Gå til innhold

Utstillings spørsmål


ah09

Anbefalte innlegg

Jeg før hjem 3 store Faveroller før nyttår. Selger nevnte at det var mulig å stille de ut, selv om de ikke hadde fotringer, på lokale utstilling, er det mulig? de har ingen fotringer i det hele tatt, usikker på om hanen har det, han kommer senere, og hønene kommer ikveld


 


Hva viss han har ring, kan jeg ikke stille han ut da, står han da registrert på en annen eier?


 


Å hvis jeg kaster meg rundt her nå å får de med nå, hva må jeg evt gjøre da? Noe spesielt de skal behandles med frem mot, utstillingen? Hvordan gjør jeg når jeg kommer dit, skal de behandles med noe før og/eller etter det? Hva med sykdommer der, er det ikke store sjanser for at de blir smittet av noe der, skal de evt sjekkes av dyrlege osv før de reiser for å vite at de ikke har noe med seg som kan smitte andre?


 


Må jeg bade de, klippe klo e.l, ja rett og slett alt som har med hvordan gjøre seg klar, hvilke forberedelser å ta, virkelig inn med teskje, så jeg vet hva jeg evt går til.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

så lenge du er medlem i nrrf, innen for samme vetrinærdestrikt. kan du stille dei ut.


men ang. og stille ut uten fotring hvet eg ikkje.. egentlig får du ikkje stille dei ut, men hos noen klubber får dei vere med på utstillingen og får bedømming men.


hos oss har vi laget en fremvisnigs avd. i utstillings hallen der vi viser frem raser og farger som ikkje kan stilles ut av visse årsaker, enten mangler ring, er for unge eller ikkje standarisert.


 


om hanen er ringmerket er det registrert på oppdretter og da blir det feil av kjøper og stille dei ut egentlig. men vi har ikkje vert så opptatt av det på utstillinger. siden ringnr. ikkje blir søkt opp på hvem som eier dyret.. så det går jo fint og stille dei ut..


 


før utstilling må fuglene sjekkes for utøy, negler, nebb og sporer må sees over så dei ikkje er for lange eller stygge feil på dei..


heile fuglen må sjekkes opp mot standard sant ta bort kenkte eller ødelagte fjær.


deretter bades om kring ei uke før. bare lunket vann med litt mild såpe i. greit og ha ein balje med reint lunket vann også for og skylle bort såpen..


 


deretter taes siste puss rett før utstillingen med og sjekke at det ikkje er brukne fjær eller kommet noe skitt på fuglen igjen.


eindel smører beina og nebb med olje (hvilken husker eg ikkje i farten) for og få ekstra glans, så smøres kam og hake lapper med vaselin for og få fren ekstra sterk farge og glans..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det lite eller ingen fjær på beina på faverollene ? da er det hvertfall helt utelokket og stille dei ut..


 


eg bruker saks, men det beste er klo saks for hund.


du ser farge forsjell på negnene dei er mye lysere der hvor det ikkje er nerver, på samme måte som på oss selv. så du ser det nok..


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er utelukket uansett, de er litt sky også, å de må jo kunne håndteres, å de har lite fjær på beina ja, vet ikke hvorfor, samt at den ene ihvertfall har antydning til pukkelrygg, å det er A feil etter standarden, så må se om det kun var igår fordi de nettopp hadde reist, eller om det er noe som vedvarer, men de skal ikke stilles ut nå uansett, får stille ut om 1 år, om det blir noen kyllinger til våren, om det er noen som passer da :D


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...