Gå til innhold

Erfaring med salg av mategg?


Nybakt hønemor

Anbefalte innlegg

Veit ikkje om eg poster denne på rett plass men, men...

Eg bur på ein økologisk gard og har lurt litt på å skaffe meg nok høns til at eg kan levere økologiske egg til nærmaste gardsbutikk. Har nokon erfaring med dette? Eg rekner ikkje med å tjene store slanten så det er mest for moro. Derfor gidder eg ikkje gå igjennom ei stor papirmølje frå mattilsynet dersom det er tilfellet. Prøvde å finne ut noko om dette på mattilsynet sine sider men fant ingenting. :-\  Gardsbutikken veit det nok og eg kan jo ringe mattilsynet å spørre, men slenger ut ein tråd her fyrst.  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Jeg snakket med mattilsynet om å få lov til å selge noen egg, ikke til butikk men privat. Og i den skalen som jeg drev så trengte jeg ingen tillateser sa han, jeg kunne selge både egg, rugeegg og livdyr. Men så snart det gikk fra hobby til drift kom det vist andre regler inn. Og så måtte det selvfølgelig være etter lover og regler, men det er jo enkelt for vi vil jo det beste for tuppene våre.

Her under ser du hva han skrev som svar i mail til meg:

Ser fra din henvendelse at du driver med noen få høner. Hobby. I dette tilfellet trenger du ikke noen spesiell tillatelse slik jeg ser det.

Bra at du følger retningslinjer for beskyttelse mot AI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Flott. Tusen takk. Pappa sa nå nettopp at naboen leverte gåse-egg til samme gardsbutikk tidligere. Og han var ganske sikker på at naboen ikkje hadde hatt noko spesiell tilatelse. På gradsbutikken selger dei nesten berre produkter som er handlaga i så liten skala at det blir som hobby å rekne. Der er alt frå lefser til honning og frukt osv.. Flott butikk. Og viss det er andre regler som gjelder der (eller i forhold til økologisk mat) så må dei nå vite det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har selv gårdsbutikk og vi er nok underlagt en del regler og kontroll av mattilsynet. Slik som reglene er så er det den som selger varene (gårdsbutikken) som er ansvarlig for at varene ikke kan skade kjøper (forbruker). Dette betyr at det er han som har ansvar for å kreve av deg, som underleverandør, at du f.eks kan dokumentere at eggene du leverer ikke inneholder f.eks salmonellasmitte. Alternativ at han selv tar ansvar for å sende inn et representativt utvalg av eggene du leverer til prøvetaking. Det er jo gårdsbutikken som må betale den syke kunden erstatning ;), vi husker vel alle skandalen da Rikshospitalet hadde servert mykost fra et gårdsmatprodusent til pasienter med nedsatt immunforsvar. Ingen hyggelig affære for noen av partene.

Det Mattilsynet gjør dersom gårdsbutikken ikke kan legge fram dokumentasjon på at diverse prøver som bør tas for de produktene butikken selger er tatt, er at de selv foretar prøvetaking. Dette er ikke særlig positivt for den butikken det gjelder, da en skal ha internkontrollsystemet på plass.

Vet ikke om du ble noe klokere av dette?

Lykke til med eggsalget :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Det var jo kjempe informativt. Det blir nok ikkje noko eggsalg her i gården før anntall høner auker på. Men planen er at når årets kyllinger blir verpeklare så vil eg i fyrste omgang sjå om naboer er interesserte i litt egg og deretter ta kontakt med gardsbutikken. På sikt har eg lyst å levere økologiske egg og har i den forbindelse snakka litt med Debio. Garden eg bur på er økologisk og det ynskjer eg å føre vidare. Men tida vil vise kva som skjer.. Eg får begynne i det små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å styrke deg i troen ;D:

Det er LETT å selge egg fra høner som det opplyses har tuslett rundt i små flokker og som har fått lov til å hakke i bakken ute og kose seg i solen.

For å drive økologisk eggproduksjon så bør ikke hver flokk overstige 25 dyr, inneareal er vel omtrent 4 høner pr m2 (dersom jeg ikke husker helt feil fra da vi drev med økoproduksjon av egg) utearealet er ca. 1m2 pr høne.

Det er godt mulig at reglene har endret seg siden vi var økobønder. Det er jo snart 10 år siden vi la om til konvensjonell drift og MYE forandrer seg på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å styrke deg i troen ;D:

Det er LETT å selge egg fra høner som det opplyses har tuslett rundt i små flokker og som har fått lov til å hakke i bakken ute og kose seg i solen.

For å drive økologisk eggproduksjon så bør ikke hver flokk overstige 25 dyr, inneareal er vel omtrent 4 høner pr m2 (dersom jeg ikke husker helt feil fra da vi drev med økoproduksjon av egg) utearealet er ca. 1m2 pr høne.

Det er godt mulig at reglene har endret seg siden vi var økobønder. Det er jo snart 10 år siden vi la om til konvensjonell drift og MYE forandrer seg på den tiden.

Det har nok endra seg litt ja. Uteareal er 4kvm pr høne (uteareal for bygninger oppført før 01.01.2001 2,5kvm pr høne) og inneareal er maks 6 høns pr kvm. Eg har fått reglemanget av Debio.

Ja eg håper på å kunne selge unna egg eg ikkje har bruk for sjølv. Forhåpentligvis kunne senke utgiftene litt. Mine høns går heilt fritt på tunet nå så får me sjå når eg får fleireraser korleis eg skal ordne det. Gården er stor så plass er ikkje eit problem. Men eg skal nok ikkje ha meir enn 20-25 høns så eg håper dei alle kan gå ilag i perioder eg ikkje skal ha rugeegg av den enkelte rasen. Sidan du har drevet gardsbutikk, kan det hende eg tar kontakt for eit pr spørsmål ved ein seinare anledning, viss det er greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig det. Skal prøve å svare så sant jeg kan ;). Da vi drev med flere hønseraser hadde vi dem i samme hønsehus og utegård fram til vi skulle ha rugeegg. Da skilte vi dem og lot dem stå adskilt i ca 1 mnd før vi begynte å plukke ut rugeeggene. Er mye enklere med bare en rase :o. Får snart kalkunkyllinger på gården og er kjempespent på hvordan det da blir her hi hi hi. Ser for meg et salig kaos, har hørt stygge rykter om at de ikke er helt enkle å holde på rett side av gjerdet..... Håper ikke naboene blir alt for oppbrakte av å møte kalkuner utenfor inngangsdøren.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke naboene blir alt for oppbrakte av å møte kalkuner utenfor inngangsdøren.....

Hehe..ser det for meg.. Faktisk så fekk me fasan i hagen når eg var lita, ein bonde som bur ca 5km frå oss som eigde den. Så den hadde virkeleg tatt seg ein tur. Men alle visste at kun han hadde fasan i mils omkrets så å finne eigaren var ikkje noko problem. Nå driver han med økologisk kalkun faktisk. (og keramikk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...