Gå til innhold

dvergpapegøyer


coke

Anbefalte innlegg

Hei

Hos oss har det flyttet inn 2 dvergpapegøyer i løpet av helgen. Er det noen som kan si meg nøyaktig hvilken art det er? Er det rosenhodet dvergpapegøyer vi har fått i hus?

101023fugl01.jpg

De skal visst være mor og datter (datteren er ikke kjønnbestemt, så hun kan også være en sønn). Jeg har lest at unge ofte er blassere i fargen. Barnet er visst født i mars. Hun er mer orange i fargen. Vil hun også bli rød som moren, eller vil hun beholde den fine orange fargen? Her et bilde av henne.

101024fugl01.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

hei coke  :grin:jeg ser at du har  1 rosendvergpapegøye de er røde i ansiktet den andre du har er en ferskenfjesdvergpapegøye den har en fersken farge i ansiktet så den fersken fargen vil forbli slik som den er, begge fuglene dine er av samme art men finns i 2 forskjellige farge varianter  :) hunnene er mørkere og grønnere og større enn de lysere og mindre hannene så du skal ikke ha problemer med og skille hanner fra hunnene den du har som er rød i ansiktet er en hunn og den med fersken farge i ansiktet er en hanne ser det ut som ut i fra bildene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble egentlig sagt at de er mor og datter, men kan de være det om en er rosen og en er fersken?

Hvordan kan du utfra bilde se at det er en hanne? Jeg trodde det kun kunne bestemmes med DNA? De er i alle fall like store begge to, selv om det kanskje ikke ser slik ut på bilde.

Har kalt de for Polly og Penny, men kanskje vi heller skulle funnet et guttenavn da??? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja de kan være mor og datter selv om den ene er rød og den andre er fersken. hunnen er veldig mørk grønn i forhold til hannen som er betraktelig mye lysere grønn i fjærdrakten noen papegøyearter trenger dna for og finne ut hvilket kjønn de er men når jeg ser godt på fuglene dine så er den ene veldig mørk grønn altså hua og den lyse er hannen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt dvergpapegøyer og har vært på besøk hos en som driver stort med tropefugler og i hovedsak dvergpapegøyer. hann hadde mange da jeg var hos hann og han driver med utstiling av de. han sa det var veldig vanskelig å skille hann og hunn som du nevner skal hua være litt støre og hannen litt mindre å slankere men det var slett ikke altid stemte. hannen skal være mere farget og sterkere farget en hua i hodet. Han kunne kjenne det på fuglene bak men var ikke altid det var lett heller noen var men andre ikke igjen. men han hadde de i stor voliere å lot de danne par søl får så å plokke ut para til avel igjen.

Du får Dvergpapegøyer i diverse farger. Deriblant grønn rosehodet,ferskenhodet,gulhodet,sorthodet, blå sorthodet, gul gulhodet og rosehodet. så faren kan jo ha vært ferskenhodet eller at gene ligger i mora fra foreldrene henes var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...