Gå til innhold

Dvergkaninhann


Anbefalte innlegg

avem

har solgt alle mine kaniner pga sykdom, men har avkom etter min ene hann hos en i saltnes- hun driver med renrasede hermeliner.

hun har da lånt en hann av meg som var renraset hollender, og der er det kommet hollendertegnede krysninger som kan brukes i avl for å få frem hollendertegnet hermelin, eller i hoppeavl eller til kos selvfølgelig.

hun bor i saltnes. hun har en veldig snill renraset hermelin hann i fargen chinchilla.

hva slags rase er din, og hva ligger bakover?

det er ikke bare bare å låne ut hann bare for at det skal bli unger:)

både hunn og hann må være friske, ha kjent bakgrunn/helst renraset, ikke ha kjente defekter som bittfeil i slekten osv.

hvis hunnen din fyller disse kriteriene og du har et mål med avlen, er det en smal sak å finne noen som vil låne ut en hann.

det finnes mange både i østfoldforeningene og oslo/akershus som har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke bare bare å låne ut hann bare for at det skal bli unger:)

både hunn og hann må være friske, ha kjent bakgrunn/helst renraset, ikke ha kjente defekter som bittfeil i slekten osv.

hvis hunnen din fyller disse kriteriene og du har et mål med avlen, er det en smal sak å finne noen som vil låne ut en hann.

*applaus appplaus*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har dreve med avl av kaniner i nokre år.

Det at ein ynskjer eit kull på ei kanin, er vel ikkje einsbetydande med at ein vil strate seriøs avl?

Eg hadde Hermelin kanin alle friske og fine. Hoene kjøpte eg av ei venninne, hannen hos ein oppdretter.

Eg solgte ungane til dyrebutikkar. Dei tok same prisen om dei var reinrasa eller mix.

Eg hadde stamtavle til mine, men det var det svært få som ville ha.

Når ein skal sette på ei kanin, må hannen på ingen måte vere større enn hoa.

Dette kan skape fødselsvanskar.

Det er vel ingen som brukar ei sjuk kanin til paring... :)

Lykke til med leitinga av hannkanin, håpar du lykkast  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åååja, sånn å forstå. koselig med en kompis til kaninen.

det er en fordel å få fra dyrebeskyttelsen, da hjelper du en kanin (pluss den kaninen som de da kan ta inn når det blir en ledig plass) og de er ferdig kastrert og vet sjekket.

kastrering er en stor fordel om kaninene skal gå i samme binge.

vanlig bur blir desverre for trangt for to kaniner, siden de er territorielle. ellers kan du jo få en kanin fra veninden min når de er leveringsklare :).

er det en hunnkanin du har, kan du ha en hunnkanin til eller en kastrert hann. to hunner bør strengt tatt også kastreres om de skal gå sammen for å hindre stress og falske drektigheter.

lykke til med valget (håper på bilde av kaninen her inne!).

ellers vet jeg om en meget dyktig kaninoppdretter som har unger.

hun bor på skøyen i oslo. vakre, små kaniner m dvergstørrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare en bitteliten kommentar, Prisilla, til dette:

Det at ein ynskjer eit kull på ei kanin, er vel ikkje einsbetydande med at ein vil strate seriøs avl?

nei, desverre! men det burde være sånn.

desuten: å selge unger til dyrebutikk er heller ingen god ide.

du vet ikke hva som skjer med dem videre. dårlig dyreveldferd, og dårlig avlspolicy. hvordan holde oversikt over linjene hvis man selger dem til butikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaninen min (egentlig en lånekanin til dattern) går sammen med hønene dagtid men trekker seg unna for å sove i et rede hun har laget selv innimellom noen halmballer. "Kaninbur" er i mine øyne litt som å ha burhøns, og bare noe som kan brukes kortere perioder. Jeg kommer nok enten å kjøpe en ferdig kastrert hann, eller få hunnen bedekket med en fin hankanin i riktig farge og størrelse (og med riktige ører). Dattern min vil så gjerne ha unger fra akkurat denne kaninen som er veldig pen og uten synlige feil, og så snill da. Prioritet 1 er fortsatt bedekking, men så er det det å finne en riktig hann da. Det var derfor jeg skrev her  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ein vil ha eit kull for seg skjølv, kan ein vel strengt tatt ikkje kalle det (seriøs) avl? Er usikker på kva du meinar, Fugl Føniks  :)

Om ein er redd for kva som kan skje med dei dyra ein vel å selge, anten det er til butikk eller privat, må ein slutte med avl.

Dessuten er ei ny lov tredd i kraft, ingen under 18 år får lenger lov til å kjøpe seg eller eige eit kjæledyr. Foreldre eller ein foresatt må vere tilstade ved kjøp og registrering.

Ein kan heller ikkje bestemme kva andre vel å gjere, korleis i all verden skal ein ha kontroll på det?  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuglemakeren: fint at du ikke bruker bur! mosjon er bra :)

prisilla: det jeg mener er at det er altfor lav terskel for å sette dyrebarn til verden. derfor burde man ikke ta et kull bare for å ta et kull. avl er et stort ansvar, så derfor synes jeg at man ikke bør sette sammen kaniner med mindre man har planlagt avl i tankene.

det er det jeg mener. at nettop, det er mange som bare har kull, men da burde man la være...

det er ikke alltid lett å holde kontakten med kjøpere, men første bud er å selge direkte og ikke gjennom butikk!

man avler vel heller ikke bare for å selge. man bør ville noe med avlen sin, ha et avlsmål, som man jobber langsiktig mot.

det er ingen grunn til å slutte med avl om man er redd for hva som skjer med dyra, men det er bra å tenke seg om mht hvem man selger til. aldersgrenser er bra, men ikke nok. mye impulskjøp i butikker...

beklager kjære fuglemaker, om jeg kuppet tråden din, men kaninavl er noe som ligger meg på hjertet...

mange som tenker "små dyr, lite viktig" desverre.

akkurat som mange har den holdningen til høns..er vel ett fett liksom, hva man setter sammen. men det er det ikke!

min mening, da...

hadde vært koselig med bilde av kaninen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

noen som selger fransk vedder eller belgisk kjempe tengte og bygge utegård på b-300cm. h-120cm l 700cm

Fransk vedder kjenner jeg flere som har :) Belgisk kjempe har jeg ikke oversikten over, men kjenner folk som sikkert kan hjelpe deg.

Er du på Facebook? Meld deg inn i gruppa "Kaninprat og skryt" så blir du geleidet videre til riktige grupper derfra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...