Gå til innhold

Ny dvergkochin


Rob Sme

Anbefalte innlegg

Hei! Har akkurat fått tre nydelige dverg-kochin høner. I går og i natt var de i et bur inne i hønsegården sånn at de kunne bli kjent med de gamle hønene. I dag prøvde jeg å slippe de samme. Det gikk bra i begynnelsen, men etterhvert ble jærhøna mi mer og mer agressiv mot dem. Hun rett og slett flyr på dem og hakker dem. Hva bør jeg gjøre for at det skal bli bedre? Bør jeg skille dem eller la de gå sammen til de venner seg til hverandre? Eller bør jeg kanskje få vekk jærhøna? Håper noen vil komme med noen forslag :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Takk for svar :dans: Får bare vente og se hvordan det går. Får håpe de nye finner sin rang etter hvert. Problemet er egentlig at de gamle hønene jeg har fra før er store i forhold til de nye. De nye blir litt skremt når de ser store sussexhøner kommer mot dem :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ganske bra, takk :) De har ikke akkurat blitt en del av flokken enda, men det er godt i gang. De gamle hønene har så smått begynt å venne seg til sine nye kamerater :) Må si at dverg kochinene er litt "rare". Må bære de inn hver kveld og sette dem på vaglen til de andre hønsene. Håper det går seg til etterhvert :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt DKene i nesten en uke nå, og ting har forverret seg :o Jærhøna har blitt mer og mer agressiv, ikke bare mot DKene men mot den ene sussex høna også :) Er litt fortvilet. Vurderer sterkt å avlive jærhøna sånn at det blir litt roligere i flokken. Hva syns dere jeg bør gjøre? Bør jeg avlive bråkmakeren? Eller går det seg til? Har også vurdert å skaffe høna et nytt hjem, men i og med at hun ikke har lagt et egg siden sommeren 2010, er det nok få som vil ha henne :o Håper noen vil hjelpe meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har fått svar på det samme her inne tidligere ved en lignene situasjon, og det var og flytte høna bort fra flokken en stund så hun mister sin plass i rangstigen. Ofte kan de jekke seg ned litt da. Men det er aldri hyggelig med en bråkmaker som ødelegger roen.Om hun ikke betyr noe spesiellt for deg og i tilegg ikke forsyner deg med egg, ville jeg kasnje vurdert og tatt henne jeg... men hva legger du i aggresiv? mine Sjefs høner kan bølle litt innimellom dem også, spesiellt når det er godbiter hun selv vil ha, jager unna de andre. Men de sitter sammen på vaglen om kvelden tett i tett og går sjelden inn for og bare være hissig uten grunn. Men det tar en stund før nyekommere får en plass har jeg merket meg, går fort noen uker til mnd før alle har funnet sine plasser og det blir harmonisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Med agressiv mener jeg at hun er etter dem hele tiden. Hun flyr på dem og hakker og sparker dem. Hun er også blitt sånn mot en av sussexene som jeg hadde fra før. hun betyr ikke noe spesielt for meg. Egentlig har hun vært skvetten og redd hele tiden etter at søsteren hennes døde. Dårlig verper er hun også. tror nok det beste er å avlive henne for at det skal bli mest mulig ro. Men kan sussexene begynne å herse med DKene når jærhøna er borte. Sussexene har ikke brydd seg noe serlig om dem hittil, bare satt dem på plass liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...