Gå til innhold

plutselig slapp høne


Anbefalte innlegg

Hei.

i kveld når eg skulle late att luka i hønsehuset låg den eine silkehøna rett utenfor luka, mens dei andre hadde satt seg på vaglen. Denne høne er til vanlig ganske vanskelig å komme nær, men reagerte i dag ikkje på at eg kom nær. Ho har for det meste lukkede auger, og er veldig slapp i kroppen. Går ikkje, bare strekker føttene sakte ut når eg løfter henne. Flakser ikkje, og hodet dett liksom litt bakover. Ho vil ikkje ha mat eller drikke når eg tar dette fram til ho. Men eg er veldig i stuss på kva dette er og om/Korleis ho kan hjelpast? ho var veldig viril Før i dag og har gått i hagen uten nokon teikn til slapphet. Er det nokon her som har vore borti noko lignande? Ho la forresten fra seg delvis blank vandig avføring når eg løfta henne opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Det samme skjedde her med ei jærhøne.. hun var pigg og glad på dagen og når kvelden kom var hun helt slapp, jeg kunne gå helt bort til henne uten at hun reagerte ( og hun var til vanlig veldig sky) dagen etter var hun død :( jeg fant lus/ lopper på hønsa her og jeg mener å ha lest et sted at høns kan dø av det? stemmer det? har du sjekka dine?


 


hun er ikke "tett bak" ? den ene høna her var det for en tid siden, og hun ble veldig slapp og rar... men etter å ha badet henne i en bøtte med vann, løsna det bak og hun ble frisk med en gang^^


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke kråsen/kroa som er tett da? Jeg har en på gang, kråsen er helt oppfylt og jeg har behandlet to ganger med olje mens jeg har massert. Hvordan det går, finner jeg vel ut i morgen. Hun har fått to halve engangssprøyter med olje og kråsen er mindre allerede, men hun er fortsatt temmelig slapp. Kammen henger og hun flurer ut med fjærene, tydelig syk. Jeg har reddet to stykker før med denne olje og massasje-metoden. 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk ikkje så bra med høna. Utrulig kjedelig å miste den einaste grå silkehøna, og trasig å ikkje kunne hjelpe henne. Ho hadde ikkje utøy av noko slag og trur heller ikkje ho var tett bak eller hadde tett/sur kro. Ho hadde heller ikkje symptom frå luftveiane. Blei bare plutselig veldig svak og slapp og satt heil i ro. Har ikkje mista høner eller kyllinger Før, så dette var veldig kjedelig. Kanskje ho har fått i seg smitte utenfor hønsegården? Dei har fått gå ute nesten daglig dei siste med. Mareks debuterer ikkje på denne måten etter det eg har lest? Ho var 4 mnd. Men ho har alltid Vært litt annerledes enn dei andre, liten og veldig vimsete...kanskje noko medfødt? ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høns er litt merkelige dyr sånn sett, de blir plutselig syke og dør uten en helt klar grunn. Den jeg hjalp med kroa, ble helt bra av det, men er likevel slapp og rar. Den vil ikke spise, sitter bare under verpekassen og sturer med fjærene utfluret. Den gjør fra seg også, så det er ikke det heller og da stanser min erfaring på hva jeg kan gjøre mer. De er på en måte litt skjøre dyr syns jeg. 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...får håpe ho kjem seg igjen etterkvart då. Det er vanskelig når ein ikkje ser ei klar årsak. Eg tok kontakt med mattilsynet her for å rådføre meg, og fikk råd om å sende til obduksjon dersom det skjer med fleire på kort tid. Får bare sjå, men ser det ikkje er heilt uvanlig frå tid til annen når eg les på forumet her. Dei andre lev i beste velgående ser det ut som :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag babygrøt  og gi med sprøyte. Da får hun både væske og næring samtidig og det er mindre fare for at hun får i luftveiene siden grøten er tykkere enn vann. Har berget flere høns på den måten og du skal se at hun mest sannsynlig begynner å spise igjen bare hun får litt i kroppen :). Mulig at du bør skynde seg da de plutselig bare takker for seg hvis de blir uttørket.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...