Gå til innhold

Kjønn på kyllinger


marbr96

Anbefalte innlegg

Hei!

For litt siden startet jeg min første ruging, og ut kom 11 små kyllinger. 3 små Dverg Kochin, og 8 litt større kyllinger som er en mix av Lohman og DK. 

Det jeg lurte på var om det nå er mulig og kjønnsbestemme disse allerede? Er så spent på å vite hvor mange høner det ble! 

Kan selvsagt vente til de er litt eldre, men hadde vært gøy å vite allerede nå. Kyllingene er ca. 1 uke gamle. 

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem
Den 6.8.2017 at 12.45, marbr96 skrev:

Hei!

For litt siden startet jeg min første ruging, og ut kom 11 små kyllinger. 3 små Dverg Kochin, og 8 litt større kyllinger som er en mix av Lohman og DK. 

Det jeg lurte på var om det nå er mulig og kjønnsbestemme disse allerede? Er så spent på å vite hvor mange høner det ble! 

Kan selvsagt vente til de er litt eldre, men hadde vært gøy å vite allerede nå. Kyllingene er ca. 1 uke gamle. 

Takk for svar! :)

Ja i mange tilfeller kan man vite kjønn alerede dag 1 etter klekking 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.8.2017 at 23.20, marbr96 skrev:

Hvordan kan man det? 

De tre små DK kyllingene ser jeg ikke store forskjeller på, men på mixen ser jeg at noen har lange vinger, mens andre har litt kortere vinger. Er dette kjønnsforskjeller?

Tja til dels men se over og under øynene har noen av dem striper i form av lysere farge gjerne gul eller hvitt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke se noe hvit stripe du snakket om.. men fant dette illustrasjonsbildet (hentet fra Google) 

om dettte stemmer i forhold til mix-kyllingene så ble det bare to høner av 8 😱

Og de renrasede blir også i følge denne kun haner😬.....

så jeg håper den er feil!

IMG_1069.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de som er store og raskt får flest fjær og hale er oftest høner helt generelt for alle raser slik jeg forstått det. Slik som det fremgår av den flotte illustrasjonen du har funnet. Og det har sett ut til å stemme sånn ca. her.  Men har også skjønt det slik at det er noe variasjon - så det kan jo være håp for noen flere hønekyllinger hos deg. :) 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...