Gå til innhold

Hvorfor får høns e-vit-mangel??


Anbefalte innlegg

Jeg har funnet ut at jeg sliter med e-vitmangel i flokken min.

Har kjøpt flytende e-vit til hest på Hööks og gitt rett i nebbet på slappe og halte dyr.

Det har hjulpet over natten...!

Gir de også e-vit i grøten de får med godstoff nå på vinteren...

Men hvorfor får de mangel på dette i utgangspunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Takk for svar og linker! :grin:

Mine har ikke vært så dårlig som dette heldigvis,

i alle fall ikke voksne dyr! Kyllinger kan ha hatt det før jeg fant ut hva det var...

Snodig at det er fôrkvaliteten det kan skyldes for

hos meg får de kun ferskt grøntfôr i tillegg til frukt, mais, gresspellets osv.

Utenom det får de jo FK sitt Kromat Egg 110 og noe Tuppen...

De har forresten fått noe solsikkefrø i perioder,

men det er ikke snakk om hverken mye eller fast...

Men de kan vel være harsknet??

Ser at Selen også kan hjelpe, og FK har tilskuddsfôr som

er E-vit med Selen og Biotin i pulverform...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korleis var symptoma hos deg når du fannt ut det da Bente Karin?  :grin:

Tran kan med fordel brukast til å dekke vit E og forsådvit også D vit , tran inneheld også selen og nokre typar antiokidantar. Eg har gitt tran rett i nebbet på svake kyllingar og det har virka supert, klippte tuppen av ein trankapsel og ga.

>http://www.prydfugler.no/forumarkiv/viewtopic.php?t=2353&sid=e6dc06f3180d15041a0189abf2483ac3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitamin E finnes i saa mange planter og skudd, at en kylling med fri tilgang paa dette vil normalt dekke sitt behov ved aa spise det den har lyst paa. Alfalfa har extra mye vitamin E. Grunnen til at det ofte er litt for lite Vitamin E i for-blandinger er desverre oekonomisk. Alpha-Tocopherol er konsentrert vitamin E som brukes i blandinger av for for mange dyr, hester, hunder, fugler,sauer, griser, kyr, ja de fleste "ferdigblandinger" som skal vaere komplett diet. Alpha Tocopherol er imidlertid veldig dyrt, saa de som blander de fleste av disse blandingene putter nok litt for lite inn, og som resultat kan vi ofte faa litt for lite vitamin E hos dyr i fangenskap. Eksempel: I de fleste kraftforblandinger for hester vil dagsrasjonen ofte gi 200-300 iu (international units) av vitamin E, mens en hest i middels hard trening behoever 2.000 iu. Riktignok sier produsentene at man skal gi vitamin-tilskudd, men man faar veldig daarlig informasjon om hvem som boer supplere med hva, og hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel på denne tida av året (vinteren) at vi får problemet med mangel sjukdomar  pga mørke og lite lys/sol? Normalt sett skal foret vi kjøper dekke næringsbehovet, men vitamintilskudd eller liknande i mørketida kan vere ein fordel. Er ikkje dette eit felt som treng meir forsking skal tru?  :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskning er det vel nok av, du maa huske at egg/broiler-industrien er verd kjempe-penger, og forskningen blir kunngjort baade paa trykk og paa Internett. Men for vanlige folk aa foelge med paa alt det som skjer er vel kanskje litt for mye, vi har jo somoftest andre ting i livet som betyr noe, og kyllingers vitamin E behov blir jo ikke akkurat sendt i Dagsrevyen. Men kraftforprodusentene har et stort ansvar her, en av ideene med ferdigblandet kraftfor er jo aa gjoere tingene enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men maa huske at dette blir jo forskjellig ifra aarstid til aarstid. De fleste matoljer har endel vitamin E, men hvete-olje har mest. Vaer forsiktig hvis du bruker olje i foret, oljen er ofte litt "brutal" mot en liten kyllingmave, og hvis du bruker for mye, saa blir jo maten noe ordentlig svineri, fettete og faelt. 1 spiseskje i en kilo kraftfor er plenty. Kornblanding med mye hvete i kan vaere bra og gi de litt av om vinteren, det er et godt supplement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korleis var symptoma hos deg når du fannt ut det da Bente Karin?  :grin:

>http://www.prydfugler.no/forumarkiv/viewtopic.php?t=2353&sid=e6dc06f3180d15041a0189abf2483ac3

Det er som sagt voksne dyr jeg har hatt som har vært slappe og halte,

til sels veldig halte, stive i kroppen liksom...

La inn et innlegg her og fikk til svar enten Mareks eller e-vit mangel,

tenkte at eg skulle prøva det siste og minst farlige først.

Og det hjalp jo godt! Synd jeg mistet noen dyr før jeg fant det ut... :sad:

Virker best direkte i nebbet i forhold til å blande i vannet fordi

det er jo et fettløselig vitamin/antioksidant så det legger seg på toppen

og alt kommer ikke til dyrene... Har som sagt begynt å gi dem det i grøten deres.

Kyllingene mine har fått et spesielt fôr anbefalt av oppdrettere og fjærfeklubben her.

Det kalles "eggfôr" og er for duer som skal avle, tror det er nederlandsk?


/>http://www.fuglepraten.no/index.php/topic,8425.msg54451.html#msg54451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...