Gå til innhold

Balanseproblem/anfall...!??


Anbefalte innlegg

Hei! Håper noen har svar på eller råd ang dette som skjer i hønseflokken min...! :huh: Tidvis er det ett dyr som gradvis mister balansen i anfall der de faller på siden og den ene vingen faller ned på en måte... Utover disse anfallene virker dyret normalt og oppegående. Anfallene kommer oftere og oftere og vi må til slutt avlive dyret. Appetitten er normal. Vi har hatt problemer med diare i perioder og har mistet noen kyllinger av koksidiose, så jeg har trodd det var pga det, men nå har alle blitt behandlet med Baycox så jeg kan ikke forstå det er det. Og i dag begynte en ny med ett anfall...! :sad: Det er både voksne og kyllinger som får dette, men mest unge dyr. Flokken gikk samlet tidligere, men er nå skilt. Planen er å flytte unghønene ut til de voksne hønene, men vet ikke om jeg tørr det så lenge det er blant de unge inne dette skjer. Noen som aner hva dette kan være? Det har pågått over et halvår nå og vi har mistet i alle fall 5-6 dyr pga dette og begynner å bli ganske frustrert... Og noen som har råd om jeg kan flytte de unge hønene ut eller om jeg bør vente...? Hanene de går sammen med begynner å vokse til og hønene vil snart bli ganske hardt mobbet... Håper på svar! :undecided:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Det virkar som det er symptom på Mareks,  i og med at det er fleire som har samme symptoma. Men er er usikker.

Mareks er eit herpersvirus som tilslutt vil ta livet av angrepne individ. Det er trist å seie det men det finnest ingen medisin mot dette, så det beste er å avlive  slik det ikkje smittar dei andre hønsa dine.

http://poultrykeeper.com/poultry-diseases-and-disorders.html

Her er ei fin side som du kan kike litt på, kan hende du finn ut av det.

Eg vil anbefale deg å skaffe Stallosan F på felleskjøpet. Du bør også vaske automatar godt gjerne med Virkon S også kjøpt på FK. Det er viktig å isolere med ein gong dei viser symptom.

Eg hadde ikkje flytta kyllingane, hald dei adskilt inn til vidare.

Lykke til! Håpar du finn ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres mistenkelig ut som mareks /hønselammelse ja.. :undecided:

Hadde nok ikke flyttet unghønene ut til de andre før en eventuell diagnose har blitt stilt.. da kan du jo risikere å miste de også :grin: Hold de unge for seg selv du, og luk ut de som viser symptom på å bli dårlig- med en gang! :huh: 

Ellers så står det veldig mye god info ang denne sykdommen litt rundt om på forumet her :sad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! :undecided: Skal få tak i e-vit og Stalosan i morgen...! Og rydde ut all spon og fjær selv om det er tørt og fint. Virkon har jeg i stallen, så kan prøve med å desinfisere hønsegården. Noen som vet om det kan hjelpe å desinfisere selve dyrene med Virkon slik vi gjør med hester for å bli kvitt ringormsmitte?? Men det er kanskje ikke vits i siden ringorm er i hud og pels og Mareks er vel inne i dyret...?! Har lest endel og funnet ut at e-vit mangel kan gi samme symptom til en viss grad, så håper på det. Men nå er 2 haner isolert. Den ene virker bare veldig slapp, mens den andre virker ganske ok, men det var den som mistet balansen i går kveld, så tørr ikke ha den der i tilfelle den smitter unghønene! Krysser fingrene og håper at ikke flere blir syke! :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kalke hønsgården godt, det skal virke bra. Det er viktig å gjere det med jamne mellomrom, og iallefall når ein ikkje skiftar utegård anna kvart år. Mareks er eit virus type herpes som angrip heile fuglen innvendig og i kjøtet, har sett bilder av obduksjon og eg skal love at det ser stygt ut  :undecided: Når det gjeld medisinering av innvollsorm, bør du ta kontakt med veterinær å få medisin. Om du ikkje har medisinert mot dette tidlegare bør du få ein type som er breispektra og som tek dei fleste typer makk/orm som høns kan få, ikkje berre ringorm.  Stalosan F kan du ha i sandbadet til hønsa. Lykke til får håpe du ikkje får fleire tilfeller no  :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innvollsorm kurer jeg for ca 2 ganger pr år... Men har kun hørt at Panacur kan brukes, ville hatt en type til for å bytte på slik at de ikke blir immune mot virkestoffet. Siden de unge går inne kan jeg vel strø litt Stalosan over alt, eller er det ikke vits i kanskje? Kalk i hønsegården ja, de har ikke gått ute så lenge som du nevner enda, men til nå har de et hjørne ute der jeg har tømt over en sekk grov skjellsand, det er jo kalk. Må vel være slik naturlig kslk du mener? Eller har det ingen betydning? Ikke lett å være litt ny i gamet enda gitt...! -ler- Ang Mareks... Etter som jeg har forstått vil smitten ligge i flokken i all fremtid?! Og at den angriper hele kroppen og kjøttet. Men det ervel bare dyr med utbrudd som er ødelagt og ikke kan spises eller?! Eller kan en aldri spise dyr fra flokken? Og hvordan er det med salg av dyr?? :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke Curaverm Vet 5 ml pr liter vatn i automat eller vermox mixtur:  1/2-  2 ml pr kilo høne i 2-3 dagar, avhengig av kvar type innvollsorm hønsa har. Høgare dosering bør drepe dei fleste typer, men dette belastar fuglen også meir. 1 ml pr kilo høns er anbefalt. det er absolutt ein fordel å bytte type ja. Stalosan kan du strø over alt  :undecided: Kalk bør vere slik du har på plenen, grov skjellsand bør ein vere forsiktig med om ein har kylling, det  kan lage sår i små halsar.

Pass på å ha god hygiene fram over, så tenkjer eg det ordnar seg.  :huh: Eg hadde nok venta ei stund før eg slakta for å spise eller selge dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott å få vite om flere preparat å bruke mot innvollsorm...! :) Det er ingen små kyllinger som går ute, så det er ingen problem med skjellsand. Men bra å vite at en kan bruke vanlig hagekalk også! :) Renholdet har vært bra egentlig hele tiden, men greit å ha ekstra fokus på det. Vi har i alle fall fått masse skryt av at hønene har det fint og bra hos oss fra folk som er på besøk, også folk som har høns selv... Kjekt å høre slikt :) Får bare se om det blir flere som blir syke eller om det kan være vitaminmangel... Det hadde jo vært topp om det er det siste og ikke Mareks gitt! :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tar opp igjen denne tråden...

Av 2 hanene jeg isolerte er den ene død etter 1dag, uten balanseproblem i det hele tatt.

Mens den andre virker veldig fin i form. Det er jo nå 2 uker siden den ble isolert.

Den hadde kun et "anfall" der den falt på siden og reiste seg opp igjen...

Har gitt alle e-vit i vannet siden da og alle virker friske og raske!

Det jeg lurer på da er om jeg snart kan flytte unghønene ut til de voksne snart?

Noen av de mistenker jeg nærmer seg verping, og hadde vært fint om de var på rett sted da.

Flokken gikk jo samlet tidligere før de voksne ble flyttet ut...

Tror dere det var e-vit mangel siden de virker friske og raske alle mann,

eller kan det fremdeles være Mareks?

Om det er Mareks vil jeg vel ha smitten i flokken til evnt alle blir slaktet og jeg begynner på ny?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott då kan eg hiva dei ut... :grin:

Søkte her inne på tortekollis, men stod ikke noe der...?

Prøvde å google det og fant ut at det hadde med skjev nakke og hodestilling å gjøre?

Det kan en hønekylling i alle fall ha hatt,

måtte avlive den pga hun rygget rundt med hodet under magen...!

Skal jammen sette de hønene som nærmer seg verping ut i kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...