ja..... ::):P ;D

+ Eventuell støv har ikke blitt sett så nøye på her, etter jul.  He he he !

Mørketida er bare kjekt, da slikt ikke røpes. ;D

Folk har komt og gått ofte på besøk, og for å korte av vinteren har det blitt diskutert nesten på høyt, og allfall begeistret plan her, +tegnet på papir alkens kreative ideer, om hva som skal bli vårens utegjøremåls prosjekter.

En hage bl.a har vært diskutert i det vide og brede, der hekkbuskeplanter har vokst til et vanvittig buskete rot etter hagens grenser, og hagen var i starten ment å være et rom, med beplanting av vakre blomster og rosenbusker innenfor.

For å komme seg inn og ut av dette hagerommet, der en liten dam ligger skjult til vårs frydfulle overraskelse, var det blitt laget en inngang og en utgang av hegg, der heggenes topper, var bøyd til portaler.

Heggene her i nord exploderer i begynnelsen av juni ved fint vær og varmegrader, vel å merke, med masser av hvite lange store velduftende blomster.

Det sjaues mye om mangt her i nord. Det skal være sikkert.

Fryktelig artig er det. ^smiley ;D

Æ foreslo streng linjeklipping av hekkene der 2 meter høyde hadde vært kjekt, og at man kunne klippe et par 50x50 firkanter i hver vegg av hekken mot nord og vest, slik at dette vakre "rommet" med sine portaler fikk vinduer....

Herlighet ! Det høres flott ut, fikk æ til svar, og hvorfor i all verden har ikke æ tenkt på det selv, spurte hageeieren...?

"Vår" i masservis her i nord  har vi i mørketida. Mye inspirerende skravel, og artig har man det ilag. ;D

Sola "sees" på en måte likevel, især når glitrende øyner smiler tilbake, og besøket skal til å gå til sitt.

Ha det kult, hilses i det retur.

Vi sees snart igjen. ;) ;D

-BB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe BB, du har evig rett i at solas tilbakekomst e avslørende :)

Her har vi jo sol hele året, men i vinter har den ikke skint på huset vårt ( den står for lavt på himmelen til det).

Men i forrige uka skinte den på terassen igjen, OG på terassedør/vindu. Ojojoj, der hadde det vært en del hundesnuta og barnehender  :P Og dem vistes veldig godt.

Såg og at vindusvasken til jul ikke va helt godt gjennomført, litt sånn flimmer her og der på vinduet :D

Så da e det bare en ting å gjøre; brette opp arman og sette igang. " I morra, i morra, men ikkje i dag" ;)

Kan jo ikke stå å vaske vindu når sola skinn og været lokke oss til å gjøre ting ute :o

Nyt tia framover, det e ei flott tid nordpå, og lyset e jo ubeskrivelig no på denne tia :)

Sukk,  fikk som vanlig hjemlengsel av å lese det du skriv :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D                      Kult, om man ser det slik.

Heia Guropia.

Ja, og til dere alle andre oxo her. ;D

Nei, her hos meg er det slutt på å si i morra, i morra. :P

Lyset her i nord er nifst herlig og blir bare mer fantastisk, så nu har vinduene, t.o.m potteskjulere blitt vasket, og mye annet...Dere vet jo...Ting baller på seg, der ting har blitt rent og lekkert. ;D

Været, lager show utenfor vinduene her hos i dag.  Sne, og snestorm.

Fyre-kos i vedovn, da. ;)

Skulle æ ha forklart på noe vettig godt og stabilt norsk åssen været har vært siden 25 desember -08 til nu, hadde man blitt salig forvirret av mindre... :;)

I romjula hadde vi snestorm...-Uten sne.....-Og varmegrader + regn....-Og hele januar -09, var det kun 5 cm med sne, +isholke, og skøytermuligheter, enn så lenge....-Ja..... :;) ;D

Plutselig i siste uka av Januar -09, fikk vi høstvær, med all slags surribabel vær, der det brått slo over til rene  vårstemning der nærmest all sne forsvant....-til 2 februar-09....

Det gikk fra vanvidd, til vakker ro, enn så lenge....

Æ har til nu hatt Norgeskartet i tankene, og direkte pekepil mot Finnskogen, der æ mitt ene øyenbryn har skutt opp og oppholdt seg høyt og skjevt oppi panna, der brynet har vært samboende med hårfestet, leeenge, og mitt øye (ikke bli nærvøse nu da dere, men æ har ravneøyne... ::o) skult skeptisk+sikkert sett alldeles nifst ut....-Mot hjemtraktene til den godeste værpofeten der i Finnskogen.

Vel, fra 2 dager tilbake og til nu i dag den 4 feb-09, så ser det kanskje sannelig ut som om han værprofeten får rett ;) ;D

Fra null og niks sne, og vårvær, har vi nu ; 20 cm sne, og storm de lux, ja. ozo ^smiley

Om vi får 3 meter med sne....... :P

Vel ingenting hadde gjort meg forfær. Lenge til april, serru....

Alt taes med forbehold om at alt av variert væropplevelser på en skala fra null til 100 både i + og i minus, kan skje her i nord på no time, men det vet du jo fra før, Guro. ;) ;D

Fælt og kjedelig vær finns ikke, eller? ;)

Nei, nu må æ slutte av her, for på den her tida sitter tuppan i vinduskarmen (Ser rett inn til dem, fra huset her), der tuppan vet at snart kjem BB med deilig næringsrikt hjemmelaget snadder til dem, og rent vann skal oxo til.

Når dem ser meg fra vinduet sitt, hakker dem i glasset og bruser med fjærene. ;D He he he !

Ha det godt dere alle, der ut, og stell nu pent med dere selv, der dere holder dere mest mulig friske.

Hilsn BB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


avem


×
×
  • Opprett ny...