Gå til innhold

Sur/oppstoppet krås, noe håp?


HanneMS

Anbefalte innlegg

Hei.

Mitt første innlegg på forumet, det måtte dessverre handle om sykdom.

Har en høne som helt klart har enten sur eller oppstoppet krås. Den er veldig hard, veldig stor, og høna er tynn og en del mindre enn sine jevnaldrende.

Jeg er helt ny med høner, men har skjønt at massering og parafin, olje, youghurt osv kan hjelpe.

Jeg masserte henne en god del i går, men tok henne ikke ut fra de andre, det skal jeg gjøre i dag, da skal hun få stå for seg selv med denne olje/yoghurt-kuren, pluss massering. Det jeg egentlig lurer på er om noen har lyktes med dette?

Hun har vært sånn en stund, men virker i grei form.

Erfaringer og tips tas imot med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Dette er ikkje ein sjukdom men ein tilstand, høns godt kan komme over berre ein innfører tiltaka som du beskriv HanneMS. Kluet er at den må isolerast vekk frå fast føde. Sur kro kjennest ut som ein vannholdig ballong, grunnen er at kråsa (den indre magen er forstoppa) og innholdet ligg å gjærer.  Tilstoppa og kard kro kjem av overspising, men kan også komme av tett krås. For begge tilstandane er kun flytande føde essensielt for at fuglen skal overleve. Sørg for at det alltid er tilgang på sjellsand/grov sand til hønsa. Høns har ikkje tenner og må ha dette for å knuse maten i kråsa. Eg har fått mange tilbakemeldingar frå folk som har fått dette rådet frå meg, sjølv har eg også kurert høns med samme oppskrifta som du beskriv over. Det er også viktig at fuglen er isolert inntil kulen eller ballongen er vekke. PS det er normalt at høns fyller kroa for så å fordøye maten ofte om natta eller på vagla.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. De har tilgang på vanlig sand og skjellsand.

Hun er nå isolert fra fast føde, og jeg har gitt henne litt olje.

Hun har fin avføring, men er fryktelig tynn, og har veldig stor og hard krås.

Jeg er litt redd for at jeg er for seint ute, men jeg skal gjøre det jeg kan for henne nå når jeg vet hva jeg kan gjøre.

Hun er nok forstoppet, for den er veldig hard!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har også en høne med noe vi tror er forstoppet krås. Hun har i allefall fått en hard klump på brystet. Mitt sprørsmål er da, hva er olje/yoghurt kuren?? Hvordan blande dette? Hvor fort kan hun bli frisk av dette hvis hun blir frisk..


 


Hun virker frisk ellers, men satt seg i dag for første gang alene på vaglen for en timer siden. De setter seg vanelighvis ikke der for om en halv time...


 


Ekstra takk for kjappe svar! :) :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...