Gå til innhold

Hva skal jeg fylle rugemaskinen med?


VerGul

Anbefalte innlegg

Endelig kom rygemaskinen i posten! Så nå er det store spørsmålet hvilke raser jeg skal velge... Jeg har jærhøns, brun italiener og sort minorka, bare damer. Jeg kunne kanskje tenke meg å prøve å ha en hane, men da må det være en som ikke lager så mye leven. Mener jeg leste her at dverg (?) wyandotte er rolig og stille, er det noen som har erfaringer med den rasen? Eller har andre forslag til en rolig, stille hane? Det hadde vært moro å prøve en ny rase.

Dette blir første gang jeg skal prøve å ruge ut egg selv. Kjempe spennende! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Jeg ville absolutt gått for en hane av en av de rasene du har høner av, så får du mulighet til å ruge ut reinrasa kyllinger :) Vet ikke om haner av disse rasene er høylydte eller ikke, men synst man skal gå for rene raser når man først skal drive med avl :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne ha høne og hanse samme rase. Jeg hadde en jærhane, riktignok en ung en, men for et leven! Kykeliky hele døgnet... Hvis jeg skal ha en hane må den være stille pga naboene. Brune italiener haner kan visst være litt kranglete, og det går ikke når jeg har små barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du finner en fredelig hane :) De er veldig individuelle også. Vi hadde en islandshane som het Gale-Mattias, og bar navnet sitt med rette! Han gol høyt og vilt - i ett sett! De vi har nå galer de også, men ikke fullt så mye, og ikke så skingrende og høyt. 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant de første ti kyllingene jeg kjøpte var det åtte haner. (Lett å lure en nybegynner sikkert) Blant annet en jærhane og to brune italienere. Den ene av de brune døde tidlig, uvisst hvorfor, men den andre... Den og jærhanen sloss mye når de ble "tenåringer". Har to brune italiener høner nå, og den ene av dem kan godt finne på å kakke etter fingeren min hvis den finner det for godt (ikke for kos eller go´bit). Ingen av de andre er sånn. Mulig jeg ikke har vært helt heldig med den rasen, men jeg er ikke helt fornøyd med lynnet på de eksemplarene jeg har hatt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...